Een grote groep legendarische Britse coureurs, waaronder o.a. zevenvoudig Grand Prix-wereldkampioen Phil Read, Chas Mortimer, Alan Carter, Niall en Tarran Mackenzie, nam 30 en 31 juli jongstleden tijdens het CRMC Classic Motorcycle Festival in Donington Park deel aan de festiviteiten van de Yamaha Racing Heritage Club.
De Yamaha Racing Heritage Club (YRHC) werd opgericht om de rijke race-erfenis van de Japanse fabrikant te vieren en te beschermen, en deed dat in stijl op Donington Park, waar het zijn debuut maakte in het Verenigd Koninkrijk. Na de ASI Motoshow in Varano, Italië, de Sunday Ride Classic op Circuit Paul Ricard, Frankrijk, en onlangs tijdens de Sachsenring Classic in Duitsland, was de YRHC-stand één van de grootste attracties op Donington Park.
Het waren echter niet alleen de bekende coureurs die op Donington Park in het middelpunt van de belangstelling stonden, want de indrukwekkende reeks tentoongestelde machines omspande de gehele 65-jarige geschiedenis van Yamaha. Van de allereerste Yamaha fabrieksmachine, de 250 cc YD-A uit 1957 en de eerste Yamaha die in het Verenigd Koninkrijk in actie kwam, de Sonny Angel YDS-1R uit 1960, tot aan Tarran “Taz” Mackenzie’s 2021 British Superbike winnende McAMS Yamaha R1.
De onbetwiste ster van de show was Yamaha’s allereerste Grand Prix-wereldkampioen en achtvoudig Isle of Man TT-winnaar Phil Read. Tijdens zijn roemruchte carrière won Read 52 GP’s en behaalde hij maar liefst 121 podiumplaatsen. Bovendien werd hij de eerste persoon die Grand Prix-titels in de 125cc-, 250cc- en 500cc-klasse won. Read zette Yamaha op de kaart in 1963 toen hij in 1964 het 250 cc-wereldkampioenschap won op een RD56, maar dat was nog maar het begin van een episch verhaal.
Hij zou nog vier wereldkampioenschappen voor Yamaha winnen, waaronder het wereldkampioenschap 250cc in 1971, toen hij als privateer deelnam op een zeer speciaal aangepaste TD2-B van zijn eigen ontwerp. Deze motorfiets stond bekend als de Team Read Castrol Yamaha en verschilde van de standaard motorfiets door een aangepast frame, droge koppeling, schijfremmen voor en achter en een radicaal getuned motorblok, gebouwd door voormalig Yamaha Race Technician, de Nederlander Ferry Brouwer.
Het was een emotioneel weekend voor Read, want hij werd herenigd met een liefdevol gerestaureerde versie van deze machine, samen met een replica van zijn Team Read Castrol Yamaha 350cc motorfiets uit 1971, gebaseerd op de TR2-B:
Phil Read: “Wat een geweldige dag! De hereniging met deze twee motoren en het weerzien met enkele oude vrienden uit het verleden was ongelooflijk. Het was heerlijk om de racegeschiedenis op deze manier te vieren, en ik kon niet geloven hoe populair ik was. Ik denk niet dat ik ooit op één dag of in één weekend zoveel handtekeningen heb gezet.”
Naast Read voegde Yamaha’s allereerste 500cc Grand Prix-winnaar, Chas Mortimer, zich in Donington bij de rest van de YRHC-legendes voor de handtekeningensessie op zondag, 50 jaar nadat hij die historische overwinning behaalde tijdens de Spaanse GP van 1972 op het stratencircuit Montjuic in Barcelona. Mortimer is de enige motorcoureur in de geschiedenis van het motorracen die WK-races heeft gewonnen in de 125, 250, 350, 500 en 750 klasse. Net als Read heeft hij ook acht TT-overwinningen op zijn naam staan en hij was blij dat hij aan het evenement kon deelnemen.
Chas Mortimer: “Wat een geweldige set-up! Ik had geen idee dat er zo’n grote opkomst zou zijn; het was een geweldige manier om de dag door te brengen.”
Alan Carter, die opzien baarde door in 1983 op 18-jarige leeftijd de Franse GP 250 cc op Le Mans te winnen in slechts zijn tweede race voor het wereldkampioenschap en daarmee destijds de jongste Grand Prix-winnaar ooit te worden, was ook van de partij. De Schot kreeg zelfs de kans om op het historische circuit van Donington Park op de echte YZR250 die hij 39 jaar eerder naar de overwinning reed:
Alan Carter: “Naar de pitbox te lopen en mijn motorfiets uit 1983 zien, de motor ruiken en voor de fans hier in Donington de pitstraat uitrijden, was één van de mooiste momenten van mijn leven.”
Bovendien waren allround wegrace legende, vijfvoudig TT-winnaar en tweevoudig Formule 2-wereldkampioen Brian Reid, de Zuid-Afrikaanse voormalig Grand Prix-coureur Alan North, tweevoudig Brits 250cc-kampioen Donnie McLeod en voormalig GP 500cc-coureur Steve Parrish aanwezig om handtekeningen uit te delen aan de fans. Vader en zoon duo Niall en “Taz” Mackenzie maakten de ongelooflijke rijders line-up compleet, waarbij drievoudig Brits kampioen en voormalig 250cc & 500c Grand Prix coureur Niall Mackenzie deelnam aan de YRHC-parade ronde op Gene Romero’s 1975 Daytona 200 winnende TZ750. Hij kreeg op het circuit gezelschap van zoon “Taz”, de regerend Brits Superbike kampioen, die reed op de YZR500 van 1991 van Mackenzie’s teamgenoot dat jaar, Jean-Philipe Ruggia.
Na afloop gaf Mackenzie toe dat het rijden op één van de motoren van zijn helden een droom was die uitkwam:
Niall Mackenzie: “Ik had al eerder foto’s van de motor gezien en als kind was ik al een grote fan van Gene Romero, maar om hier op zijn Daytona 200-motor te mogen rijden, was gewoon onwerkelijk”.
Voor “Taz” Mackenzie was het de eerste keer dat hij ooit op een 500cc tweetaktmotor had gereden, en het was emotioneel te weten dat het dezelfde motor was als die waarop zijn vader 21 jaar eerder reed:
‘Taz’ Mackenzie: “Ik ben opgegroeid met het kijken naar deze motor, maar heb er nooit zelf op kunnen rijden. Ik heb maar een paar ronden gereden en het rustig aangedaan, maar ik heb hem een paar keer op het rechte stuk opengetrokken en het was een prachtige motor om mee te rijden. Om op dezelfde motor als mijn vader te mogen rijden, samen met hem op het circuit, voor de fans hier in Donington Park, was een buitengewoon moment.”
Het eerste jaar van de YRHC is tot nu toe één groot succes geweest, en voor 2023 staat er een vol activiteitenprogramma op het programma, met verschillende evenementen en meer nieuws dat binnenkort wordt aangekondigd.
Ferry Brouwer, Yamaha Racing Heritage Club – Technisch Supervisor: “Om hier op Donington Park te zijn, met zo’n geweldige line-up van rijders en motoren, is ongelooflijk geweest. Het is heel speciaal om de passie van de fans te zien en samen met hen de rijke racegeschiedenis van Yamaha te mogen vieren. Niet alleen waren enkele van de grootste namen uit de Britse racerij aanwezig om de fans te ontmoeten, maar we hadden hier ook één van de beste collecties racemotoren die ik ooit heb gezien, van 1957 tot nu staan. Ik wil Yamaha UK, alle YRHC-leden en -verzamelaars bedanken die hebben bijgedragen aan dit spectaculaire evenement. Het was een zeer succesvol inauguratiejaar voor de YRHC, en we kijken uit naar nog veel meer.”
Als u in het bezit bent van een klassieke Yamaha-racemotor en geïnteresseerd bent om lid te worden van de YRHC om exclusieve voordelen te ontvangen, zoals geavanceerde technische ondersteuning en de kans om uw machine te laten registreren in de officiële database, stuur dan een e-mail naar [email protected] voor meer informatie.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter