Melvin van der Voort was oppermachtig bij de openingsraces van het seizoen in Assen. Maar het was Eddie de Boer die vanaf de tweede race de boventoon voerde en de leiding in het kampioenschap overnam. In Berghem waren de rollen weer omgedraaid en was van der Voort een klasse apart. Hij wist beide races met ruime voorsprong te winnen.
Na een zomerstop van zeven weken streek de GAMMA Yamaha R125 Cup neer op Circuitpark Berghem. De tweede helft van het seizoen zou af worden getrapt op de nieuw geasfalteerde kartbaan en ook de laatste wedstrijd van het seizoen zal plaatsvinden in Berghem. Extra interessant dus om te zien welke coureurs er het beste uit de voeten komen.
Kwalificaties
Na een lange periode van droogte en hitte werden de coureurs op zaterdagochtend getrakteerd op fikse regenbuien. Het natte asfalt bood weinig grip en er waren een paar kleine schuivertjes. Gelegenheidsrijder Damon van der Wielen liet zien prima met de omstandigheden om te kunnen gaan. Hij zette de snelste tijd op de klokken voor de Boer en Kevin de Haan. De buien trokken snel over en voor de tweede kwalificatie was het asfalt alweer droog. Van der Voort liet er geen gras over groeien en zette een rondetijd van 54,3 op de klokken, waar niemand bij in de buurt zou komen. Verrassend was de tweede tijd van de sterk in het seizoen groeiende Kjen Caenen. Selwin Hamden noteerde de derde tijd voor de Boer.
Race 1
Achttien coureurs stonden klaar door de start: Dustin Timmermans zou verstek laten gaan vanwege zijn vakantie terwijl Damian Witte en Noah de Kort zich voor de race hadden afgemeld. Polesitter van der Voort had een goede start en sloeg meteen een gat op zijn achtervolgers. De strijd om de overige podiumplekken zou achter zijn rug plaatsvinden en ging tussen Caenen, Hamden, de Boer en Galip Satici. Caenen wist knap in de beginfase van de race de groep aan te voeren. Winnaar van de laatste drie races, de Boer, kwam niet lekker in zijn ritme en kon de sterke vorm niet tonen. Satici en Hamden oefenden de meeste druk uit en zij streden in de eindfase om de podiumplekken. Satici wist daarbij de tweede plaats op te eisen voor Hamden, de Boer en Caenen. Sven Doornenbal werd zesde voor Luuk de Ruiter en Kevin de Haan. Er waren ‘personal bests’ voor Koen Ligtenberg, Lin Verhoeven en Lucas Arends met een negende, elfde en dertiende plaats. Timo Wieme was de grootste pechvogel van de race. Na een goede start, waarbij hij van een negende naar een zesde plaats opklom, ging het al snel mis. Hij ging onderuit over een kneeslider die voor hem in een bocht op het asfalt lag. In het gedrang ging ook Levi Badie onderuit en kon Wieme daarbij niet meer ontwijken. Wieme kreeg even geen lucht maar gelukkig kwam hij er met wat hoofdpijn en een zere arm vanaf. Hij zou daardoor niet aan de start van de tweede race verschijnen. Badie zou op afstand van de rest zijn weg kunnen vervolgen en wist nog net een paar puntjes te pakken met een veertiende plaats.
Race 2
Van der Voort bleef in zijn ritme en was ook in de tweede race binnen een paar ronden uit het zicht van zijn achtervolgers verdwenen. Daarachter waren het de Boer en Hamden die streden om de tweede plaats, terwijl Satici nu Doornenbal achter zich moest zien te houden. De Boer en Hamden wisten samen weg te rijden van hun achtervolgers maar gaven elkaar geen centimeter toe. In de laatste ronde schoof de machine van Hamden onder hem vandaan en reed de Boer alleen naar een tweede plaats. Hamden pakte razendsnel zijn Yamaha weer op maar zag Satici aan zich voorbij komen. In de laatste bocht voor start-finish stuitten ze op achterblijvers en wist Hamden die net wat sneller voorbij te komen. Hij kwam als derde over de finish met Satici en Doornenbal in zijn achterwiel, die knap vijfde werd en daarmee zijn beste prestatie tot nu toe evenaarde. De Haan werd zesde voor de Ruiter, Badie en van der Wielen. Colin Broesder completeerde de top tien terwijl Arends zichzelf opnieuw verbeterde en elfde werd.
In het dagklassement was van der Voort de grote winnaar voor de Boer en Satici. Daarnaast mocht hij de beker voor snelste Rookie in ontvangst nemen. Ook voor het kampioenschap deed van der Voort goede zaken door 17 punten in te lopen op leider in de tussenstand de Boer.
Van der Voort is tevreden. ‘De kwalificatie op de droge baan had iets beter gekund want mijn banden stonden niet op de juiste spanning, waardoor ik de bochten niet goed in kon remmen. In de races voelde de motor wel helemaal perfect en had ik goede grip. In het begin heb ik echt gepusht om een gaatje te slaan maar toen ik zag dat ik een redelijke voorsprong had heb ik geen risico meer genomen. De concentratie bleef goed en zo kon ik beide races winnen.’
Ook Doornenbal kijkt tevreden terug op de races. ‘Ik vind dit echt een leuke baan om te rijden! Aan het begin van de dag was het nog even zoeken naar grip maar ik wist toch de zevende kwalificatietijd te noteren. De eerste race was wel een eenzame race. Het gat naar de rijders voor me was meteen al te groot maar een zesde plaats is natuurlijk niet slecht. De tweede race had ik een goede start en kon ik meteen aansluiten bij de mannen voor me. Ik hield de aansluiting bij Galip en toen Selwin viel leken we die ook nog te kunnen pakken. Dat lukte net niet maar ik ben natuurlijk erg blij met de vijfde plaats.’ In het dagklassement werd hij ook keurig vijfde.
Barry Veneman nam in Berghem de coaching voor zijn rekening. De overige races van het seizoen zal de manier van coachen iets worden aangepast. Onder leiding van KNMV coach Leon Bovee zal er meer persoonsgericht gecoacht worden, om beter aan te sluiten bij de wensen en mogelijkheden van iedere individuele rijder.
De volgende race zal worden verreden tijdens de GAMMA Racing Day, waar er traditioneel een heel weekend lang op de TT Junior Track wordt gereden. Dit jaar is de GAMMA Racing Day niet tijdens het eerste maar het derde weekend van augustus.
Handige links NK Junior Moto Racing Berghem:
Tijdschema en volledige uitslagen
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl