Yamaha Finance Australian Round: Samenvatting dag 1

64
worldsbk-bikes
WorldSBK bikes | foto© Russell Colvin

De eerste dag op Phillip Island zit er op. Na twee vrije trainingen is het Alvaro Bautista die de lijst aanvoert en daarmee de eerste tik uitdeelde aan het Kawasaki Racing Team WorldSBK duo Jonathan Rea en Leon Haslam. Nederlander Michael van der Mark sloot de dag af met de negende rondetijd achter zijn naam.

Hij was tijdens de wintertesten al uitstekend op dreef, de vanuit de MotoGP klasse overgekomen Alvaro Bautista. Maar vrijdag tijdens de eerste dag van de openingsronde op het Phillip Island Grand Prix liet de Ducati coureur opnieuw zien dat er dit seizoen rekening met hem moet worden gehouden. De Spanjaard verraste aan het einde van de tweede training met een snelste rondetijd van 1’30.327, een tijd die niet alleen goed was voor de snelste tijd van de sessie maar tevens sneller was dan de tot op dat moment snelste rondetijd van regerend wereldkampioen Jonathan Rea.







Leek het er vrijdag dus lange tijd op dat er opnieuw een Kawasaki coureur het veld aan zou voeren, niet was minder waar want met een verschil van slechts 0,014 was het Bautista die Rea aftroefde en met deze eer ging strijken. Opvallend daarbij was wel dat de Spanjaard de enige Ducati coureur was binnen de top tien.  De overige drie Ducati coureurs waren namelijk pas op de twaalfde (Michael Ruben Rinaldi), veertiende (Chaz Davies) en vijftiende plaats (Eugene Laverty) te vinden na de eerste twee vrije trainingen.

Anders was dit voor Kawasaki, naast de tweede rondetijd van Rea noteerde teamgenoot Leon Haslam de tweede rondetijd en ook Turkish Puccetti Racing coureur Toprak Razgatlioglu wist zich met de tiende rondetijd nog net binnen de top tien te handhaven.

Tom Sykes zorgde vrijdagochtend opnieuw voor lachende gezichten in de BMW Motorrad WorldSBK Team pitbox. De Brit noteerde al in de eerste vrije training een snelste ronde van 1’30.664, een rondetijd die na afloop van de dag goed bleek te zijn voor de vierde plaats op de lijst. De Brit leek zich gedurende de rest van de dag niet meer te concentreren op het rijden van een nog snellere ronde maar hoofdzakelijk zijn aandacht te hebben bij het vinden van een juiste setting voor de wedstrijden, iets waar de BMW debutant eerder deze week al op hamerde na afloop van de tweedaagse test. Hetzelfde verhaal gold een beetje voor Markus Reiterberger, ook hij was na het rijden van een snelle ronde in de eerste vrije training bezig met  het verder doorontwikkelen van de nieuwe BMW S 1000 RR. Ook de Duitser liet zien dat de nieuwe BMW S 1000 RR potentie heeft, hij sloot de dag namelijk af met een keurige achtste tijd achter zijn naam.

Bij Yamaha was het vrijdag een iets ander verhaal. Nagenoeg alle Yamaha coureur werden vrijdagochtend verrast door een niet goed werkende set-up. Het vreemde hiervan was dat men niet veel aangepast had aan de goedwerkende set-up van de tweedaagse test eerder deze week. Verrassend genoeg bleek deze afstelling vrijdagochtend heel anders aan te voelen en niet naar behoren te werken. Er werd dan ook hard gewerkt aan het vinden van een oplossing, iets dat best wel lastig bleek te zijn en dus de nodige tijd te kosten.
Opvallend was dan ook dat WorldSBK debutant Sandro Cortese de problemen het snelst onder de knie leek te hebben en in tijdens de eerste vrije training met de vijfde rondetijd de best geklasseerde Yamaha coureur. Tijdens de tweede vrije training waren de problemen grotendeels opgelost. Ondanks een crash – zijn derde deze week – wist Alex Lowes zijn rondetijd uit de eerste vrije training wel met een halve seconde aan te scherpen tot een snelste ronde van 1’30.783 en daarmee na afloop van de dag te stijgen naar de vijfde plaats op de lijst. Cortese verbeterde zijn eigen snelste rondetijd niet waardoor hij twee plaatsen zakte en de eerste dag afsloot als zevende.

Michael van der Mark verbeterde zijn eigen snelste tijd vrijdagmiddag wel, zij het maar een fractie. De Nederlander liet na afloop echter weten dat hij zich met name bezig had gehouden met het rijden van een lange run en het vinden van een afstelling om de banden heel te kunnen houden gedurende de races. De Rotterdammer sloot de dag af als negende, maar gezien zijn indeling van de dag kon hij daar wel mee leven.

Anders was het voor Marco Melandri, de dubbelwinnaar van vorig jaar op Phillip Island was na afloop van de dag niet te genieten en had maar één conclusie; Niets werkte vandaag. Met een teleurstellende dertiende rondetijd – gereden tijdens de tweede vrije training – is er dus nog het nodige werk aan de winkel voor de Italiaan.

Een andere opvallende naam binnen de top tien was Moriwaki Althea Honda Team coureur Leon Camier. De Brit glunderde na afloop van de dag dan ook van oor tot oor. Na een teleurstellende start van de week – tijdens de eerste testdag moest de Brit nog ruim 1,7 seconde toegeven op de snelste tijd van de dag – wisten de Japanse Honda engineers een dag later al een stap in de goede richting te maken al hield Camier dinsdag na afloop nog wel een slag om de arm. De afgelopen dagen zaten de Japanners echter niet stil en er werd vrijdag dan ook wederom een flinke stap in de goede richting gezet. Zo liet Camier vrijdagmiddag in de tweede sessie een snelste ronde van 1’30.792 noteren, een tijd waarmee hij slechts 0,465 seconde toe hoefde te geven op de snelste tijd van de dag gereden door Bautista.

Teamgenoot Ryuichi Kiyonari kende een minder goede eerste dag, de Japanner moest meer dan nagenoeg een seconde prijsgeven op de tijd van zijn teamgenoot. In het tweede deel van de tweede vrije training werd Kiyonari’s opmars vervolgens ook nog eens gestuit door een crash.

Kortom, een best wel bewogen eerste dag op het Phillip Island Grand Prix Circuit waar de banden opnieuw het gesprek van de dag waren. Die ene snelle ronde op de lijst is voor velen op dit moment dan ook nog van ondergeschikt belang, de grote vraag zal zaterdagmiddag tijdens de eerste wedstrijd dan ook zijn; wie houdt zijn banden het langst heel en kan aan het einde van de race nog mee.

Wie zijn de favorieten?
Gezien de lap by lap rondetijden lijken Bautista maar ook het Kawasaki duo Rea en Haslam voorlopig de beste papieren in handen te hebben voor de eerste race van het weekend, waarbij velen op dit moment de Ducati coureur als de grootste kanshebber zien. Maar gezien het optreden van Van der Mark tijdens deze eerste dag kan hij, ondanks zijn negende plaats op de lijst na twee vrije trainingen, zo nog maar eens een gevaarlijke outsider zijn en velen gaan verrassen.

Na een derde vrije training en de Superpole kwalificatie zullen zaterdag om 05:00 uur Nederlandse tijd de lichten op groen gaan voor de allereerste WorldSBK race van 2019.

 

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "invalid_grant",
  "error_description": "Bad Request"
}
See here for documentation.

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – vrijdag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App