Yamaha Racing Support heeft haar ÒbasisopstellingÓ voor het seizoen 2006 rond. Het team zal in 2006 in drie klassen en op twee fronten actief zijn in de wegracerij. In het Vacansoleil ONK gaat het officile Nederlandse Yamaha team van start in de klassen Supersport, Superstock 600 en de Dutch Superbikes.
Als rijders staan voor 2006 niemand minder dan de Fin Vesa Kallio en onze eigen Twent, Bob Withag onder contract. Verder treffen we aan op een Yamaha Racing Support Superbike de uit Beilen (Dr) afkomstige Jeroen Turkstra en Gerald Perdon uit het Brabantse Uden zal net als vorige jaar weer uitkomen voor het team in de Superstock 600 klasse. Kallio zal zich met startnummer 33 met de R6 ook gaan toeleggen op het mondiale werk, het prestigieuze WK Supersport.
Bob gaat als vice kampioen van 2005 de Yamaha kleuren verdedigen met een R1 in de Dutch Superbikes, waarbij Jeroen Turkstra wel eens een geduchte outsider in deze klasse kan gaan worden. Vesa moet, naast ook het Vacansoleil ONK Supersport en het Fins nationaal kampioenschap, in het WK Supersport voorlopig alleen de kleuren van het team verdedigen. Gerald Perdon blijft bij het ÒoudeÓ en doet een gooi naar de ONK titel in de Superstock 600, een klassering die in 2005 net aan zÕn neus voorbij ging.
De preparatie van de Yamaha motoren is in handen van routinier en technisch manager van het team,Torleif Hartelman.
Algemeen teammanager Herman Goulooze:
ÒJa, ik ben blij voor het team en Yamaha dat we meerdere toppers onder contract hebben voor 2006. Bob wilde eigenlijk met een eigen team verder in 2006 en Yamaha zag hem nog graag een jaar verbonden aan het merk met de gekruiste stemvorken. Een oplossing werd uiteindelijk gevonden in het definitief onder n paraplu brengen van meerdere klassen. Elke klasse heeft zÕn eigen management en wij als Yamaha Racing Support zorgen voor de infrastructuur, technische en algehele ondersteuning. Het management van de Dutch Superbikes is in 2006 in handen van Jan Withag, vader van.
Kijk met Vesa lag het wat anders, hij kwam halverwege vorig jaar ons team versterken. De opgedane ervaringen in 2005 waren positief en er zat progressie in. We realiseerden ons echter dat we Vesa met alleen een ONK seizoen niet echt een warm gevoel zouden kunnen bezorgen. Nu was het wachten op de officile toelating van het team tot het WK Supersport. Aanvankelijk wilden we al een vijftal wedstrijden in het WK Supersport gaan rijden in 2006. FG Sports, de promotor, wil echter alleen inschrijvingen honoreren voor de complete competitie. Er waren veel kapers op de kust en daarom zijn we extra blij met de nu aan het team toegewezen startplaats.
Ook zijn we erg gelukkig met de overeenkomst die Jeroen heeft kunnen maken met de familie Withag, zo hebben we een mooi Superbike duo bij elkaar. Jeroen stapt dan weliswaar relatief laat in deze klasse, maar ik denk dat hij met zijn Supersport ervaring in zÕn pocket nog wel eens voor verrassingen kan gaan zorgen.
Gerald neigde eerst naar de Superbikes, maar heeft nu besloten nog een jaartje voor ons in de Superstock 600 uit te komen. Dat komt helemaal goed.
Ook hebben we voor dit jaar onze organisatie op een aantal punten stevig aangepast. We verwachten daardoor, naast vooropgesteld de sportieve prestaties van de mannen, ons ook als team meer in de kijker te rijden komend seizoen. Ja, we gaan er wat moois van maken in 2006Ó.
Bob Withag heeft er duidelijk zin in:
ÒIn het begin liep het allemaal wat stroef met de onderhandelingen en ik vroeg me af of mÕn pech eind vorig seizoen daarmee iets te maken had. We hebben met meerdere partijen gepraat afgelopen winter, maar het liefst zat ik in 2006 toch weer op een Yamaha. Ik rij nu weer al een paar jaar op een R1 en dat bevalt me eigenlijk prima. De motor is licht, stuurt gemakkelijk en heeft nog steeds een brok aan vermogen ten opzichte van de concurrentie. Nu ik dadelijk ook uitkom voor het team van Yamaha Racing Support en met Jeroen Turkstra als teammaat, denk ik dat het gewoon goed komt. Elke klasse bij ons team werkt dadelijk met zÕn eigen clubje mensen, terwijl een aantal zaken centraal geregeld worden. Hierdoor kan ik me met de mensen om me heen 100% concentreren op het rijden. En ja, ik heb natuurlijk maar n doel en dat is nu eindelijk die felbegeerde titel in de Dutch Superbikes binnenhalen. Ik zat er al twee keer erg dichtbij, nu moet het toch een keer gaan lukkenÓ.
Jeroen Turkstra:
ÒIk ben erg blij met de mogelijkheid om me via de familie Withag aan te kunnen sluiten bij het Superbike team van Yamaha Racing Support. Ofschoon ik met mijn 32 jaar ook al een beetje een Nestor ben in het gezelschap, denk ik in de top zes mee te kunnen strijden om het ONK Dutch Superbikes. Ik reed al eens eerder op een R1 van Bob en ik moet zeggen dat me dat goed afging. Mijn bochtensnelheid was goed en na een viertal rondjes klokte ik mÕn tijden die ik anders in de Supersport reed. Ja, het is wel iets meer werken op zoÕn Superbike en ik zal nog moeten wennen aan het op juiste wijze op het asfalt brengen van het vermogen. Ik ben volledig hersteld van mijn race ongeval in 2004 (een gecompliceerde lendenwervelbreuk door een valpartij tijdens het WK Superbike, red.). In 2005 stuiterde ik er bij het EK nog een keer af, gelukkig zonder lichamelijke schade, dus erop blijven zitten en scoren is zeker het devies voor 2006Ó, aldus Jeroen.
Vesa Kallio:
ÒHet doet me goed ook in 2006 weer uit te komen voor Yamaha Racing Support. De samenwerking vorig jaar liep prima en er was ruimte voor inbreng door mij en mijn begeleiding. Natuurlijk wilde ik door naar het WK niveau en daar hing het eigenlijk wel een beetje op, aangezien ik ook afspraken met Yamaha Finland heb. Nu wordt me via Yamaha Racing Support de kans geboden aan een WK seizoen mee te doen, nu kunnen ook de ÒverschillendeÓ Yamaha importeurs tevreden zijn. Naast het WK zal ik ook het Vacansoleil ONK rijden en enkele wedstrijden om het Fins kampioenschap, maar het wordt wel een volle agenda dit jaar. Nu is het zaak zo snel mogelijk met de 2006 R6 te gaan trainen en me verder optimaal voor te bereiden op een meer dan uitdagend seizoenÓ.
Tenslotte Gerald Perdon:
ÓVorig jaar was ik misschien iets te gretig op bepaalde momenten. Ik had twee keer een crash en verloor daarmee mijn kans op het kampioenschap. Dat ik uiteindelijk nog derde ben geworden toont toch aan dat ze rekening met me moeten houden in de Superstock 600.
Ik had serieus het plan om dit jaar over te stappen naar de Superbikes, maar dat bleek financieel toch nog wat te hoog gegrepen. Dus we doen er een nog een jaartje Superstock 600 achteraan, proberen kampioen te worden en dan kijken wat we volgend jaar kunnen bereiken. Toen Herman (Goulooze, red.) me vroeg nog een jaartje voor Yamaha Racing Support in de Superstock 600 met een R6 te rijden, hoefde ik niet lang na te denken. Dit jaar vallen er gelukkig meer ONK wedstrijden samen voor de verschillende klassen waarin ons team actief is. Kan ik ook eens wat opsteken van de andere jongens. Ook staat met Pinksteren Oss op mijn programma want dat is natuurlijk een thuiswedstrijd, dan probeer ik een start in de Supersport te krijgen.Ó
Op 24 maart a.s. zal het team zich in Hengelo (Gld.) presenteren aan pers en publiek.
Bron: Yamaha Racing Support
Bewerking: Evert Slager ([email protected])