Yamaha MotoGP Projectmanager Takahiro Sumi: ‘Niet op het niveau wat we verwacht hadden’

288
maverick-vinales
Maverick Viñales & Valentino Rossi - Silverstone GP | foto© Yamaha Racing

Maverick Viñales en Valentino Rossi bezetten momenteel de vijfde en zesde plaats in de tussenstand van het MotoGP wereldkampioenschap. Beiden klagen de laatste tijd veel als het gaat om de prestatie van de Yamaha M1, tijd om MotoGP Project Manager Takahiro Sumi eens te vragen naar de laatste stand van zaken wat betreft de ontwikkelingen van Yamaha’s MotoGP machine.

Jorge Lorenzo bezorgde Yamaha in 2015 voor het laatst de MotoGP wereldtitel. Het is al meer dan twee jaar geleden dat Valentino Rossi voor het laatst een MotoGP race wist te winnen terwijl Maverick Viñales dit seizoen de pijn voor Yamaha enigszins wist te verzachten door de MotoGP race van de Motul TT Assen op zijn naam te schrijven. Ondanks een individueel succesje bezetten Viñales en Rossi momenteel respectievelijk de vijfde en zesde plaats in de tussenstand van het kampioenschap en kijkt het duo tegen een achterstand aan van maar liefst 132 en 134 punten op de huidige leider in het kampioenschap Marc Marquez. Een wereldtitel voor een Yamaha coureur is dus ook dit jaar opnieuw ver weg, sterker nog, het heeft er alle schijn van dat deze na 2016, 2017 en 2018 ook dit jaar weer door de Repsol Honda Team coureur in de wacht gesleept zal gaan worden.




Tijd om met Yamaha MotoGP Project Manager Takahiro Sumi terug te blikken op het seizoen tot nu toe, vooruit te kijken naar de verwachtingen voor de rest van het seizoen en de ontwikkelingen richting het komende seizoen.

Takahiro Sumi: “We zijn inderdaad niet op het niveau waar we verwacht hadden te zullen staan. Vergeleken met vorig jaar hebben we de M1 zeker verbeterd, maar het werkt nog niet op alle circuits en voor alle rijders hetzelfde. Helaas is het verschil in topsnelheid dit seizoen afgenomen ten opzichte van de concurrentie, hierdoor hebben alle vier de Yamaha coureurs (naast Viñales en Rossi ook Fabio Quartararo en Franco Morbidelli) het moeilijker in de wedstrijden. Dat is momenteel ons grootste probleem, we moeten de rest van het seizoen beter worden op dit gebied. Valentino had een goede start van het seizoen, maar kreeg vervolgens de nodige problemen omdat we er samen niet in slaagden een goede basis te vinden voor het rijgedrag van de motor en de levensduur van de banden. Bij Maverick is het anders: hij was in het begin van het seizoen niet constant genoeg. In Catalunya wist hij een goede basis set-up te vinden en daarna heeft hij consequent en goed gepresteerd. In Assen wist hij de race zelfs te winnen, wat goed was voor zowel hemzelf maar ook voor Yamaha om het vertrouwen in de M1 en de ontwikkeling ervan terug te winnen. We hebben echter nog nooit eerder de meeste krachtige machine gehad in de MotoGP paddock, we hebben altijd geprobeerd om extra topsnelheid te behalen, maar met dien verstande dat het niet ten koste mocht gaan van de beheersbaarheid. Dat is en blijft toch ons hoofddoel.”

Niet alleen de topsnelheid lijkt momenteel een probleem te zijn, vaak zien we ook dat de Yamaha coureurs problemen krijgen als er minder grip is en de temperaturen stijgen. Is daar een oorzaak voor aan te wijzen en hoe probeert Yamaha deze problemen op te lossen?

Takahiro Sumi: “Dat wil ik ook graag weten (met een glimlach). We hebben hiermee altijd al de nodige problemen gehad met de M1. We proberen beter te worden in de acceleratie (en dus grip) door te blijven werken aan het motorkarakter en de afstelling, maar net zoals ik eerder vertelde als het gaat om de topsnelheid, zonder daarbij de beheersbaarheid te verliezen.”

Prototype 2020 Yamaha M1
Viñales en Rossi hebben onlangs in Brno al voor het eerst kennis kunnen maken van de 2020 versie van de Yamaha M1. Aangezien het tweetal in de voorgaande jaren pas aan het einde van het seizoen voor het eerst in actie kwam met het prototype voor het daaropvolgende jaar betekend dat Yamaha er ook veel aangelegen is om Viñales en Rossi het komende seizoen te voorzien van een competitieve machine. Daarnaast zagen we afgelopen week tijdens de Misano MotoGP Test beide Yamaha fabriekscoureurs in actie komen met een nieuw uitlaatsysteem en een volledige carbon swingarm. Allemaal tekenen dat Yamaha er veel aan gelegen is om de Italiaan en de Spanjaard tevreden te stellen en de gelegenheid te geven om ook in de nog resterende Grand Prix weekenden van dit seizoen het de Honda, Suzuki en Ducati coureurs lastig te kunnen maken.

 

Handige links Misano MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App