De afgelopen twee dagen hebben een aantal Superbike en Supersport teams op het circuit van Valencia een laatste test afgewerkt voordat de materialen ingepakt gaan worden voor de eerste race van het World Superbike Championship, op 23 februari as. in Qatar.
Onder zonnige en aangename omstandigheden, temperaturen rond de 16 graden, werd er door een aantal teams uit het World Superbike Championship volop gewerkt aan de laatste voorbereidingen op het komende seizoen, een seizoen wat, gezien de volle startvelden in zowel de Supersport als de Superbike categorie, spannender dan ooit belooft te gaan worden. Ook de deelname van een aantal ex-MotoGP coureurs zal zeker voor extra aandacht gaan zorgen.
Vandaag was het wederom ex-MotoGP coureur Troy Bayliss die de snelste tijd op de klok wist te zetten, op 0,9 seconde gevolgd door zijn teamgenoot Lorenzo Lanzi en de twee Winston Ten Kate Honda rijders James Toseland en Karl Muggeridge. Er werd ook een hele knappe prestatie geleverd door de jonge Duitser Max Neukirchner die voor het eerst op een voor hem onbekende Ducati (op racebanden) een keurige 1.36″4 wist te noteren. Gezien zijn voorbereidingen en onzekere periode – hij werd enkele weken terug plotseling aan de kant gezet door het Klaffi Honda team – zal deze tijd hem zo kort voor aanvang van het seizoen zeker tot tevredenheid stellen.
Iemand anders die, gezien zijn gezichtsuitdrukkingen in de pitbox, zeker niet tevreden zal zijn, is Roby Rolfo. De Italiaan, die vorig jaar in de MotoGP nog uitkwam voor het team van Luis ÔD Antin, had zich vast meer voorgesteld van zijn optreden op de Ducati van het Carrachi team. Wij zagen hem vandaag op de baan fout op fout maken en hij kwam de afgelopen twee dagen geen enkel moment in zijn ritme. Hij wist er ondanks deze strubbelingen toch nog een rondetijd van 1.36″6 (op racebanden) uit te persen.
In de Supersport klasse was het wederom Sebastien Charpentier uit het team van Gerrit en Ronald ten Kate die, met een supersnelle tijd van 1.37Ó1, de lijst aanvoerde. De Fransman straalt n en al zelfvertrouwen uit en lijkt er klaar voor te zijn om zijn titel te gaan verdedigen. Hij zal dit echter niet doen met de verdiende nummer 1 plaat op zijn motor. Hij blijft zijn vertrouwde nummer 16 trouw. Navraag bij de Fransman leerde ons dat hij gesponsord wordt door de provincie in Frankrijk waar hij woont. Aangezien de provincies in Frankrijk genummerd zijn, en hij in provincie nummer 16 woont, zal hij met het voor hem vertrouwde nummer 16 blijven rijden.
Achter de wereldkampioen van 2005 was het zijn ex-teamgenoot Katsuaki Fujiwara die op zijn Megabike Honda met een tijd van 1.37″5 aardig in het spoor van de huidige wereldkampioen wist te blijven. De teamgenoot van Charpentier, Kenan Sofuoglu, lijkt ook steeds beter gewend te raken aan zijn Honda CBR600RR. Hij wist zich de tweede dag behoorlijk te verbeteren en het gat naar de snelste man te verkleinen tot 1,1 seconde. Ook de jonge Fransman Tiberio – hij kwam afgelopen seizoen nog uit in het Europees Superstock 600 kampioenschap – deed het met een tijd van 1.39Ó0 niet onverdienstelijk.
Naast de Superbike teams waren de twee fabrieks Honda teams uit het 250cc wereldkampioenschap, het Repsol Honda team met Sebastian Porto en de Japanner Shuhei Ayoama en het Humangest team (voormalige team Scott) met Andrea Dovizioso en Yuki Takahashi, ook twee dagen op het circuit van Valencia aanwezig. Gezien het grote aantal aanwezige Japanse technici werd hier volop verder gewerkt aan de compleet nieuwe Honda 250cc machine. Bij het binnenkomen van de coureurs werden de motoren regelmatig afgedekt met een groot zwart kleed, zodat de aanwezige journalisten geen enkel detail van deze nieuwe machines op de gevoelige plaat vast zouden kunnen leggen.
Onofficile tijden:
Superbike
1.Bayliss 1.34”3 kwalificatiebanden
2.Toseland 1.35”2 kwalificatiebanden
3.Lanzi 1.35”4 kwalificatiebanden
4.Muggeridge 1.35”5 kwalificatiebanden
5.Neukirchner 1.36”4 racebanden
6.Clementi 1.36Ó4 racebanden
7.Rolfo 1.36”6 racebanden
8.Borciani 1.36”7 racebanden
9.Foret 1.36”9 racebanden
10.Brignola 1.37Ó1 racebanden
11.Pedercini 1.37”2 racebanden
Supersport
1.Charpentier 1.37”1
2.Fujiwara 1.37”5
3.Sofuoglu 1.38”2
4.Tiberio 1.39”0
5.Brooks 1.39”5
6.Nedog 1.41”2
Tekst: Evert Slager ([email protected])