Yamaha R3 Cup: Levi Badie verrassende winnaar in Assen

261
levi-badie
Levi Badie (131) - Assen | foto© Mariska Grob

Tijdens het British Superbike weekend in Assen was het Levi Badie die vriend en vijand wist te verbazen. De snelle Belg die pas aan zijn derde Yamaha R3 Cup wedstrijd deelnam wist de leider in het kampioenschap Sasha de Vits en Niek van den Broek achter zich te houden terwijl Thom Molenaar zijn kansen op de titel kleiner zag worden na twee crashes.

Onder perfecte weersomstandigheden vond de eerste ronde van de British Superbikes Showdown plaats op Hollandse bodem. De Yamaha R3 Cup was te gast bij het evenement en reed haar races gecombineerd met de Duitse ADAC Junior Cup. Kay van Steenbergen, normaal uitkomend in de KicXstart Yamaha R125 Cup, en de Australische Max Stauffer vulden het veld aan als wildcardrijders. Met nog twee wedstrijden en vier races te gaan waren er nog 100 punten te verdelen in de Yamaha R3 Cup. Het verschil tussen leider in het kampioenschap Molenaar en de Vits bedroeg slechts 8 punten en met Van den Broek 32 punten bij aanvang van het raceweekend in Assen.







Kwalificaties
Molenaar liet tijdens de eerste kwalificatie op vrijdagmiddag direct zijn goede vorm zien door een rondetijd net onder de 1:54 op de klokken te zetten. Kort daarachter volgden van den Broek en De Vits. Verrassend goed reed Luuk de Ruiter, die maar liefst 2,5 seconden van zijn PR af wist te rijden en de achtste tijd noteerde. Bij de tweede kwalificatie op zaterdag reed Molenaar nog eens een tiende van zijn tijd af en deed dat zonder de slipstream van een andere rijder te benutten. Hij stelde daarmee de polepositie veilig. De Vits en Doornenbal wisten allebei onder de tijd van Van den Broek door te komen en zij zouden van de eerste startrij mogen vertrekken. Van den Broek kreeg Eddie de Boer en Oliver Svendsen naast zich op de tweede startrij terwijl Stauffer de zevende tijd op de klokken zette. Badie kwalificeerde zich als achtste voor Twan Smits, Birgit Scheffer en Jeff van Calster.

Race 1
Van den Broek had een goede start en nam het voortouw bij de eerste race. Er ontstond direct een groep met Molenaar, De Vits, De Boer, Svendsen, Stauffer, Doornenbal en Badie. Daarachter gingen De Ruiter en Smits het gevecht met elkaar aan en op afstand volgden Scheffer en Van Calster. De Vits nam al snel de leiding over van Van den Broek en deed in de beginfase het nodige kopwerk. Svendsen en Stauffer konden het hoge tempo niet volhouden en moesten lossen van de kopgroep. Rondenlang kon het publiek genieten van close-racing terwijl Molenaar en Badie zich geregeld vooraan lieten zien. Maar voor Molenaar kwam daaraan in de eindfase een einde toen hij bij het insturen van de GT-bocht in contact kwam met Badie. Hij kwam ten val en moest vanaf de zijlijn toezien hoe in de laatste ronde Badie met een geweldige uitremactie de tweede plaats van De Vits overnam. Van den Broek had een wijde exit vanuit de GT en kwam daardoor als snelste het rechte stuk op en als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door. De vreugde duurde niet lang want de wedstrijdleiding gaf Van den Broek een penalty vanwege het overschrijden van de tracklimits. Hij werd daardoor teruggezet naar de derde plaats achter winnaar Badie en De Vits. De Boer eindigde als vierde voor Doornenbal, Svendsen en wildcardrijder Stauffer.

Race 2
Dankzij zijn snelste ronde in de eerste race mocht Badie van polepositie vertrekken maar het was De Vits die de eerste ronde als leider doorkwam. Hij kreeg Van den Broek en Doornenbal mee in zijn achterwiel terwijl Molenaar, Svendsen, Badie, De Boer, Stauffer en Smits de kopgroep completeerden. Daarachter gingen Van Calster, De Ruiter, Scheffer en Van Steenbergen het gevecht met elkaar aan. Even leek het erop dat Molenaar, De Vits en Van den Broek een gaatje konden slaan maar het lukte Badie om zich in de eindfase weer door het drietal heen naar voren te rijden. Doornenbal en De Boer lukte dat niet terwijl Smits en van Calster al eerder uit de groep los waren gereden en Schauffer met nog twee ronden te rijden ten val was gekomen. In de laatste ronde positioneerde Molenaar zich om de race naar zich toe te trekken maar kwam daarbij ten val. De race zou wederom in de laatste bocht beslist worden waarbij in het heetst van de strijd Van den Broek en Badie contact maakten, waardoor Van den Broek niet op zijn lijn kon blijven. Hij kwam weliswaar als eerste over de streep maar wederom besloot de wedstrijdleiding een penalty uit te delen waardoor hij terugviel naar de derde plaats. Badie mocht daardoor plaatsnemen op de hoogste trede van het podium met De Vits en Van der Broek naast hem. Doornenbal werd vierde voor De Boer en Svendsen.

Met twee overwinningen schreef Badie 50 punten bij in de tussenstand terwijl De Vits met 40 punten de leiding in het kampioenschap terug veroverde. Molenaar en Van den Broek staan op een gedeelde tweede plaats met 32 punten achterstand. In Hockenheim worden de laatste 50 punten verdeeld en zal er bekend worden wie zich Yamaha R3 Cup kampioen 2019 mag noemen.

Badie verraste vriend en vijand maar ook zichzelf. “Ik had nooit gedacht dat ik de races hier zou winnen! Ik had wel op een podiumplaats gehoopt. Ik wist dat er meer in zou zitten dan mijn kwalificatietijd deed vermoeden als ik goed van een slipstream gebruik zou kunnen maken. Maar dat ik halverwege de eerste race al aan de leiding zou rijden en zelfs beide races zou winnen, daar had ik niet op gerekend!”

Het leek er aanvankelijk op dat de tweede race een prooi zou zijn voor De Vits. “Nadat Thom onderuit ging had ik de leiding in handen, maar het is niet zo gunstig om als eerste de laatste bochtensectie in te duiken. In de snelle voorlaatste bocht, de Ramshoek, kwamen Niek en Levi dan ook uit mijn slipstream en ik kwam als derde over de finish. Door de penalty van Niek stond ik toch nog als tweede op het podium.”

De Ruiter denkt met gemengde gevoelens terug. “Ik reed dit weekend met een vers motorblok en het voelde meteen super goed aan. Ik heb mijn PR behoorlijk aangescherpt en ben dan ook tevreden over mijn rondetijden, maar in de resultaten zie ik het niet terug: in beide races een negende plaats. Ik ga mijn uiterste best doen om bij de laatste race in Hockenheim dat nog verder te verbeteren!”

Handige links British Superbikes TT Circuit Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App