Yamaha in 2025 met Quartararo, Rins, Miller en Oliveira?

5186
jack-miller-miguel-oliveira
Jack Miller, Miguel Oliveira | foto© red Bull Content Pool

Yamaha zal in 2025 weer met vier coureurs vertegenwoordigd zijn op de MotoGP startgrid. Naast de inmiddels gecontracteerde Fabio Quartararo en Alex Rins, die op het punt staat zijn contract te verlengen, lijken Jack Miller en Miguel Oliveira momenteel de twee belangrijkste kandidaten om de Fransman en de Spanjaard in 2025 te gaan vergezellen binnen de Yamaha MotoGP familie.

De MotoGP transfermolen blijft de laatste paar weken volop in beweging ondanks dat er de laatste dagen weinig tot geen officiële aankondigingen zijn. Het afgelopen weekend tijdens de Duitse Grand Prix gebeurde er achter de schermen echter veel en werden er een aantal zaken duidelijk.







Eén van de belangrijkste dingen die op de Sachsenring bekend werd is dat Ducati heeft besloten dat er in 2025 geen vier maar slechts drie Ducati MotoGP machines met de nieuwste specificaties op de startgrid zullen staan. Vanzelfsprekend zullen Francesco Bagnaia en Marc Márquez binnen het Ducati Lenovo Team de beschikking krijgen over een GP25 machine. De grote vraag na het bekend worden van dit nieuws was echter, voor wie en waar de derde GP25 machine het komende seizoen te zien zal zijn.

Lang hoefden we niet te wachten op het antwoord, want een dag later werd duidelijk dat Fabio Di Giannantonio deze derde GP25 tot zijn beschikking gaat krijgen. De Italiaan heeft namelijk een aanbod van Yamaha naast zich neergelegd en besloten om komend seizoen zijn huidige Pertamina Enduro VR46 Racing Team trouw te blijven. Met dit nieuws werd tevens een andere vraag beantwoord, namelijk dat VR46 Racing overeenstemming heeft bereikt met Ducati voor hun na dit seizoen aflopende contract aangaande het materiaal. Het team van Valentino Rossi krijgt met een langer verblijf van DI Giannantonio automatisch in 2025 de beschikking over de derde GP25.

De grote vraag is en blijft echter wel wie in 2025 de teamgenoot zal worden van Di Giannantonio binnen het team. In eerste instantie was de verwachting dat Ducati als onderdeel van de nieuwe deal met VR46 Racing de Spanjaard Fermin Aldeguer – de huidige Moto2 coureur die eerder dit jaar al een MotoGP contract tekende bij Ducati – zou onderbrengen bij het team van de negenvoudig wereldkampioen. Dit lijkt echter nog een flink discussiepunt aangezien VR46 Racing de voorkeur geeft aan Franco Morbidelli, de VR46 protegé die momenteel samen met Jorge Martin het Prima Pramac Racing duo vormt. Mocht dit doorgaan dan lijkt er voor Ducati niets anders over dan Aldeguer onder te moeten gaan brengen bij Gresini Racing MotoGP als teamgenoot van Alex Márquez. Een omgekeerde deal is en blijft echter ook nog mogelijk (Morbidelli naar Gresini – Aldeguer naar VR46 Racing) al wordt deze optie als zeer onwaarschijnlijk aangenomen.

Maar hoe dan ook, nu Di Giannantonio definitief het aanbod van Yamaha heeft afgewezen, Ducati hiermee zijn zes MotoGP zitjes zo goed als zeker ingevuld te hebben lijkt de optie van Jack Miller om komend seizoen de opvolger te worden van Marc Márquez bij Gresini Racing MotoGP verleden tijd. De Australiër werd de afgelopen weken namelijk nadrukkelijk in verband gebracht met deze mogelijkheid.

Maar als er één deur dichtgaat dan gaat er vaak een andere open, en dat is in het geval van Miller niet anders. De huidige Red Bull KTM Factory Racing coureur is momenteel namelijk de belangrijkste kandidaat om komend seizoen terug te keren naar zijn voormalige werkgever om in 2025 één van de twee Prima Pramac Racing Yamaha machines te gaan bemannen. Miller zal binnen het team zo goed als zeker Miguel Oliveira als teamgenoot krijgen, de Portugees die momenteel nog op een Aprilia actief is bij Trackhouse Racing MotoGP. Hoewel Trackhouse Racing MotoGP teammanager Wilco Zeelenberg onlangs nog aangaf in 2025 het liefst verder te willen met hun twee huidige rijders (Oliveira en Raul Fernandez) wijzen alle tekenen erop dat men in 2025 alleen Raul Fernandez aan boord zal houden. Het vertrek van Oliveira maakt echter wel de weg vrij voor Joe Roberts om in 2025 zijn debuut te kunnen maken als coureur in de koningsklasse. Een Amerikaan in de koningsklasse, en dat bij een Amerikaans team……daarmee gaat er niet alleen voor Trackhouse Racing een grote wens in vervulling maar scoort men als team ook meteen een flink aantal bonuspunten bij zowel Dorna als de nieuwe grootaandeelhouder Liberty Media.

Hoe, wat, waar, we gaan het zien…….de verwachting is dat er de komende dagen, weken tijdens de zomerstop veel stukjes op hun plaats gaan vallen van de MotoGP transferpuzzel.



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.