We staan aan de vooravond van het derde grote race evenement op het TT circuit van Assen. Na de Endurance in april, de MotoGP in juni is het nu de beurt aan de Superbikes en aanverwante klassen waaronder voor de tweede maal dit jaar het WK Superside.
Circuit statistieken:
Locatie: Assen
Pole positie: Links
Lengte: 4,555 km
Breedte: 14 m
Rechterbochten: 6
Linkerbochten: 11
Langste rechte stuk: 560 m
Er wordt sinds 1925 gereden op het circuit wat door de buitenlandse pers ook vaak als de Kathedraal van de motorsport wordt betiteld. In de begindagen van het circuit werd gereden op het 28,4 lange stratencircuit maar dat werd in 1926 terug gebracht naar een lengte van 16,5 km. Op dat stratencircuit werd, met uitzondering van de oorlogsjaren, tot 1955 gereden. Dat jaar ‘verdween’ het stratencircuit en kregen we een 7,7 km lang circuit met de vorm die we tot voor kort kenden maar dan met een langere Noordlus. Tot 1983 werd op dat circuit gereden waarna de Noordlus werd ingekort en daar werd tot vorig jaar op gereden. Er vonden tussentijds wel wijzigingen plaats – zoals de Veenslang bijvoorbeeld – maar op het oog leek er niet al te veel veranderd tot vorig jaar na de laatste Internationale race. Na de Superbike race in september ging de schop in de bij de coureurs en het publiek zo geliefde Noordlus. Dit gedeelte van het circuit verdween in zijn geheel en moest plaatsmaken voor het nog te bouwen TT World maar daarvoor in de plaats kwam een flinke knik die aansluit op de ouwe Strubben bocht. Het is wel een beetje een bocht geworden die het kaf van het koren scheidt en we zijn natuurlijk erg benieuwd naar wat de heren coureurs er van vinden.
Wat de afstelling betreft zullen de meeste teams terugvallen naar de afstelling van vorig jaar en die dan naarmate de trainingen vorderen met behulp van de vergaarde data verder aanpassen. Er is sowieso weer een compromis nodig om de snelle verandering van richting aan te kunnen.
De Superbikes rijden sinds 1992 op Assen en de eerste Superbike races op Nederlandse bodem werden gewonnen door Doug Polen en Giancarlo Falappa. Daarna zien we voornamelijk de naam van Carl Fogarty staan. De Engelsman behaalde in 1993, 1994, 1995 (op Honda), 1996 én 1999 een dubbeloverwinning op de Drentse Hei. Ook in 1997 en 1998 wist King Carl een race te winnen. Daarna was het de beurt aan Edwards, Haga, Bayliss, Xaus, Hodgson, Toseland en Vermeulen.
De Supersport klasse rijdt hier sinds 1997 toen Wilco Zeelenberg de overwinning pakte.
Records – er wordt op een vernieuwd circuit gereden dus onderstaande tijden zijn niet direct vergelijkbaar:
Records SBK:
Superpole: 2’04.179 – Chris Vermeulen, Honda, 2005
Ronde record: 2’04.685 – Chris Vermeulen, Honda, 2005
Beste Ronde: 2’04.179 – Chris Vermeulen, Honda, 2005Records WSS:
Ronde record: 2’08.865 – Katsuaki Fujiwara, Honda, 2005
Beste ronde: 2’08.165 – Sébastien Charpentier, Honda, 2005Records Superstock 1000:
Ronde record: 2’08.422 – Alessandro Polita, Suzuki, 2005
Beste ronde: 2’08.422 – Alessandro Polita, Suzuki, 2005Records Superstock 600:
Ronde record: 2’13.771 – Claudio Corti, Yamaha, 2005
Beste ronde: 2’13.743 – Yoann Tiberio, Honda, 2005Tijden om te vergelijken:
EK Supersport – Arie Vos – 1’44.602
GP 125cc – Sergio Gadea – 1’45.098
GP 250cc – Jorge Lorenzo – 1’40.500
MotoGP – Nicky Hayden – 1’37.106
Snelste ronde – John Hopkins – 1’36.411 (gem. 170.084 km/u)
Volgende race:
De volgende halte is redelijk snel want 10 september wordt er gereden op de Lausitzring in Duitsland.