De Yamaha Racing bLU cRU Benelux R3 en R7 Cup hebben in het Pinksterweekend hun tweede wedstrijd verreden in het Belgische Mettet. In de R7 Cup waren gastrijders Twan Smits en Paul Mazot oppermachtig en deed Jaimy Deleersnyder de beste zaken voor het kampioenschap. In de R3 Cup streden Kas Beekmans en Thije Ligtermoed om iedere millimeter, waarbij met slechts duizenden van seconden verschil in de eerste race Beekmans en de tweede Ligtermoed de winst naar zich toe wist te trekken.
Op de zaterdag streken de coureurs van de Yamaha R3 en R7 Cup powered by KicXstart neer in het Belgische Mettet, waar op het uitdagende circuit Jules Tacheny, bekend om zijn vele doordraaiende bochten en een ‘mini-corkscrew’, werd gereden. Het vaste deelnemersveld uit Nederland, België en Frankrijk werd in Mettet aangevuld met in de R3 Cup de Duitser Mitja Borgelt, Nederlander Merijn Schipper en Belg Maxim Westra. Allemaal jonge coureurs die in andere competities met een R125 of R3 uitkomen. In de R7 Cup kwamen de Nederlander Twan Smits en de Fransman Paul Mazot in actie. Smits werd onlangs met zijn R6 nog tweede in het IDM Supersport terwijl Mazot voorin de Franse R7 Cup te vinden is. Het was dan ook leerzaam voor de overige R7-Cup coureurs om met deze snelle ervaren mannen de trainingen en races te verrijden.
In de kwalificatietrainingen op zaterdagochtend was het dan ook Mazot die veruit het snelste was, terwijl Smits het nog rustig aandeed. In de tweede kwalificatie schakelde Smits een tandje bij en noteerde de snelste tijd voor Mazot en Jaimy Deleersnyder, winnaar van beide races van de openingswedstrijd in Croix. Sem Ligtenberg noteerde de vierde tijd voor Corine Brandhorst.
In de R3 Cup vonden we na twee kwalificaties dezelfde top 4 als in Croix bovenin de lijsten, met Kas Beekmans op pole, op de voet gevolgd door Mitja Borgelt en Thije Ligtermoed. Het gat naar vierde man Jayant Chote was iets groter, mede doordat Chote nog herstellende is van blessures die hij eerder met flattracking opliep.
Yamaha R3 Cup
Direct na de start van race 1 nam Beekmans de leiding in handen, gevolgd door Borgelt en Ligtermoed. Na een aantal ronden zette Ligtermoed de aanval op Beekmans in en nam de kop over. Het tweetal wisselde nog een aantal keer van positie en het was Beekmans die als eerste de laatste ronde inging. Ligtermoed kwam goed uit de laatste bocht voor start-finish, en liep naar Beekmans toe om exact op hetzelfde moment over de finishlijn te komen. Zelfs het tijdwaarnemingssysteem kon geen onderscheid maken maar uiteindelijk bleek het toch Beekmans te zijn die met een duizendste van een seconde de winst naar zich toe had getrokken. Ligtermoed werd tweede en Borgelt op kleine afstand derde. Chote reed onbedreigd naar de vierde plaats, maar de strijd om de vijfde plaats tussen Tom Rolin, Tony Guerrero en Ronald Beitler was ook tot op het laatst spannend. Het was de jonge Belg Rolin die aan het langste eind trok en vijfde werd voor Guerrero op een zesde en Beitler op een zevende plaats. Ook gastrijders Schipper en Westra vochten een mooi duel uit, waarbij Schipper de hele wedstrijd het voortouw nam maar in de laatste ronde voorbij werd gestoken door Westra.
In race 2 was het opnieuw Beekmans die het beste weg was bij de start en met Borgelt aan zijn achterwiel een gaatje leek te slaan op Ligtermoed. In de zesde ronde schoof Borgelt onderuit en leek Beekmans richting de overwinning te kunnen gaan. In de eindfase werden er een aantal rijders op een ronde gezet en kwam Ligtermoed daarbij snel richting Beekmans. Met nog vijf ronden te gaan nam hij de leiding over en dit keer was het Ligtermoed die met een minimaal verschil als eerste over de finishlijn kwam. Opnieuw reed Chote een eenzame race, die nu beloond werd met een derde plaats. Guerrero had zich dit keer los weten te rijden van Rolin en Beitler, en werd vierde. Rolin wist Beitler nog net achter zich te houden en als vijfde te finishen.
Tom Rolin:“Ik woon hier 20 minuten vandaan, dus het circuit is mij niet onbekend. Toch heb ik er voorafgaand aan de wedstrijd pas 1 keer gereden. De andere keren reed ik hier met de Supermoto, want daar ben ik uit afkomstig. Ik heb twee jaar competitie gereden en was al geselecteerd door de Belgian Motorcycle Academy, maar dat was bij de offroad-rijders. Dit jaar ben ik voor het eerst actief bij de wegraces, en mijn doel is iedere wedstrijd sneller te worden. Met de uitstekende begeleiding hier leer ik veel en ik ben dan ook tevreden over mijn progressie dit weekend.”
Yamaha R7 Cup
In de Yamaha R7 Cup had Twan Smits het in de kwalificaties relatief rustig aan gedaan, maar in de eerste race ging hij er serieus voor zitten en was al snel uit het zicht verdwenen. Toch zou hij de race niet winnen, want wellicht dat het brandstofverbruik met zijn constant snelle rondetijden ook hoger was dan verwacht. In de laatste ronde viel hij stil en was het Paul Mazot die als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag doorkwam. Jaimy Deleersnyder finishte als tweede, maar als eerste niet-gastrijder en zette zo eigenlijk zijn zegetocht in de R7 Cup voort. Op afstand werd Sem Ligtenberg onbedreigd derde. Het gevecht om de vierde plaats ging tussen Corine Brandhorst en Sander van der Wal, waarbij in de eindfase Brandhorst een gaatje wist te slaan en de vijfde plaats veilig stelde.
In de tweede race vertrok Smits met meer dan voldoende brandstof om onbedreigd de zege op zijn naam te schrijven. Op afstand volgde Mazot op een tweede en Deleersnyder op een derde plaats. Ligtenberg moest in de beginfase van de race een steeds sterker rijdende Van der Wal van zich af zien te houden. Het was echter Brandhorst die na een matige start langzaam maar zeker op stoom kwam. Halverwege de race zette ze de aanval met succes in op Van der Wal om even later Ligtenberg te verschalken. Zij finishte uiteindelijk als vierde voor Ligtenberg op een vijfde en Van der Wal op een zesde plaats.
Jaimy Deleersnyder:“Ik wist dat ik hier niet zou winnen, met snelle gastrijders als Twan Smits en Paul Mazot. Maar ik heb het maximale eruit gehaald, dat was het podium. Ook fijn met het oog op de komende races, want Croix en Mettet waren een beetje in mijn voordeel. De komende wedstrijden zijn op de Nürburgring en Assen, en die circuits zijn nieuw voor me. Net zoals de R7 trouwens, want ik heb hiervoor met een R6 diverse sprintraces gereden. Daarin was nagenoeg alles vrij en het is even wennen in een standaard-klasse, waar ik overigens bewust voor gekozen heb. Met de kleine aanpassingen die gemaakt mogen worden en de tips van de crew merk ik dan toch dat het iedere sessie weer sneller gaat.”
De volgende wedstrijd van de Yamaha R3 en R7 Cup wordt op 10 en 11 juni in Duitsland op de Nürburgring verreden.
Handige links BeNeLux Trophy Mettet 2023
Tijdschema en volledige uitslagen