De prestaties van Yamaha in de MotoGP klasse bleven de afgelopen twee jaar enigszins achter. Er is de Japanners veel aangelegen om in 2019 een stap te maken en weer de aansluiting te vinden bij Honda en Ducati. Om dit te bewerkstelligen heeft Yamaha ingegrepen binnen hun eigen organisatie; zo heeft men afscheid genomen van M1en MotoGP projectleider Kouji Tsuya.
De afgelopen twee jaar bleef Yamaha enigszins achter in de strijd om de MotoGP-wereldtitel. Een situatie die overduidelijk als zeer frustrerend wordt beschouwd door Valentino Rossi en Maverick Vinales die, ondanks dat ze in 2018 als derde en vierde eindigden in het kampioenschap, geleidelijk aan druk op de Japanse ingenieurs opvoerden die verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van de 4-cilinder lijn Yamaha M1.
Zo veel zelfs dat Yamaha M1-projectleider Kouji Tsuya tijdens de 2018 editie van de Oostenrijkse Grand Prix publiekelijk zijn verontschuldiging aanbood aan de twee Movistar Yamaha MotoGP Team coureurs, dit op het moment dat geen van beiden zich bij de eerste tien had weten te kwalificeren.
Onder regie van Tsuya, die sinds 2017 door Yamaha werd aangesteld als M1-projectleider en sindsdien technisch verantwoordelijk is voor het MotoGP-project, werden er dus vooralsnog weinig successen geboekt. Zo werden er slechts vijf MotoGP zeges behaald (Viñales – Qatar, Argentinië en Le Mans 2017, Rossi – Assen 2017 en Viñales – Phillip Island 2018) en kwamen de Yamaha’s duidelijk tekort op Honda’s en Ducati’s.
Yamaha houdt Tsuya verantwoordelijk voor de tegenvallende resultaten, zo zeer zelfs dat men besloot om na twee seizoen alweer afscheid te nemen van de Yamaha M1-projectleider. Takahiro Sumi, die tot op heden de leiding had over het Yamaha testteam, zal de taken van Tsuya overnemen. Met deze personele wisseling hoopt Yamaha het tij te keren en de neerwaartse spiraal van de afgelopen twee jaar te stoppen.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App