Yoshimura SERT Motul Endurance Team in All Japan Superbike race

1290
motul

#PoweredByMotul. Als officiële partner van vele raceteams en fabrikanten draagt Motul bij aan de verdere technologische ontwikkeling in de motorsport. Daarnaast is Motul o.a. ook naamdrager van het MOTUL FIM Superbike World Championship alsmede ook van meerdere MotoGP events, waaronder de MOTUL TT Assen. Hieronder een kijkje in de wereld van Motul.

Het Yoshimura SERT Motul testteam heeft een opvallende start van het seizoen gemaakt met dubbele podiumplaatsen tijdens de eerste ronde van het 2021 All Japan Superbike Championship (JSB) vorige maand in Motegi. Dit ondanks een paar uitdagingen, waaronder het weer en het missen van de officiële pre-test door Kazuki Watanabe. Team directeur Yohei Kato licht ons in over het rijden van een sprint race met het Endurance World Championship (EWC) als doel.







Jullie zijn het seizoen 2021 goed begonnen in Motegi, ondanks een paar uitdagingen. Kun je ons iets meer vertellen over die race?

Kort nadat het Yoshimura SERT Motul team deelnam aan de officiële Endurance training op Le Mans in Frankrijk, nam het Japanse ontwikkelingsteam deel aan de openingsronde van het All Japan Road Race Championship op Motegi. Kazuki Watanabe, onze EWC-ontwikkelingscoureur, pakte zowel in de kwalificatie voor race één als race twee de pole-position en eindigde in race één op de derde plaats. In race twee begon het halverwege de race te regenen en eindigde hij als tweede op het podium, na de meeste ronden aan de leiding gereden te hebben.

Wat voor effect heeft zo’n sterke start op het team – geeft het iedereen meer vertrouwen? 

Ik heb het gevoel van wel. Natuurlijk nemen we deze keer deel aan een race met het oog op ontwikkeling, maar resultaten zijn altijd belangrijk. De reglementen, zoals het gewicht van de motor, zijn verschillend tussen de JSB en de EWC. En we hebben aan de race deelgenomen met een motor die de 24 uur van Le Mans en de Bol d’Or heeft doorstaan. Onder deze omstandigheden waren we in staat om op hetzelfde niveau of beter te strijden dan de Japanse topteams zoals het Yamaha Factory Team. Dit geeft ons vertrouwen, zowel voor het Yoshimura SERT Motul ontwikkelingsteam als het EWC Race team. Ik denk dat het duidelijker is geworden.

Hoe ziet de rest van het seizoen er uit en hoe gaan jullie voortbouwen op deze geweldige start?

Het ontwikkelingsteam is na de race nog twee dagen gebleven om de ontwikkelingspunten te evalueren. Deze informatie kan onmiddellijk worden teruggekoppeld naar het Yoshimura SERT Motul EWC Race team, en helpt ons in onze poging om volgend seizoen (2022) het kampioenschap te winnen. Op deze manier willen we het kampioenschap winnen, door een sterke samenwerking tussen Japan en Frankrijk.

Het 2021 Yoshimura SERT Motul Endurance Team | foto© Motul

Welk verschil denk je dat het gebruik van Motul’s smeermiddelen heeft op de prestaties en betrouwbaarheid van de motoren? 

We zijn al lange tijd bezig met het verbeteren van de motor met Motul support, waarbij we ons vooral richten op de prestaties om de Suzuka 8-Hours Wold Endurance race te kunnen winnen. Van tevoren testen we met de Motul olie op de dyno op wrijving en vermogen, en na de race wordt de motorolie door Motul onderzocht op onder andere slijtage zodat we de volgende race weer beter voorbereid kunnen zijn. Zelfs toen we besloten om de 24-uurs Endurance race aan te gaan, konden we het hoogste vermogen, de beste bescherming en het laagste brandstofverbruik bereiken door de samenwerking met Motul. Technische samenwerkingen zoals met Motul helpen ons naar de top van ons kunnen.

Wat betekent het partnerschap/sponsorschap van Motul voor jullie als team? 

Wij hebben al meer dan 35 jaar een strategische samenwerking met Motul. Yoshimura en Motul worden door veel fans en gebruikers herkend als iconisch. Voor ons is Motul niet alleen een partner, maar ook een familie waarmee we samen de strijd aangaan voor het kampioenschap, en als we winnen, zijn we samen gelukkig, en als we verliezen, betreuren we dat allebei. 

Wat zijn je gedachten over de afgelasting van de EWC op Le Mans, en wat voor verschil maakt dat voor het moraal van het team?

Wat het uitstel van de race in Le Mans betreft, denk ik dat het onvermijdelijk is om te zeggen dat het hier een medische kwestie betrof. Natuurlijk was het uitstel van de race teleurstellend, maar we zullen ons doel niet uit het oog verliezen. We zullen nu doen wat we kunnen, in de hoop dat het coronavirus het leven van iedereen in de wereld niet meer zal bedreigen.

Wat zijn de beste en slechtste kanten van het teambaas zijn?

Wanneer we de beste zijn in de kwalificatie, wanneer we de race kunnen winnen, is dat een opwinding die ik in mijn dagelijks leven niet kan meemaken. Maar dit plezier en deze opwinding wordt niet alleen aan mij, de baas, gegeven, maar aan iedereen in het team, en ook aan partners en fans. Ik wil ook dat iedereen die emotie deelt. Het zwaarste gedeelte: het managen van een race! Het raceteam leiden, aan een race deelnemen en tegen rivalen strijden is nooit gemakkelijk. Ik hoop echter dat ik de stress van dit deel alleen aankan en het niet met iedereen in het team hoef te delen.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter