Yamaha Motor Europe heeft hun rijdersbezetting in de World Supersport klasse voor 2025 bekendgemaakt. Stefano Manzi zal de Japanner Yuki Okamoto naast zich krijgen bij het Pata Yamaha Ten Kate Racing team en Michael Ruben Rinaldi komt over van de World Superbike klasse naast Lucas Mahias bij het GMT94 team. Ook Can Öncü stapt over naar Yamaha en zal WorldSSP 300 kampioen Aldi Satya Mahendra naast zich zien bij het Evan Bros team.
Yamaha Motor Europe (YME) is verheugd zijn line-up voor het FIM Supersport wereldkampioenschap 2025 aan te kondigen, met drie ondersteunde teams die de strijd aan zullen gaan met de gloednieuwe Yamaha YZF-R9 WorldSSP machine.
Stefano Manzi zal het voortouw nemen in Yamaha’s aanval op het FIM Supersport wereldkampioenschap van 2025. Hij komt opnieuw uit voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team waarmee hij twee keer vice-kampioen is geworden in de World Supersport klasse. De Italiaan krijgt gezelschap van de Japanner Yuki Okamoto, die de overstap maakt naar het wereldkampioenschap nadat hij na een indrukwekkend seizoen in het All Japan Road Racing Championship de JSB1000-titel won.
Vijfvoudig WorldSBK-winnaar Michael Ruben Rinaldi maakt met het GMT94 Yamaha team van Christophe Guyot zijn debuut in de Supersport-klasse. Hij voegt zich bij voormalig FIM Supersport wereldkampioen Lucas Mahias in de 2025 line-up van GMT94.
Het Evan Bros team, dat twee keer wereldkampioen is geworden met Yamaha, krijgt in 2025 een nieuwe look en wordt onderdeel van Yamaha’s bLU cRU programma om jonge rijders kennis te laten maken met WorldSSP. De 21-jarige Can Öncü, voormalig Red Bull Rookies Cup-kampioen, voegt zich bij het nieuwe team omdat hij wil voortbouwen op een WorldSSP-carrière waarin hij een raceoverwinning en 14 podiumplaatsen heeft behaald.
Öncü wordt in het Evan Bros team vergezeld door regerend FIM Supersport 300 wereldkampioen, de 18-jarige Aldi Satya Mahendra. Dit is een duidelijk voorbeeld van de opstapfilosofie van Yamaha, die Mahendra heeft zien opklimmen van de R3 bLU cRU World Cup naar de WorldSSP300 en nu naar de WorldSSP, en Okamoto heeft gepromoveerd naar het wereldkampioenschap na het winnen van de JSB1000-titel dit seizoen.
De R9, die eerder dit jaar door Yamaha Motor werd geïntroduceerd, vertegenwoordigt een nieuwe generatie Supersport-motoren die worden aangedreven door Yamaha’s bekroonde 890 cc driecilindermotor. De ingenieurs van Yamaha Motor Racing Europe (YMRE) werken al meer dan een jaar aan de ontwikkeling van de R9 voor de Next Generation WorldSSP regels. Het project werd onthuld tijdens de laatste ronde van het seizoen 2024 in Jerez.
De R9 zal zijn racedebuut maken in het WorldSSP-kampioenschap, terwijl Yamaha Motor Europe samen met zijn teams en rijders werkt aan de ontwikkeling van het pakket voordat er een racekit wordt uitgebracht voor nationale kampioenschappen in de aanloop naar het seizoen 2026.
De nieuwe WorldSSP line-up krijgt zijn eerste echte voorproefje van de R9 WorldSSP machine tijdens een test op Cremona op 7 en 8 november, voordat de teams beginnen aan hun eigen wintertestschema in de aanloop naar de openingsronde van 2025, die plaatsvindt op Phillip Island in Australië van 21 t/m 23 februari.
Andrea Dosoli, divisiemanager motorsportdivisie – Yamaha Motor Europe: “We zijn verheugd om onze nieuwe line-up aan te kondigen voor het Supersport wereldkampioenschap van 2025, dat voor ons een nieuwe aanpak betekent in de Supersport categorie. De R9 is een heel belangrijk nieuw model, dus het is belangrijk om in ons eerste jaar zo’n sterke line-up te hebben. We geloven dat dit voor ons de beste strategie is om dit nieuwe tijdperk van Supersport voor Yamaha in te luiden.
Niet alleen geeft een gevarieerde line-up, bestaande uit een mix van ervaring en jeugd, ons de grootste kans om de best mogelijke resultaten te behalen voor de R9 in zijn eerste competitiejaar, maar het betekent ook dat we een belangrijke inbreng hebben in de ontwikkeling van dit gloednieuwe model, wat belangrijk is nu we ons voorbereiden op de uitrol van de racekit voor nationale kampioenschappen in de aanloop naar het seizoen 2026. De wereldwijde rol van ons WorldSBK-programma wordt ook benadrukt door de steun van YMC bij het contracteren van Aldi Mahendra en Yuki Okamoto, twee veelbelovende jonge rijders die bij Yamaha in de gelederen zijn opgeklommen.”
Niccolò Canepa, sportmanager wegracesport – Yamaha Motor Europe: “Een gloednieuwe motorfiets op het circuit brengen is een grote taak en we hadden een rijders line-up nodig die de inspanningen weerspiegelt die de ingenieurs van onze R&D-afdeling het afgelopen jaar hebben geleverd. Met onze 2025 rijders geloven we dat we een line-up hebben die ons niet alleen in de beste positie plaatst om het potentieel van de R9 in zijn eerste racejaar te maximaliseren, maar die ook de racefilosofie van Yamaha illustreert.
In Manzi hebben we een rijder die een bewezen in de Supersport klasse is, omdat hij in 2023 en 2024 tweede werd voor Yamaha. De R9 is een compleet andere motorfiets dan de R6 en er zal op een andere manier mee gereden moeten worden. Uit onze tests weten we dat het koppel van de machine meer een ‘big bike’-rijstijl vereist. Daarom hebben we Michael Ruben Rinaldi, een rijder met racewinnende WorldSBK-ervaring, opgenomen in onze line-up. Can Öncü is een jonge rijder met veel potentieel. We zijn dan ook blij dat we hem voor 2025 naar Yamaha hebben gehaald, zodat hij de ‘volgende stap’ kan maken als WorldSSP-kandidaat in het nieuwe bLU cRU Evan Bros-team.
De promotie van Aldi Satya Mahendra en Yuki Okamoto weerspiegelt Yamaha’s ‘step-up’-filosofie, waarbij Aldi van de R3 World Cup naar WorldSSP300 en nu WorldSSP is gegaan. Yuki maakt de overstap na het winnen van de JSB1000 dit seizoen.
Alle drie de door ons ondersteunde teams voor 2025 zijn bewezen WorldSSP-kandidaten. De naam Ten Kate spreekt voor zich in de WorldSSP geschiedenisboeken en de prestaties van het team met Manzi in de afgelopen twee seizoenen, en Dominique Aegerter daarvoor, laten hun niveau zien. Evan Bros Racing heeft Yamaha ook twee WorldSSP-kampioenschappen gebracht in hun tijd op het wereldpodium, terwijl GMT94 een van de meest ervaren Supersport-teams op de grid is.
We hebben er alle vertrouwen in dat we met deze rijders- en teambezetting het potentieel van de R9 in de WorldSSP kunnen ontsluiten, terwijl het R&D-team blijft werken aan de verdere ontwikkeling van het pakket.”
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.