Yoshimura SERT Motul: “We stoppen nooit met verbeteren”

1095
yoshimura-sert-motul

#PoweredByMotul. Als officiële partner van vele raceteams en fabrikanten draagt Motul bij aan de verdere technologische ontwikkeling in de motorsport. Daarnaast is Motul o.a. ook naamdrager van het MOTUL FIM Superbike World Championship alsmede ook van meerdere MotoGP events, waaronder de MOTUL TT Assen. Hieronder een kijkje in de wereld van Motul.

Het Yoshimura SERT Motul team heeft onlangs de FIM EWC wereldtitel veiliggesteld tijdens de finalerace van het seizoen in Most. Yohei Kato, technisch directeur van het Yoshimura SERT Motul team, praat ons bij na een spannend seizoen.







Meneer Kato, dit moet een ongelooflijk gevoel zijn, de overwinning pakken in een zwaarbevochten kampioenschap met een nieuw team, en uiteraard een grote betrokkenheid van Yoshimura, Suzuki en Motul. Wat gaat er door momenteel door uw hoofd?

“Het is een geweldig resultaat. We zijn zeer vereerd om deze titel te winnen aangezien dit de eerste keer is voor ons nieuwe team, maar het is al de 17e overwinning voor SERT en de 20e overwinning voor Suzuki. Ik ben natuurlijk erg blij en eindelijk is er wat druk van mijn schouders na deze kampioenschapsoverwinning.”

In 2019 waren SERT en Yoshimura rivalen, maar nu vormen ze samen een team. Wat is in deze samenwerking de grootste kracht van het team die het verschil maakt?

“Ik maakte deel uit van het Yoshimura-team tijdens de Suzuka 8H race. Toen waren we gefocust op de prestaties van de motor, en het enige wat we wilden was de race winnen. We wilden echt het fabrieksteam verslaan. Misschien waren we soms zelfs te gefocust.”

Zorgt de nieuwe structuur in het Yoshimura SERT Motul-team voor meer evenwicht tussen alle partners?

“Aan de ene kant heb je de ervaring van de Fransen, gecombineerd met de focus op prestaties van Yoshimura en Suzuki. Tijdens de Suzuka race voelden we allemaal een immense druk om de race te winnen. Er was zoveel druk dat sommige Yoshimura teamleden niet wilden deelnemen aan de Suzuka race. Ik was er in juni, vlak voor de 24 uur van Le Mans, en al mijn teamleden vertelden me dat ik opgewonden was! Het is een totaal andere mentaliteit.”

Hoe was het voor jou als Japanner om samen te werken met een Frans bedrijf? Er zijn wat cultuurverschillen, maar heb je afgelopen zomer niet in Frankrijk gewoond?

“Ik voel me erg op mijn gemak in Frankrijk. De benadering van de race-activiteiten is heel anders. We bereiden alles voor tot in het kleinste detail, omdat we negatieve emoties willen vermijden over wat er tijdens de race mis zou kunnen gaan. Daarom werken we altijd zeer nauwgezet voor elke race. Onze partners zijn zeer positief in elke fase, wat een weerspiegeling is van ons, en wat ons een positievere mentaliteit geeft in het algemeen. Het is een geweldige samenwerking.”

Je had twee teammanagers op het podium op zondag in Most, Damien Saulnier en jijzelf. Hoe verloopt deze samenwerking?

“Damien’s kracht is dat hij de menselijke kant heel goed in de gaten houdt. Ik hou me vooral bezig met de technische kant van het team en de strategie die we tijdens de race moeten volgen om te kunnen winnen. Dat werkt voor ons allebei heel goed. We kunnen niet bereiken wat we dit jaar hebben gedaan zonder vertrouwen en een sterke samenwerking.”

Er is nog een derde onderdeel in het Yoshimura SERT team, en dat is natuurlijk Motul. Hoe heeft Motul bijgedragen aan de, letterlijk, enorme trofee die het team vandaag in ontvangst mocht nemen?

“Zowel Yoshimura als SERT hebben een lange geschiedenis met Motul. Vooral Yoshimura Japan. We begonnen onze samenwerking met Motul meer dan 30 jaar geleden. Yoshimura is een grote partner voor Motul in Japan. In 1985 werd de Suzuka 8 Uur van Japan een groot evenement en Motul werd een erkend merk voor de Japanse klant. Sindsdien hebben we ons samen ontwikkeld. Ik ben erg blij om met Motul samen te werken. Ze ondersteunen ons op technisch vlak en bij elke nieuwe ontwikkeling of concept waar we samen met het Japanse Motul R&D lab aan werken. Ze ondersteunen ons met hun smeringskennis en staan te popelen om samen met onze ingenieurs specifieke smeermiddelen te ontwikkelen. Vooral voor de 24-uurs races maak ik me overal zorgen over. Daarom waardeer ik hun steun zeer.”

Je had het eerder over de toegenomen betrouwbaarheid van de motor. Je zei dat veel teams het toerental verlagen voor een 24-uurs race om redenen van levensduur, maar dat is niet het geval bij Yoshimura, klopt dat?

“We hebben een zeer goede motor proefstand om de motor te variëren voor duurzaamheidstesten. We hebben verschillende tests van 5.500 kilometer elk gedaan om de duurzaamheid van de motor te controleren in voorbereiding op de 24 uur van Le Mans. Het was erg moeilijk om deze duurzaamheidstesten te voltooien, maar het is ons gelukt. We hebben er samen met Motul stap voor stap aan gewerkt.”

De grote trofee zal er één van vele zijn voor het Yoshimura SERT Motul team. Kijkt u al uit naar volgend seizoen en denkt u al na over strategieën om het nog beter te doen?

“Natuurlijk. We hebben een ontwikkelingsteam in Japan. We gaan volgende week naar Motegi om de specificaties voor volgend jaar te bevestigen en we beginnen in oktober met testen samen met Suzuki, Motul en Bridgestone, die nieuwe banden leveren voor het volgende seizoen. We stoppen gewoon nooit met verbeteren.”



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter