Zien we in 2022 acht Ducati machines op de MotoGP startgrid?

7518
ducati-corse
Feest in de Ducati pitbox in Jerez na winst Jack Miller | foto© Ducati Corse

Het 2021 MotoGP-seizoen is pas begonnen, maar binnen de paddock wordt er achter de schermen al keihard gewerkt aan de voorbereidingen op het seizoen 2022. Niet de transfers van (enkele) coureurs zijn momenteel een item, met name de keuze van een aantal MotoGP satellietteams voor het motormerk waarmee men vanaf komend seizoen in zee zal gaan is een hot item en veelbesproken onderwerp.

Zoals bekend liepen aan het einde van het huidige MotoGP seizoen de contracten tussen Dorna, de fabrikanten en de teams allemaal af. Inmiddels is bekend dat de huidige vijf MotoGP fabrikanten, te weten Yamaha, Honda, Suzuki, Ducati en KTM, allen hun na dit seizoen aflopende contract met vijf jaar verlengd hebben en dat Aprilia de komende vijf jaar als fabrikant en officieel fabrieksteam toe zal treden tot het selecte gezelschap in de koningsklasse.







Naast deze zes fabrikanten is er contractueel vastgelegd dat er de komende vijf jaar voor maximaal 24 (vaste) coureurs plaats is in de MotoGP categorie, met andere woorden naast de zes fabrikanten is er tevens nog plaats voor maximaal zes MotoGP satellietteams die elk twee coureurs zullen huisvesten.

Van de zes huidige MotoGP satellietteams hebben Pramac Racing, Gresini Racing, LCR, Tech3 Racing, Petronas Sepang Racing hun na dit seizoen aflopende contract met Dorna eveneens verlengd en zal VR46 Racing toe treden tot het gezelschap en de plaats overnemen van het Esponsorama Racing.

De grote vraag is nu echter met welk motormerk deze teams vanaf komend seizoen in zee zullen gaan. Inmiddels is het duidelijk dat Tech3 Racing KTM de komende vijf jaar trouw zal blijven en hetzelfde geldt zo goed als zeker voor Pramac Racing en LCR die respectievelijk met huidige partners Ducati en Honda verder zullen gaan. Het huidige Petronas Yamaha SRT lijkt ook op dezelfde voet verder te gaan al kan Valentino Rossi hier nog roet in het eten gooien.

Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn dat de kans niet heel groot is dat de wens van Dorna – zes fabrikanten die elk naast de inzet van hun eigen tweemans fabrieksteam tevens één satellietteam voorzien van twee machines – al in 2022 werkelijkheid zal worden. Yamaha, Honda en KTM zullen aan deze wens voldoen, zij hebben allen te kennen gegeven dat men het komend seizoen maximaal vier machines in zal zetten. Suzuki lijkt haar plannen voor een tweede team voorlopig in de ijskast gezet te hebben en ook is het momenteel nog niet duidelijk wat de plannen zijn voor een tweede Aprilia team in 2022. Ducati is momenteel het meest voorkomende merk in de koningsklasse met maar liefst zes machines. Dit zal in 2022 zo goed als zeker opnieuw het geval zijn en de kans is zelfs niet uitgesloten dat dit aantal uitgebreid zal gaan worden naar acht.

Mocht VR46 Racing definitief naast een Yamaha deal grijpen – deze kans is zeer groot, zelfs zo goed als zeker al weet je het met Valentino Rossi natuurlijk nooit zeker – en de verhalen kloppen dat Suzuki geen extra machines kan of wil leveren dan blijven alleen Ducati en Aprilia over. Hetzelfde geldt dan ook voor Gresini Racing en de oplossing zou dan ook eigenlijk heel simpel kunnen zijn, twee Ducati machines voor de één, twee Aprilia machines voor de ander.

Gresini Racing en VR46 Racing hebben immers beiden hun aanwezigheid in 2022 als team in de MotoGP klasse bevestigd. Tijdens het Grand Prix weekenden wisten beiden op vragen hierover heel diplomatiek te antwoorden, namelijk VR46 Racing wist te melden dat men wel met vier motorfabrikanten in gesprek was (Yamaha, Suzuki, Ducati en Aprilia) en ook Gresini gaf als antwoord dat men momenteel met meerdere fabrikanten in gesprek zou zijn.

Ducati Corse (sportief) directeur Paolo Ciabatti reageerde hier in Jerez vervolgens weer op, iets dat de afgelopen dagen weer voor nieuwe speculaties zorgde. Het is algemeen bekend dat voor Ducati Corse het leveren van MotoGP machines aan satellietteams een belangrijk onderdeel is van hun verdienmodel. De afgelopen seizoenen zette met veelal vier nieuwste modellen (fabrieksmachines) van de Desmosedici in en twee overjarige modellen. Volgens Ciabatti is het namelijk niet uitgesloten dat men vanaf 2022 zes fabrieksmachines in zal zetten.

Paolo Ciabatti: “Helaas heeft Esponsorama geen contractverlenging en zal daarom vanaf 2022 niet meer als team actief zijn binnen de MotoGP categorie. We hebben nooit verborgen gehouden dat we graag zouden kunnen rekenen op een tweede satellietteam, dus zijn we momenteel aan het kijken wat te doen. De teams waarmee we praten zijn geen geheim meer; we praten al een aantal dagen met Gresini Racing en VR46, maar het is nog te vroeg om hier meer over te zeggen. De komende dagen zullen we proberen de situatie intern te bespreken en alle mogelijkheden goed op een rijtje te zetten. Acht MotoGP fietsen in zetten is veel, maar we hebben het in het verleden gedaan toen we naast Pramac ook Avintia en Aspar hadden. Als de gelegenheid zich voordoet, zullen we deze mogelijkheid intern goed gaan bespreken. “

Mochten Suzuki en Aprilia besluiten om in 2022 beiden definitief geen satellietteam te voorzien van motoren, dan is er simpelweg niet echt een andere oplossing voor VR46 Racing en Gresini Racing dan om in zee te gaan met Ducati. Het zou Ducati waarschijnlijk niet eens heel slecht uitkomen, immers de Ducati MotoGP satelliet machines worden duur betaald en het leveren van zes machines – naast de twee eigen fabrieksmachines – zouden het Italiaanse motormerk in dat geval geen windeieren leggen.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter