Met elf zeges en 25 podiumplaatsen is Colin Edwards een terechte wereldkampioen geworden. Troy Bayliss deed het met 14 zeges nog iets beter, maar de Australier maakte ook een kapitale fout – in Assen – die hem uiteindelijk de titel kostte.
Troy Bayliss toonde zich na afloop van de race een waardig verliezer door als eerste Edwards oprecht te feliciteren met het behalen van de titel. Wat dat betreft zijn Bayliss en Edwards twee echte kampioenen. Er zijn namelijk Superbike-coureurs geweest die minder goed tegen hun verlies konden…
Colin Edwards:
“Wat een dag! Op papier leken we twee overwinningen te kunnen boeken, maar het moest toch allemaal nog maar gedaan worden. Het team heeft fantastisch werk verricht, vooral vandaag toen het er op aan kwam. Ik wist dat Troy van plan was om de zaak op te houden als hij eenmaal aan de leiding lag. Zo zou Ruben de mogelijkheid krijgen om aan te sluiten. Op mijn pitborden zag ik dat de afstand met Ruben steeds kleiner werd en hem wilde ik er niet bij hebben. Je wilt sowieso niet in de buurt van Ruben rijden, ha ha! Ik had dan ook geen andere keuze dan de kop weer over te nemen en te proberen om zo het kampioenschap te beslissen. Troy heeft het heel sportief geaccepteerd, hij is een geweldige kerel! Hij heeft alles gegeven vandaag terwijl hij wist dat wij er beter voor stonden. Het is fijn dat alles nu voorbij is, nu gaan we lekker feesten!”
Troy Bayliss:
“Ik wilde echt het kampioenschap winnen vandaag en ik heb alles geprobeerd. In de tweede race wilde ik Colin dwingen om langzamer te rijden, maar hij wilde ook winnen en wist wat hij moest doen. Vanochtend tijdens de warm up hebben we een konijn uit de hoge hoed getoverd waardoor we ineens de snelheid te pakken hadden. De race zelf was een waar spektakelstuk. Ik reed goed maar het was niet voldoende. Wie er vandaag zou winnen, die zou de titel ook terecht verdienen. Mijn gelukwensen dan ook aan Colin!
Met betrekking tot volgend jaar; iedereen weet wel wat ik ga doen. Ik wilde nog zeggen dat ik het erg naar mijn zin heb gehad de afgelopen drie jaar in het Wk Superbike. De sfeer is hier erg prettig en aangenaam en ik vind het jammer dat ik weg ga: ik zal de Superbikes zeker missen!”
Ruben Xaus:
“We hebben echt heel gewerkt dit weekend, alleen de twee starts van mij waren niet goed. We hebben de koppeling vervangen voor de tweede race om er wat meer gevoel in te krijgen, dat werkte op zich goed. Ik was erg dichtbij Colin en begon rondjes in de 1.48 te rijden, maar met nog een paar ronden te gaan onstonden er wat problemen. Ik kon niets meer doen om Troy te helpen aan de titel; ik heb mijn best gedaan. Ik moet nog zeggen dat ik erg veel geleerd heb dit jaar en het is een eer geweest om tegen deze twee “Kings of Superbike” te racen.”
Noriyuki Haga:
“Ik ben best tevreden met die vijfde en vierde plaats. Het had iets beter kunnen zijn als ik in de eerste race niet zo lang was opgehouden. Het duel met Neil Hodgson was geweldig. Elke keer als we elkaar op de baan tegenkomen hebben we een lekker gevecht. Hij is nog niet van me af! Volgende week gaan we alweer experimentele Dunlop-banden testen in Valencia voor het nieuwe seizoen.”
Ben Bostrom:
“Het is een lang seizoen geweest en de resultaten waren niet zoals ik had verwacht. Ik zal iedereen in het Superbike-wereldje missen. De mensen bij Ducati en L&M wil ik nog bedanken voor de mogelijkheden die ze me hebben geboden. Ik wilde met een mooi resultaat afscheid nemen, maar dat mislukte helaas omdat het vandaag gewoon niet wilde.”
Hitoyasu Izutsu:
“De tiende plek is een mooi resultaat voor mij en ik ben dan ook tevreden. In de laatste ronden had ik nog de kans om Bostrom te passeren maar ik maakte een klein foutje en toen lukte het niet meer. Met mijn pols gaat het stukken beter nu en het doet niet meer zo’n zeer. Maar toch werd het aan het eind van de race nog moeilijk. De motor was erg goed en het team werkte erg hard zodat het voor mij mogelijk was om met een goed resultaat het seizoen te beeindigen.”
Chris Walker:
“Ik had een heel goede start in de eerste race, een van de beste van het seizoen. Maar de linkerkant van de band begon oververhit te geraken en viel langzaam uit elkaar. Bij de start was de band prima maar gedurende de race kreeg ik steeds meer last van wheelspin. In de tweede race miste ik mijn rempunt bij de laatste chicane waardoor ik rechtdoor moest. Omdat het te lang zou duren om weer om te draaien, besloot ik via de pits weer op de baan te komen. Daar kon ik me weer snel naar voren werken en ik had er echt plezier in. Dit was mijn laatste race voor het team en hoewel ik al uitkijk naar het volgende seizoen, vind ik het jammer om het Fuchs Kawasaki team te verlaten. Het is namelijk een hard maar ook leuk seizoen geweest.”
MS.