Valentino Rossi uitte zondag na afloop van de MotoGP race van de Gran Premio Red Bull de Andalucía kritiek op de Yamaha engineers. De als derde geëindigde Italiaan verweet de Japanners een politiek spelletje te spelen, iets dat pas opgelost werd nadat hij samen met zijn nieuwe crewchief David Munoz flink met de vuist op tafel had geslagen.
Hij moest er lang op wachten – sinds Austin 2019 – maar afgelopen zondag in Jerez mocht Valentino Rossi samen met zijn merkgenoten Fabio Quartararo en Maverick Viñales na afloop van de wedstrijd weer eens op het ereschavot plaatsnemen.
Een hele opluchting voor de 41-jarige Italiaan en einde aan zijn langste reeks zonder podiumfinishes in zijn gehele carrière. Om dit te kunnen bewerkstelligen speelde er zich de afgelopen tijd achter de schermen een flinke interne strijd af binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team, zo liet ‘the Doctor’ zondagmiddag na afloop van de race tijdens de persconferentie weten.
Valentino Rossi: “We hadden intern een politiek probleem met Yamaha. Ze vonden dat ik moest rijden met dezelfde M1 als Fabio en Maverick. Maar dat werkte niet voor mij, dus zette ik samen met David (crew chief Munoz) en mijn crew veel druk op de Japanse engineers van Yamaha. Het was niet gemakkelijk, maar voor sommige dingen moet je nu eenmaal vechten.
Yamaha gaf uiteindelijk toe en reageerde bij monde van Lin Jarvis op het gebeuren dat de afgelopen week in Jerez had plaatsgevonden.
Lin Jarvis: “We gebruikten vergelijkbare afstelling bij alle vier onze coureurs. Maar Vale had steeds problemen met de grip en de banden. Na het moeilijke eerste weekend in Jerez dacht hij dat het beter zou zijn om hierin veranderingen in aan te brengen. Dus drong hij aan op een set-up aanpassing voor zijn machine, hij wilde terug naar een set-up uit het verleden, hoewel we nu te maken hebben met een compleet andere motor en compleet andere banden. Het beheer van dergelijke situaties is niet altijd even gemakkelijk. Zeker niet als je meerdere snelle coureurs hebt en slechts één ervan iets wil veranderen. De Japanse ingenieurs hebben veel gegevens beschikbaar waaruit ze hun conclusies kunnen trekken. Uiteindelijk heeft de volharding van Vale in dit geval echter wel zijn vruchten afgeworpen. De ingenieurs kunnen niet alleen op gegevens vertrouwen, ze moeten ook naar de coureurs luisteren.”
Dat lijkt nu te zijn gebeurd maar als resultaat een derde plaats voor de negenvoudig wereldkampioen. De grote vraag is natuurlijk wel of hij zijn sterke optreden tijdens de komende races een vervolg kan geven of dat de omstandigheden afgelopen zondag slechts eenmaal in zijn voordeel uitpakten. Immers, ondanks dat Rossi als derde eindigde was hij zondag wel de derde Yamaha coureur en zag het er tot het moment dat de M1 van Franco Morbidelli stuk ging naar uit dat hij ook zijn meerdere nog had moeten erkennen in zijn eigen VR46 Racing Academy protegé. Daarnaast was het startveld niet compleet, waren niet alle coureurs fit en vielen er zondagmiddag ook nog eens een paar geduchte tegenstanders uit in de strijd voor de tweede plaats in de race.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer, zoals we allemaal weten. Maar het feit dat ‘The Doctor’ zondag in staat was om op een zeer warm Spaans circuit – het circuit waar hij het de afgelopen jaren uiterst moeilijk had – mee te strijden voor de podiumplaatsen en hij in staat was de bekende en overmatige bandenslijtage te controleren, is zeker een eerste positief signaal.
Handige links Gran Premio Red Bull de Andalucía 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App