Na 16 uren racen in Le Mans heeft FCC TSR Honda France inmiddels een comfortabele voorsprong opgebouwd op het ERC Ducati team, YART Yamaha en Tati Beringer Kawasaki. In de SSt klasse gaat Tecmas BMW aan de leiding gevolgd door het RAC41 Chromeburner team met onze landgenoot Wayne Tessels.
Na 16 uur racen is in Le Mans het nachtelijke donker weer verdreven door het ochtendgloren. Dit is normaal gesproken al een zware periode voor rijders en monteurs omdat de vermoeidheid dan vaak even hard toeslaat. In Le Mans is dat momenteel nog extra zwaar door de kou en de opgekomen mist. De temperatuur is vroeg in de ochtend gedaald tot een schrale 4 graden Celsius.
In die nachtelijke uren gebeurde er ook weer van alles. Vooral de valpartij van Karel Hanika van het YART Yamaha team sprong in het oog. De Tsjech gleed net als enkele andere rijders onderuit over een oliespoor waardoor het team wederom de pits moest opzoeken voor de nodige reparatiewerkzaamheden. Het oliespoor veroorzaakte een safetycar waardoor de schade voor YART uiteindelijk meeviel. Zoals gezegd gaat FCC TSR Honda France na 16 uur comfortabel aan de leiding. De regerend wereldkampioenen hebben een voorsprong van ruim 4 ronden op het ERC Endurance Ducati team. YART Yamaha rijdt op ¾ minuut van Ducati op de 3e plaats. Tati Team Beringer Racing heeft de 4e plaats in handen op de Kawasaki met daarachter BMW Motorrad World Endurance Team van manager Werner Daemen op de BMW. Zij hebben respectievelijk 5 en 6 ronden achterstand op FCC.
Het Yoshimura SERT Suzuki team is na de crash in de eerste honderden meters van de race inmiddels weer opgeklommen naar een 13e plaats overall en een 10e EWC plaats. LRP Poland met Pepijn Bijsterbosch heeft in de nachtelijke uren ook enkele plaatsen kunnen winnen en rijdt nu op een 17e plaats overall wat een 11e plaats in de EWC klasse betekent. Pepijn ging door de kou nog wel even onderuit direct na het uitrijden van de pits maar de opgelopen schade kon snel weer worden gerepareerd waardoor het geen posities kostte. Het Belgische KM99 team met Bastien Mackels is na de valpartij van de Belg in de eerste uren inmiddels weer opgeklommen naar een 25e plaats overall en staat daarmee 14e in de EWC.
In de SST klasse gaat het crescendo met Wayne Tessels en zijn RAC41 Chromeburner team dat, het moet gezegd, door wat pech bij de concurrentie inmiddels stevig op de 2e plaats is aanbeland. Het team rijdt op de 11e plaats overall en heeft 2 ronden achterstand op het leidende Tecmas MRP BMW Racing Team. Het 3ART Best of Bike team heeft de 3e plaats in handen maar heeft ook 2 ronden achterstand op het team van Wayne Tessels. Kortom het podium lonkt maar het worden nog een aantal hele zware uren.
Wat verder naar achteren zien we het Players team met zuiderbuur David Drieghe op een 27e plaats in de race en het team is daarmee 11e in de SST klasse. Daarachter rijdt op de 30e plaats het Holland Motorstore Team wat tot nu toe terug kan kijken op een uitstekend debuut. Het team blijft uit de problemen en rijdt op een hele nette 14e plaats in de SST klasse.
Voor Luca de Vleeschauwer wordt deze 24 uren van Le Mans absoluut gedenkwaardig. De jongste deelnemer van het veld kwam als reserverijder naar Le Mans, werd na uitstekende trainingen gepromoveerd naar het team voor de race en toont zich tot op heden snel en betrouwbaar. Voor de debutant is het sinds het gisteravond nog extra zwaar omdat Cedric Tangre in de zichzelf blesseerde bij een valpartij en daarna niet meer in actie kon komen. Luca moet daarom samen met teamgenoot Marco Fetz proberen om de Kawasaki naar de finish te rijden. In deze omstandigheden een bijna onmenselijke opdracht voor de debutant. De heren voldoen tot nu toe echter nog uitstekend aan die taak. Ze rijden op een 37e plaats overall en een 21e plaats in de SST klasse.
Met dank aan Tiny Kolsters
Handige links FIM EWC Le Mans 24H Motos:
Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Waar te volgen op TV