WSBK: Troy Bayliss winnaar van de tweede race op Phillip Island

138

Ducati Xerox coureur Troy Bayliss heeft zijn eerste zege van 2006 in het World Superbike Championship binnen weten te halen in zijn thuisland Australi‘ . De ex MotoGP ster was James Toseland en Alex Barros te snel af.

Bij de start was het Noriyuki Haga die vanaf de achtste plaats op de grid de leiding nam voor Toseland, Troy Corser, Bayliss, Andrew Pitt en Karl Muggeridge. Al snel nam Toseland de leiding over en viel Haga terug naar de derde plaats. In de tweede ronde zagen we Haga nog een plaats verliezen en Barros de zesde plaats over nemen van Muggeridge. Bayliss gaat in de derde ronde naar plaats twee en zien we een kopgroep ontstaan van Toseland, Bayliss, Corser, Pitt, Haga en Barros. Muggeridge leidt inmiddels een grote groep achtervolgers en voelt nadrukkelijk de druk groeien van de mannen achter hem. In de kopgroep zien we vervolgens een lelijke valpartij van Corser. Hij komt met het uitkomen van de bocht ten val en blijft even op de baan liggen. Haga en Pitt kunnen hem net ontwijken maar Barros kiest een andere lijn en toucheert met zijn voetsteun de bult van het leren pak van de wereldkampioen. PffffffÉdat is even schrikken. Gelukkig is Corser bij zijn positieven en weet met een sprong voor eigen leven net voor de aanstormende achtervolgers het gras in te duiken. Hij geeft aan okŽ te zijn en loopt zelf weg van het ongeval. Door dit ongeluk is Barros even zijn concentratie kwijt en ziet Haga en Pitt een gaatje slaan. Toseland en Bayliss lopen gestaag verder weg van de rest en rijden rondetijden die een kleine seconde sneller zijn dan de achtervolgers. Pedercini zien we zijn Ducati weer in de pits parkeren. In de zevende ronde leidt Muggeridge nog steeds een grote groep (plaats zeven t/m negentien) maar voelt de druk weer toenemen. Rolfo passeert Muggeridge en gaat naar plaats zeven waarna in ronde negen het noodlot weer toeslaat voor de Winston Ten Kate Honda rijder. Lanzi, die hem inmiddels ook is gepasseerd, gaat er met een highsider af en Muggeridge kan geen kant op en gaat er vol overheen. Weg uitslag, weg punten en na de eerste race de pits binnen gereden te zijn dus weer een nul score voor de Australi‘r. Beide heren komen er overigens zonder kleerscheuren af. In de tiende ronde zien we een stevig gevecht tussen Barros, Haga en Pitt. Barros komt door Haga te passeren in de sandwich bij de Yamaha mannen. Pitt drie, Barros vier en Haga vijf, echter Haga slaat gelijk weer terug en weet ineens twee man te passeren en gaat naar de derde plaats. In de dertiende ronde zien we Barros een klein foutje maken, echter kan hij de vierde plaats vast houden. Ook Toseland heeft een paar ronden later een momentje, hij kan de koppositie vast houden maar je ziet dat zijn banden minder worden. Barros komt naar de derde plaats, Haga probeert gelijk weer terug te slaan door er in de volgende bocht zijn motor gelijk weer naast te zetten. De rondetijden van Toseland lopen op en Bayliss loopt per ronde 0,7 tot 0,9 seconde weg. Met nog vijf ronden te gaan hebben we de volgende situatie, Bayliss aan de leiding, op ruim 2 seconden gevolgd door Toseland, daarachter op 14 seconden Barros, Haga en Pitt op ruim 15 seconden, Rolfo, Kagayama en Walker op 21 seconden, Xaus, Nieto op 25 tellen en op een have minuut een groepje met Fabrizio, Chili, Neukirchner, Abe en Martin.




In de eindsprint naar de finish loopt Bayliss verder weg voor Toseland en weet Barros aan gaatje te slaan ten opzichte van Haga en Pitt. Bayliss heeft op de eindstreep een voorsprong van 5,5 seconden op Toseland en wint zijn eerste manche van dit seizoen. Barros wordt derde gevolgd door Haga en Pitt.

Alex Barros geeft na afloop van de race aan behoorlijk geschrokken te zijn van de valpartij van Troy Corser en weet precies waar en hoe hij hem geraakt heeft,

ÓIk raakte Troy met mijn voetsteun vol op zijn helm, hierdoor was ik even mijn concentratie kwijt en moest ik even weer terug in mijn ritme komen. Daarna was het een mooie strijd met Haga en Pitt. Aan het eind kon ik bij ze wegrijden en mijn tweede podium van vandaag behalen.Ó

Op de vraag wat zijn ervaringen zijn na twee wedstrijden vertelde de Braziliaan

ÒIk had verwacht dat het zwaarder zou zijn, twee races op een dag. Ik heb veel dingen de afgelopen tijd veel dingen gedaan naast het racen en was bang dat mijn conditie niet helemaal 100 % zou zijn. Gelukkig valt het mee en doen de oudjes het nog aardig goed hier vandaag.Ó

Ook James toseland liet na afloop van de race weten tevreden te zijn, ÒIk heb niks verkeerd gedaan in de tweede manche. Bayliss reed een hele goede tweede race. Ik moest hem aan het eind laten gaan maar hield genoeg tijd over om de tweede plaats veilig te stellenÓ.

Bayliss die met ŽŽn punt voorsprong op Toseland (75-74) aan de leiding gaat in de tussenstand van het kampioenschap liet weten tevreden terug te kijken op het weekend.

ÒNatuurlijk was ik in de tweede manche bang om aan het eind van de race weer problemen met de banden te krijgen. Gelukkig gebeurde dat niet en kon ik een gaatje slaan op James. Ik ben tevreden en ik ga straks maar een biertje drinken denk ikÓ.

Twee races en twee keer een Australische winnaar. Gezien de uitslag van de training, er stonden vijf Australi‘rs bij de eerste zeven op de startgrid, is dat geen grote verrassing. Over zes weken, bij de eerste race in Europa op het Ricardo Tormo circuit in Valencia, gaan we weer verder met de volgende race meetellend voor het World Superbike Championship. Eerst zal het grootste deel van de teams eind maart nog een test af gaan werken op hetzelfde circuit in Spanje.

coureur team merk totaal
1 Bayliss T. Ducati Xerox. Ducati 999 F06 34’33.803 22
2 Toseland J. Winston Ten Kate Honda. Honda CBR 1000RR 34’39.331 22
3 Barros A. Klaffi Honda. Honda CBR 1000RR 34’48.115 22
4 Haga N. Yamaha Motor Italia WSB. Yamaha YZF R1 34’50.011 22
5 Pitt A. Yamaha Motor Italia WSB. Yamaha YZF R1 34’51.459 22
6 Kagayama Y. Alstare Suzuki Corona Extra. Suzuki GSXR1000 K6 34’54.635 22
7 Rolfo R. Ducati SC – Caracchi. Ducati 999 F05 34’54.933 22
8 Xaus R. Sterilgarda – Berik. Ducati 999 F05 34’59.027 22
9 Nieto F. PSG-1 Kawasaki Corse 2. Kawasaki ZX10R 34’59.441 22
10 Walker C. PSG-1 Kawasaki Corse. Kawasaki ZX10R 34’59.810 22
11 Fabrizio M. D.F.X. Treme. Honda CBR 1000RR 35’06.670 22
12 Abe N. Yamaha Motor France-Ipone. Yamaha YZF R1 35’06.974 22
13 Neukirchner M. Team Pedercini. Ducati 999 RS 35’07.014 22
14 Chili P. D.F.X. Treme. Honda CBR 1000RR 35’08.117 22
15 Martin S. Foggy Petronas Racing. Petronas FP1 35’08.270 22
16 Laconi R. PSG-1 Kawasaki Corse. Kawasaki ZX10R 35’09.352 22
17 Clementi I. Team Pedercini. Ducati 999 RS 35’09.779 22
18 Foret F. Alstare Eng. Corona Extra. Suzuki GSXR1000 K6 35’22.840 22
19 Nakatomi S. Yamaha Motor France-Ipone 2. Yamaha YZF R1 35’22.923 22
20 Gimbert S. Yamaha Motor France-Ipone. Yamaha YZF R1 35’23.017 22
21 Jones C. Foggy Petronas Racing. Petronas FP1 35’54.181 22
22 Battaini F. Kawasaki Bertocchi. Kawasaki ZX10R 35’56.608 22
23 Muggeridge K. Winston Ten Kate Honda. Honda CBR 1000RR 14’23.112 9
24 Lanzi L. Ducati Xerox. Ducati 999 F06 14’23.207 9
25 Borciani M. Sterilgarda – Berik. Ducati 999 F05 14’36.743 9
26 Iannuzzo V. Celani Team Suzuki Italia. Suzuki GSXR1000 K6 9’48.270 6
27 Pedercini L. Team Pedercini. Ducati 999 RS 9’51.136 4
28 Corser T. Alstare Suzuki Corona Extra. Suzuki GSXR1000 K6 4’46.512 3

Tekst: Evert Slager; [email protected]
Uitslag: Joop Iedema; [email protected]