Het is logistiek gezien om hoofdpijn van te krijgen en het neemt bijna militaire proporties aan, maar het op de rit houden van een 45 man tellend wereldkampioenschap motorraceteam is een opgave, die goed uitgevoerd moet worden, teneinde de kansen op succes voor het team te vergroten. In het geval van Winston Ten Kate Honda moet deze taak dit seizoen maar liefst tien keer volbracht worden.
Nadat het World Superbike en World Supersport kampioenschap, na de twee overzeese openingsrondes in Qatar en Australi, in Europa arriveerde, ging Winston Ten Kate Honda in een hogere versnelling, teneinde de logistiek en de team hospitality naar een hoger niveau te tillen.
Het team startte in de World Supersport als een ploeg met twee rijders, maar in het seizoen 2005 strijden zij in beide kampioenschappen, met in totaal vier rijders, met de benodigde monteurs, data loggers, banden- en veringtechnici. En met Winston als nieuwe hoofdsponsor is ook het aantal gasten tijdens elke race gegroeid.
De taak om het team van eten en drinken te voorzien en alles zo comfortabel mogelijk te maken tijdens de 10 Europese rondes van de kampioenschappen ligt in principe in de handen van een kleine groep van drie mensen Ð Frits van Erven en Henk en Janny Muggen.
Het echtpaar Henk en Janny kwam vijf jaar geleden bij het team, samen met hun dochter Monique, die nu de rol van teamcordinator vervult. Frits van Erven, de kok van het team, kwam ongeveer rond dezelfde tijd, nadat zijn zoon Danny Ð hoofdmonteur van superbike rijder Karl Muggeridge Ð hem in 2000 vroeg om te komen helpen koken in Assen.
ÒHet was een drukke thuisrace voor het team, dus ik ging in mijn zondagse pak,Ó geeft Frits toe, die leerde koken gedurende zijn 30-jarige carri¬re bij de Nederlandse marine, Òmaar binnen een half uur was ik aardappelen aan het schillen en ik ben er nooit meer weggegaan!Ó
Voorafgaand aan ieder evenement bereidt Frits de menuÕs voor en geeft Henk en Janny een boodschappenlijstje. ÒNormaalgesproken besteden we, voordat we vertrekken, zo rond de Û 4.000,- aan boodschappen,Ó aldus Janny, Òen voor de verse dingen bezoeken we een lokale winkel, zodra we bij het circuit arriveren.Ó
De hospitality truck, die wordt bestuurd door Henk, vertrekt het weekend voor de race en, in het geval van bijvoorbeeld de race in Valencia in Spanje neemt de 2.000km lange reis ongeveer twee en een halve dag in beslag. ÒIk ben de enige chauffeur,Ó vertelt Henk, Òdus ik moet iedere vier uur stoppen voor een pauze van 45 minuten. De ander twee teamtrucks doen het sneller, maar zij hebben ieder twee chauffeurs!Ó
Echter, Henk is een gekwalificeerde vrachtwagen instructeur en leert momenteel drie andere leden van het team om op de 12 meter lange wagens te rijden, die elk 900 liter brandstof bevatten Ð goed voor 2.000km. Maar met 25.000km te rijden, gedurende het gehele Europese seizoen, en drie trucks, die meer dan 10 keer gevuld moeten worden, is de brandstofrekening van het team aanzienlijk.
Voordat zij in de wereld van de motorrace hospitality terecht kwamen hadden Henk en Janny een witgoedzaak in het noorden van Nederland, dus Henk legt zich toe op de technische aspecten van het opzetten van de Winston Ten Kate Honda hospitality unit. Het team steekt een helpende hand toe bij het opzetten van de grote tent, die om de truck heen staat en plaats biedt aan 80 teamleden en gasten. Dan gaat Frits aan het werk.
ÒIk ben eigenlijk de hele dag bezig met de voorbereiding van de volgende maaltijd,Ó zegt hij, Òom 7.00 Ôs ochtends beginnend met het ontbijt. En omdat het team graag veel salade eet, moet er een boel gesneden, geschild en gehakt worden Ð en dat wordt allemaal met de hand gedaan!Ó
Frits kookt voor de 45 teamleden drie maaltijden tijdens de vijf dagen van een evenement Ð een totaal van 675 maaltijden tijdens elke ronde van het kampioenschap. En dan zijn de gasten nog niet inbegrepen. Een lijst hiervan wordt voorafgaand aan ieder evenement door Monique Muggen aangeleverd.
De moeder van Monique, Janny, die meer is dan de hostess van het team, zorgt voor de gasten. ÒWe noemen haar Mama-san,Ó zegt teammanager, Ronald Ten Kate, Ònadat onze rijder Fabien Foret haar voor het eerst zo noemde toen we in 2002 terugkwamen uit Japan.Ó
ÒJanny vervult een erg belangrijke rol binnen ons team en de familiesfeer is van vitaal belang voor ons succes,Ó vervolgt hij. Maar Ronald ten Kate vindt de rol, die de andere leden van het hospitality team vervullen, evenzo belangrijk.
ÒToen we een aantal jaar geleden de hospitality introduceerden,Ó voegt hij toe, Òwisten we, dat de kwaliteit van de mensen, die ervoor verantwoordelijk zouden zijn, erg belangrijk was. We hebben met Frits, Henk en Janny echt het goede team gevonden; en met Monique, die al een lid van hun familie is, is het een goede uitgangsbasis.Ó
ÒHet hele team slaapt in de paddock,Ó zegt hij tenslotte, Òdus de hospitality is als onze eigen huiskamer thuis. Het is een geweldige plaats om tot rust te komen na een hectische dag in de pitbox en we hopen, dat we die huiselijke sfeer ook overbrengen op onze gasten.Ó
Al het nieuws over het Winston Ten Kate Honda Team kunt u ook lezen op de site www.tenkateracing.com
Met dank aan: Winston Ten Kate Honda
Tekstbewerking: Monique Kramer ([email protected])
Foto: Eliberto van den Beld ([email protected])