Scott Redding kwam zaterdag niet aan de finish in de eerste World Superbike race van het weekend op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De relatie tussen de Engelsman en de Duitse fabrikant staat al vanaf het begin op spanning, hoe lang gaat dat nog goed?
Het huwelijk tussen Scott Redding en BMW Motorrad kent tot dusver meer diepte- dan hoogtepunten. Al vanaf het eerste raceweekend van 2022 op Motorland Aragón steekt de Brit niet onder stoelen of banken dat hij weinig goeds heeft te vertellen over de M 1000 RR.
Nadat Redding aan het eind van 2018 afscheid nam van de MotoGP klasse als Aprilia coureur ging hij racen in het British Superbike kampioenschap op de toen volledig nieuwe Ducati Panigale V4 R van het PBM Team. Het was een poging om zijn carrière nieuw leven in te blazen en dat lukte: Redding won het British Superbike kampioenschap en werd door Ducati gecontracteerd om voor het Aruba.it Racing – Ducati team te rijden naast Chaz Davies, ter vervanging van de naar Honda vertrokken Álvaro Bautista.
Redding won in 2020 vier World Superbike races en stond in totaal veertien keer op het podium in 24 races. Daarmee eindigde hij als tweede in het kampioenschap achter Jonathan Rea die dat jaar zijn zesde wereldtitel behaalde. In 2021 won hij zes races en stond hij in totaal 23 keer op het podium in 39 races, daarmee eindigde Redding derde in het kampioenschap achter kampioen Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea.
Echter was Ducati gedurende dat seizoen weer om tafel geweest met Bautista en de Spanjaard zou terugkeren naar het team om hetgeen waar ze in 2019 mee begonnen waren af te maken. Redding moest op zoek naar een nieuwe werkgever en dat werd BMW Motorrad waar hij teamgenoot werd van Michael van der Mark.
De M 1000 RR was duidelijk niet op het niveau van de Panigale V4 R en dat was voor Redding zeker wennen. Hij ging van regelmatig racewinnaar en vaste podiumkandidaat naar een gemiddelde top tien finisher met uitschieters op Donington Park, Most en Magny-Cours waar hij op het podium eindigde. Echter was er gedurende het seizoen 2022 vaker frustratie dan blijdschap aan de kant van Redding in de BMW Motorrad pitbox en dat liet de Engelsman dan ook regelmatig zien.
BMW kwam aan het einde van 2022 met een vernieuwde M 1000 RR en na een aantal privé- en officiële testdagen zijn er tot dusver vier races verreden. Met een negende plaats, een DNF en een dertiende plaats in Australië en een DNF in Race 1 op zaterdag in Indonesië is de start van het seizoen allesbehalve goed te noemen, in ieder geval niet waar Redding en BMW voorafgaand aan de start van het seizoen op hadden gehoopt.
Het moge duidelijk zijn dat de M 1000 RR niet op het niveau is van de Ducati Panigale V4 R, de Yamaha YZF-R1 en in het algemeen misschien ook niet van de Kawasaki ZX-10R, maar in het nog prille seizoen heeft met name Michael van der Mark al laten zien dat de snelheid er zeker inzit. Terwijl de Nederlander op zaterdag in Indonesië een zeer sterke race reed en als zesde de finish passeerde kwam Redding aan het eind van de elfde ronde zeer gefrustreerd naar binnen.
Er bleek een gat in de radiateur te zitten waardoor het motorblok te warm werd en er niets anders opzat dan deze de pits in te sturen. Een fout van BMW of stomme pech? Waarschijnlijk het laatste maar Redding gebruikte zijn machine vervolgens als boksbal en was op de live feed van Dorna scheldend en tierend te horen, waarbij de Engelsman in rap tempo bepaalde woorden afvuurde die allemaal begonnen met een f. Later zou Redding zijn eigen perschef niet te woord willen staan waardoor er alleen reacties van Michael van der Mark, Loris Baz en Garrett Gerloff in de officiële communicatie van BMW Motorrad Motorsport te lezen waren.
De emotie is geheel te begrijpen en hoort bij een topsporter maar de manier waarop Redding reageerde gaf aan dat het veel dieper zat. BMW Motorrad CEO Dr. Markus Schramm en de rest van het management zullen ongetwijfeld met veel verwondering hebben gekeken naar de beelden van Redding die de BMW M 1000 RR als boksbal gebruikt en vervolgens zijn team een uitbrander van jewelste geeft.
Misschien is het voorbarig maar het lijkt erop dat dit een huwelijk is dat gedoemd is om te mislukken. Het is daarnaast ook te hopen dat dit geen effect heeft op de andere kant van de ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team pitbox, vooral nu Van der Mark weer in topvorm lijkt te steken.
Het contract van Redding (en de drie andere BMW coureurs) loopt nog tot en met het einde van 2023. Gezien de bijzondere aard van het Phillip Island Grand Prix Circuit en het Pertamina Mandalika International Street Circuit is het te vroeg om nu al conclusies te trekken voor de rest van het seizoen, maar in het geval van Redding en BMW zullen beide partijen liever vandaag dan morgen verbetering zien.
Daarnaast is het de vraag of Redding elders opties heeft in het World Superbike kampioenschap. Het lijkt onwaarschijnlijk dat er plaats is binnen een fabrieksteam en of de Brit genoegen wil nemen met een plaats bij een satellietteam zal moeten blijken. Misschien is een terugkeer naar het British Superbike kampioenschap een aantrekkelijke optie voor Redding, maar hij zal eerst nog 32 races moeten rijden op een BMW M 1000 RR in het World Superbike kampioenschap.
Op zondag zullen de World Superbike coureurs weer twee keer aan de start staan in Indonesië. De Superpole Race over tien ronden begint om 10:30 uur lokale tijd, 03:30 uur Nederlandse tijd. Race 2 over 21 ronden gaat om 06:30 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Motul Indonesian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag