Yamaha doet VR46 Racing aantrekkelijk aanbod voor samenwerking vanaf 2025

10071
lin-jarvis-valentino-rossi
Lin Jarvis en Valentino Rossi - Catalunya 2020 | foto© motogp.com

VR46 Racing heeft een uitstekend aanbod op zak om vanaf 2025 de overstap te maken van Ducati naar Yamaha wat betreft het leveren van de motoren. De kans dat het team van Valentino Rossi na dit seizoen als Yamaha MotoGP satellietteam zal fungeren lijkt hiermee weer een stap dichterbij te komen.

Ondanks dat VR46 Racing teambaas Alessio Salucci nog steeds zijn zinnen gezet heeft op een verlenging van het na dit seizoen aflopende contract met Ducati lijkt het steeds aannemelijker dat het team van Valentino Rossi vanaf 2025 het Yamaha MotoGP satellietteam gaat vormen.




Nu de onderhandelingen met Ducati om meerdere redenen stroef verlopen en de deadline die Salucci zich de afgelopen maanden als doel had gesteld – al voor het eerste Grand Prix weekend in Qatar een verlenging van het aflopende contract met Ducati getekend te hebben – niet gehaald is lijkt het er steeds meer op dat Yamaha op pole-position staat om vanaf 2025 het materiaal te gaan leveren aan het team van hun merkambassadeur.

Het wordt namelijk steeds duidelijker dat het voor Ducati een hele lastige opgave wordt om in 2025 met opnieuw acht machines vertegenwoordigd te zijn op de MotoGP startgrid. Ten eerste omdat Yamaha aandringt op een MotoGP satellietteam en daarbij de volledige steun ontvangt van Dorna en de IRTA. Ten tweede omdat Ducati de opdracht van moederbedrijf Audi heeft gekregen om de salarissen van de coureurs binnen de perken te houden en deze aan te passen een het economische klimaat. Dit laatste zou zomaar eens kunnen betekenen dat één of meerdere huidige Ducati topcoureurs hun heil na dit seizoen ergens anders zullen gaan zoeken. Zo wordt Enea Bastianini al nadrukkelijk in verband gebracht met Aprilia en zouden zowel Honda als ook Yamaha al geïnformeerd hebben naar de diensten van Jorge Martin.

Naast deze twee redenen zal Ducati sowieso Pramac Racing als belangrijkste satellietteam willen behouden en is het inmiddels duidelijk dat Gresini Racing MotoGP een nog tot aan het einde van 2025 doorlopend contract heeft met Ducati wat betreft het leveren van het materiaal. Met deze wetenschap wordt het voor VR46 Racing een steeds lastigere opgave om een verlenging van hun na dit seizoen aflopende contract af te dwingen bij Ducati, helemaal als we daarbij ook nog eens in ogenschouw nemen dat VR46 Racing er veel zo niet alles aan gelegen is om in 2025 over het nieuwste Ducati materiaal te kunnen beschikken voor Marco Bezzecchi.

Salucci blijft echter volhouden dat men dicht bij een verlenging van het aflopende contract is en dat men nog steeds in gesprek is met Ducati.

Alessio Salucci: “Misschien vinden we binnenkort de juiste manier om te kunnen tekenen. We zijn behoorlijk dichtbij.”

Nu hoeft niemand de verantwoordelijke mensen binnen VR46 Racing te vertellen hoe de hazen lopen binnen de MotoGP paddock en hoe dergelijke politieke spelletjes op het scherpst van de snede gespeeld moeten worden, maar er zijn wel degelijk tekenen dat de samenwerking binnenkort zal eindigen.

Zo liet Gigi Dall’Igna de afgelopen dagen in een interview met het Italiaanse SKY Sport weten dat het voor Ducati heel moeilijk zal worden om volgend seizoen alle vier MotoGP teams te behouden en ook Mauro Grassilli, die sinds dit seizoen in de functie van sportief directeur binnen Ducati Corse verantwoordelijk is voor de onderhandelingen met de satellietteams, steekt niet onder stoelen of banken dat het een lastig verhaal is om voor 2025 iedereen aan boord te houden.

Mauro Grassilli: “We zijn in gesprek met VR46 Racing om onze samenwerking te continueren. Maar het is zeker niet gemakkelijk.”

Het feit dat het geen makkelijke opgave is ligt met name in het feit dat VR46 Racing al een interessant aanbod van Yamaha op zak heeft. Niet zo verwonderlijk natuurlijk omdat VR46 Racing eigenaar Valentino Rossi sinds een aantal jaren als merkambassadeur verbonden is aan het bedrijf uit Iwata en zijn bedrijf al het Moto2 project van Yamaha onder haar hoede heeft.

Salucci laat echter nog weinig los als hem gevraagd wordt naar een mogelijke deal tussen VR46 Racing en Yamaha.

Alessio Salucci: “Ik weet het niet. VR46 Racing wil dat er zo snel mogelijk een contract komt wat betreft het leveren van het materiaal voor 2025, zodat we ons vervolgens kunnen concentreren op het rijdersprobleem.”

Hoe snel er witte rook zal komen uit de schoorsteen van het in Tavullia gevestigde VR46 Racing omtrent deze kwestie is nog niet duidelijk. Ducati geeft in ieder geval aan vooralsnog geen haast te hebben. Anders is dat wat betreft de komst van huidige Moto2 coureur Fermin Aldeguer naar Ducati. Onlangs werd al bekend dat de 18-jarige Spanjaard zijn ja-woord zou hebben gegeven aan de Italianen wat betreft een overstap in 2025 naar de MotoGP klasse. Inmiddels hebben we uit goed ingelichte bronnen vernomen dat deze aankondiging één dezer dagen officieel wereldkundig gemaakt zal worden, hetgeen automatisch betekend dat er in ieder geval voor één van de huidige MotoGP coureurs na dit seizoen geen plaats meer zal zijn binnen de Ducati MotoGP familie.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.