Zonta van den Goorbergh (P21) baalt na afloop van de eerste dag in Portimão

3351
zonta-van-den-goorbergh
Zonta van den Goorbergh | foto© Rafa Marrodan

Zonta van den Goorbergh sloot vrijdag de eerste dag van de Grande Prémio Tissot de Portugal af met een eenentwintigste rondetijd achter zijn naam. Na zijn sterke seizoenstart in Qatar niet de plaats waar de jonge Nederlander gedacht had te staan tijdens de eerste dag op het Portugese circuit.

Dat de Moto2 klasse één van de meest competitieve wegraceklasses is van dit moment werd vrijdag in Portimão opnieuw duidelijk. De moeilijke omstandigheden in combinatie met de voor de klasse nieuwe Pirelli banden zorgden voor de nodige hoofdbrekens bij de coureurs en teams.




Ook binnen het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP verliep de eerste dag op het Portugese circuit allesbehalve naar wens. Nadat de dag begon met de nodige strubbelingen – de Moto3 coureurs reden nagenoeg helemaal niet tijdens de eerste sessie van de dag – werden de Moto2 coureurs vriendelijk doch zeer dringend door de wedstrijdleiding verzocht om tijdens de eerste vrije training naar buiten te gaan en de nog steeds zeer stoffige baan schoon te rijden. Dat dit verzoek te maken had met het feit dat de Moto2 coureurs als schoonmaakploeg dienden te fungeren voor de later op de baan te verschijnen MotoGP coureurs moge duidelijk zijn.

Na zijn sterke optreden in Qatar begon Zonta van den Goorbergh dan ook vol vertrouwen aan de eerste vrije training. Met een twaalfde rondetijd in deze sessie leek er in eerste instantie geen vuiltje aan de lucht voor de 18-jarige coureur uit Breda. Anders werd het later op de dag in Training 1, Van den Goorbergh kwam geen moment in zijn ritme en moest uiteindelijk genoegen nemen met de eenentwintigste rondetijd op 1,4 seconde van de snelste man, en dat was een flinke tegenvaller na zijn sterke optreden in Qatar.

Zonta van den Goorbergh – P21: “Na het raceweekend in Qatar was dit zeker niet de manier waarop ik gedacht had de eerste dag in Portimão te eindigen. Vanochtend besloot ik vanwege de omstandigheden als één van de laatsten naar buiten te gaan en die sessie verliep op zich prima. Vanmiddag waren de omstandigheden een stuk beter en werd er veel harder gepusht. Ik kwam uiteindelijk behoorlijk wat tekort en ben de dag geëindigd met 1,4 seconde achterstand op de snelste man. We zullen vanavond moeten analyseren waarom dit het geval is, het gevoel dat ik in Qatar had heb ik hier niet. Dan moeten we een plan maken voor morgen en dan slaan we hopelijk het juiste pad in, zodat we richting de posities kunnen komen waar we ook in Qatar stonden.”

Het was vrijdag niet de enige tegenvaller voor het Nederlandse Grand Prix team, ook Barry Baltus kreeg namelijk met tegenslag te maken. Het jonge Belgische talent dat in Qatar met de tweede plaats zijn allereerste Grand Prix podium wist te scoren en zijn Nederlandse werkgever het eerste Moto2 podium bezorgde kwam namelijk vanmiddag al in zijn derde vliegende ronde ten val. Het duurde lang voordat de flink beschadigde machine terug was in de pitbox waar het vervolgens niet mogelijk bleek om deze nog weer op tijd te repareren. Training 1 duurde dan ook voor Baltus maar slechts drie ronden met als gevolg een teleurstellende tweeëntwintigste rondetijd.

Jarno Jansen – RW-Idrofoglia Racing GP teammanager: “Het was niet helemaal de start van het weekend waarop we gehoopt hadden. In de ochtend waren we eigenlijk voornamelijk bezig om de baan schoon te rijden nadat een regenbui in de nacht veel zand en stof had meegenomen. De omstandigheden werden steeds beter maar in principe was dat een verloren sessie. In de middag hadden beide rijders een goed ritme en een klein foutje van Barry werd meteen heel hard afgestraft. Dat was erg jammer en de schade was dusdanig dat hij niet meer in actie kon komen, helaas is ook dat een onderdeel van het racen. Aan de kant van Zonta zijn we nog een beetje zoekende met de juiste afstelling maar we hebben er vertrouwen in dat we de goede kant op gaan en er morgen een stuk beter voor staan.”

Vanzelfsprekend baalde Baltus stevig van zijn crash in de beginfase van de sessie al kon de Belg na afloop niet anders dan toegeven dat hij zelf een fout had gemaakt, een fout die dus zorgde voor een teleurstellend verlopen eerste dag in Portimão.

Barry Baltus – P22: “Het was vandaag een lastige dag. De omstandigheden in de eerste sessie waren zeker niet geweldig maar we waren nog steeds relatief snel. In de tweede sessie werden de omstandigheden beter en begon ik goed. Helaas maakte ik daarna een fout en crashte ik, het was helemaal mijn fout. Ik kon daarna niet meer de baan op gaan omdat er niet genoeg tijd was om de motor te repareren. Uiteindelijk was het een teleurstellende dag maar ik heb gezien dat ik de snelheid had. Morgen is een nieuwe dag en ons eerste doel is om direct naar Q2 te gaan, daarna zien we wel weer verder.”

Van den Goorbergh en Baltus hebben zaterdagochtend nog een herkansing om zich in Training 2 alsnog bij de eerste veertien coureurs te rijden en zich rechtstreeks te plaatsen voor de later op de dag te verrijden Q2.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.