Afgelopen seizoen waren er acht verschillende fabrikanten actief in de World Superbike klasse. Binnen deze acht fabrikanten zagen we in totaal drie verschillende motorconcepten. Het Duitse speedweek.com vroeg onlangs landgenoot Jan Witteveen naar zijn ideen omtrent het beste 4-cylinder motorconcept.
Jan Witteveen is natuurlijke geen onbekende in de wegracewereld. De lange Nederlander was, samen met Jan Thiel, vele jaren één van de technische mensen achter het racesucces van Aprilia in de 125 en 250cc tweetakt Grand Prix racerij. Sinds enkele weken is Witteveen als technisch directeur werkzaam voor het Althea BMW team. <p><br /> </p> <p>De geschiedenis van het huidige World Superbike kampioenschap dateert van 1988. Fred Merkel werd in dat seizoen de eerste officiële Wereldkampioen Superbike op een Honda RV750 RC30. In de afgelopen 28 jaar is echter Ducati verreweg het meest succesvol geweest in het kampioenschap met in totaal 391 raceoverwinningen. Honda volgt met 118 raceoverwinningen op de tweede plaats. De overige fabrikanten zitten allemaal nog onder de 100 overwinningen. De afgelopen jaren hebben andere fabrikanten echter wel de aansluiting gevonden. Sinds 2009 behaalde Aprilia bijvoorbeeld 44 overwinningen. Kawasaki kwam in die periode tot 39 overwinningen en Ducati wist er ook nog 27 binnen te slepen.</p> <p><br /> </p> <p>Het eerste interessante punt aan het World Superbike kampioenschap is uiteraard het type motoren dat gebruikt wordt. In de basis zijn het motoren die gewoon in de winkel gekocht kunnen worden. Uiteraard worden ze voor racegebruik nog wel het nodige getuned zodat de overeenkomst voornamelijk beperkt blijft tot het uiterlijk.</p> <p><br /> </p> <p>Het tweede interessante punt is het aantal verschillende motorconcepten dat gebruikt wordt. De acht, in 2015, deelnemende fabrikanten maakten gebruik van drie verschillende motorconcepten. Aprilia verscheen aan de start met V4 motorblok, Ducati en Buell maakten gebruik van een 2-cylinder motor en BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki en MV Agusta reden met een 4-cylinder in lijn motorblok.</p>
Aan Jan Witteveen werden een aantal vragen gesteld omtrent de verschillende 4-cylinder concepten en de voor- en nadelen van die concepten. <p><br /> </p> <p><strong>Een V4 of een lijnmotor, is dat meer dan alleen een geloofsvraag?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Een V motorblok heeft prestatiematige voordelen. De motor is ook compacter en doordat de motor ongeveer 20 centimeter smaller is dan een lijnmotor heb je ook nog aerodynamisch een voordeel. Bij een V4 heb je ook betere mogelijkheden voor het gebruiken van het vermogen omdat je het inlaatkanaal aan de bovenkant kan plaatsen waardoor er meer ruimte ontstaat voor de airbox. Hierdoor kun je in theorie een betere cylindervulling krijgen.</p> <p>Bij een viercylinder in lijn heb ik rijtechnisch wat betere mogelijkheden. Doordat je de krukas in tegengestelde richting laat draaien kun je het gyroscopisch effect van de wielen in de bochten gedeeltelijk opheffen. Hierdoor ontstaat een veel neutraler stuurgedrag in de bochten wat een behoorlijk voordeel oplevert. De motor gedraagt zich veel neutraler en stabieler. Het rijwielgedeelte is daardoor makkelijker af te stellen en daarmee kun je een hogere bochtensnelheid behalen. Kort gezegd, puur vanuit het motorblok gezien is een V4 beter maar voor het totale plaatje denk ik dat een lijnmotor zinvoller is.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>In het WorldSBK zijn diverse concepten succesvol: Kawasaki won in 2013 de wereldtitel met een lijnmotor en dit seizoen was Jonathan Rea op de ZX10R ongenaakbaar. Daarentegen won Aprilia de titel in 2010, 2012 en 2014 terwijl zij gebruik maken van een 75 graden V4 motor.</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“In het WK SBK komt er nog een ander aspect bij. Ik moet als fabrikant gebruik maken van een serie gebouwde motorfiets. Yamaha heeft bijvoorbeeld vanaf de FZR via de R6, R7 en R1 altijd straatmotoren gebouwd met een lijnmotor. Yamaha heeft dat goed gedaan doordat zij daarmee een link hebben gelegd tussen MotoGP en straatmotoren. Ducati heeft vroeger en ook nu weer geprofiteerd van een V2 concept.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Maar wat spreekt dan voor een 75 graden hoek?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Bij 75 graden is de motor heel compact. Aprilia is er oorspronkelijk vanuit gegaan dat men qua cylinderinhoud verder zou gaan dan de huidige 1000cc. Ook dan zou de motor op basis van die 75 graden hoek nog steeds zeer compact blijven. In het WK SBK zijn er echter meer factoren die een rol spelen. Het is een beetje welke keuze je maakt. Aprilia bouwde een WK SBK motor en zette die vervolgens om in een seriemotor. De Japanners bouwen een seriemotor en ontwikkelen die vervolgens door tot een WK SBK motor."</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Suzuki was een beetje besluiteloos omdat ze in de WorldSBK vertrouwden op een lijnmotor terwijl ze voor de MotoGP, in de beginjaren van die klasse, een V4 hadden gebouwd. Het GP project mislukte en in het WorldSBK rijden ze achteraan doordat de GSX-R inmiddels verouderd is.</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Suzuki heeft na het mislukken van het eerste MotoGP project een aantal jaren nagedacht en hebben bij de terugkeer afgelopen seizoen ingezet op een lijnmotor. Dat is een belangrijk project voor Suzuki omdat zij de MotoGP motor nu kunnen gebruiken als basis voor een nieuwe seriemotor. De ontwikkeling van een dergelijke nieuwe seriemotor helpt uiteraard ook de WSBK ingenieuren. Voor het WSBK speelt ook een rol dat een lijnmotorblok een stuk goedkoper te bouwen is dan een V motorblok. Je hebt bij een lijnmotor maar één nokkenasaandrijving nodig."</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Vroeger werd er veel gediscussieerd over de ontstekingsvolgorde. Screamer en Big Bang waren de termen daarvoor.</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Bij een 90 graden V4 is er geen balansas nodig. Bij een lijnmotor met een normale “Screamer” ontstekingsvolgorde ook niet. Gebruik je bij een lijnmotor een andere ontstekingsvolgorde zoals de Big Bang dan heb je wel een balansas nodig. Het blijven afwegingen. Je kunt het eigenlijk heel simpel stellen: Degene die wint heeft het de beste oplossing.”</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <p> </p> <div><br /> </div> <div><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a><br /> </div> <!–nieuwsbrief link einde –>