Een officiële aankondiging is er weliswaar nog niet maar Jack Miller zal ook in 2025 zo goed als zeker deel uit blijven maken van de 22 coureurs tellende MotoGP startgrid. De Australiër staat op het punt om een contract te tekenen bij Yamaha om komend seizoen samen met Miguel Oliveira uit te gaan komen voor Prima Pramac Racing Yamaha.
Tijdens het Grand Prix weekend in Silverstone maakte Jack Miller nog een verslagen indruk en liet hij iedereen die het maar horen wilde weten nog geen enkele aanbieding op zak te hebben voor 2025, niet vanuit de MotoGP en zelfs ook niet vanuit het FIM Superbike World Championship.
Voor 2025 zijn nog slechts vijf MotoGP zitjes niet officieel bevestigd. Het Amerikaanse Track House Racing MotoGP heeft nog één plaats beschikbaar naast Raul Fernandez, deze zal echter zo goed als zeker ingenomen gaan worden door de Japanner Ai Ogura. Pertamina Enduro VR46 Racing heeft de teamgenoot van Fabio Di Giannantonio nog niet bevestigd, maar het is geen geheim meer dat deze plaats ingenomen gaat worden door Franco Morbidelli. Het feit dat Morbidelli de tweede Ducati (GP24) bij VR46 Racing gaat bemannen houdt automatisch in dat de nog vrije plaats binnen Gresini Racing MotoGP ingenomen gaat worden door Fermin Aldeguer, dit aangezien de Spanjaard een getekend Ducati contract op zak heeft en door de Italiaanse fabrikant binnen dit team ondergebracht gaat worden. Dan is er nog LCR Honda, het Italiaanse team waar alleen Johann Zarco nog maar een getekend contract voor komend seizoen op zak heeft. Voor de tweede plaats komt echter alleen een coureur van Aziatische afkomst in aanmerking gezien de belangen van Idemitsu als belangrijkste partner. Deze plaats zal dan ook ingenomen worden door huidig LCR Honda coureur Takaaki Nakagami of Somkiat Chantra.
Dan blijft alleen nog het tweede zitje binnen Prima Pramac Racing over. Ondanks dat het nieuwe Yamaha MotoGP Team nog geen namen bekend heeft gemaakt staat het eerste zitje niet meer ter discussie, deze zal in 2025 ingenomen gaan worden door de Portugees Miguel Oliveira. Voor het tweede zitje was Yamaha de afgelopen tijd op zoek naar een jonge talentvolle coureur, zo waren er al de nodige gesprekken met Celestino Vietti, Tony Arbolino, Sergio Garcia en Alonso Lopez. Yamaha twijfelde echter nog zo bleek in Silverstone, het enige dat we los wisten te krijgen was dat men pas een beslissing ging nemen voor, tijdens of na het tweede Grand Prix weekend in Misano (20-22 september).
De koers lijkt de afgelopen dagen echter compleet gewijzigd. Was het tot voor kort Yamaha’s bedoeling om een jong talent aan te trekken naast de ervaren Fabio Quartararo, Alex Rins en Miguel Oliveira, nu lijkt men toch de voorkeur te geven aan ervaring en is de doorontwikkeling van de Yamaha M1 en het zo snels als mogelijk weer competitief worden het meest belangrijke. Het bracht het Japanse motormerk ertoe om ervaring voorrang te geven boven toekomstprojectie.
Nu zagen we in tijdens de Britse Grand Prix in Silverstone al vertegenwoordigers van Yamaha, Pramac Racing, Miller’s persoonlijke manager Aki Ajo samen en Dan Rossomondo (Chief Commercial Officer bij Dorna Sports) uit het motorhome van Miller komen, hetgeen menigeen de wenkbrauwen deed fronsen. Inmiddels is duidelijk dat de heren hier niet over koetjes en kalfjes hebben gesproken, Miller wordt binnenkort samen met Oliveira aangekondigd als de twee nieuwe Yamaha fabriekscoureurs die komend seizoen door de Japanse fabrikant ondergebracht gaan worden bij het nieuwe Prima Pramac Racing Yamaha.
De Australiër tekent binnenkort een contract voor één jaar, waarbij Yamaha zich de optie voorbehoudt om het te verlengen na 2025. Met zijn 30 jaar wordt het voor Miller zijn elfde seizoen in de MotoGP en na Honda, Ducati en KTM zijn vierde fabrikant. Miller wordt bij Yamaha herenigd met Max Bartolini, een ingenieur waarmee hij samenwerkte tijdens zijn twee jaar bij het Ducati-fabrieksteam. Bartolini staat nu aan het hoofd van de technische groep die Yamaha heeft samengesteld om weer competitief te worden. De Italiaan kent het potentieel van Miller; en Miller weet hoe Bartolini werkt.
Sommigen zullen zich afvragen in hoeverre zijn Australische paspoort een langer verblijf in de MotoGP heeft beïnvloed. Het zal zeker een rol hebben gespeeld want een MotoGP zonder Australische coureur zal een doorn in het oog zijn van de organisatie. Niet alleen de uitspraken van Dorna CEO Carmelo Ezpeleta – waarin hij onlangs aankondigde dat het tijd is een formule te vinden om de aanwezigheid van Spaanse en Italiaanse rijders te beperken ten gunste van coureurs met andere nationaliteiten – zullen een rol hebben gespeeld in de koerswijziging bij Yamaha, wat te denken van de aanwezigheid van Rossomondo bij het gesprek in Silverstone.
Naast Miller staat Yamaha op het punt om nog een huidige KTM MotoGP coureur aan zich te binden voor 2025. Augusto Fernandez, momenteel naast Pedro Acosta actief binnen Red Bull GASGAS Tech3, wordt namelijk genoemd als de nieuwe Yamaha MotoGP testcoureur naast Cal Crutchlow.
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.