Ducati Xerox coureur Troy Bayliss heeft zijn eerste zege van 2006 in het World Superbike Championship binnen weten te halen in zijn thuisland Australi . De ex MotoGP ster was James Toseland en Alex Barros te snel af.
Bij de start was het Noriyuki Haga die vanaf de achtste plaats op de grid de leiding nam voor Toseland, Troy Corser, Bayliss, Andrew Pitt en Karl Muggeridge. Al snel nam Toseland de leiding over en viel Haga terug naar de derde plaats. In de tweede ronde zagen we Haga nog een plaats verliezen en Barros de zesde plaats over nemen van Muggeridge. Bayliss gaat in de derde ronde naar plaats twee en zien we een kopgroep ontstaan van Toseland, Bayliss, Corser, Pitt, Haga en Barros. Muggeridge leidt inmiddels een grote groep achtervolgers en voelt nadrukkelijk de druk groeien van de mannen achter hem. In de kopgroep zien we vervolgens een lelijke valpartij van Corser. Hij komt met het uitkomen van de bocht ten val en blijft even op de baan liggen. Haga en Pitt kunnen hem net ontwijken maar Barros kiest een andere lijn en toucheert met zijn voetsteun de bult van het leren pak van de wereldkampioen. PffffffÉdat is even schrikken. Gelukkig is Corser bij zijn positieven en weet met een sprong voor eigen leven net voor de aanstormende achtervolgers het gras in te duiken. Hij geeft aan ok te zijn en loopt zelf weg van het ongeval. Door dit ongeluk is Barros even zijn concentratie kwijt en ziet Haga en Pitt een gaatje slaan. Toseland en Bayliss lopen gestaag verder weg van de rest en rijden rondetijden die een kleine seconde sneller zijn dan de achtervolgers. Pedercini zien we zijn Ducati weer in de pits parkeren. In de zevende ronde leidt Muggeridge nog steeds een grote groep (plaats zeven t/m negentien) maar voelt de druk weer toenemen. Rolfo passeert Muggeridge en gaat naar plaats zeven waarna in ronde negen het noodlot weer toeslaat voor de Winston Ten Kate Honda rijder. Lanzi, die hem inmiddels ook is gepasseerd, gaat er met een highsider af en Muggeridge kan geen kant op en gaat er vol overheen. Weg uitslag, weg punten en na de eerste race de pits binnen gereden te zijn dus weer een nul score voor de Australir. Beide heren komen er overigens zonder kleerscheuren af. In de tiende ronde zien we een stevig gevecht tussen Barros, Haga en Pitt. Barros komt door Haga te passeren in de sandwich bij de Yamaha mannen. Pitt drie, Barros vier en Haga vijf, echter Haga slaat gelijk weer terug en weet ineens twee man te passeren en gaat naar de derde plaats. In de dertiende ronde zien we Barros een klein foutje maken, echter kan hij de vierde plaats vast houden. Ook Toseland heeft een paar ronden later een momentje, hij kan de koppositie vast houden maar je ziet dat zijn banden minder worden. Barros komt naar de derde plaats, Haga probeert gelijk weer terug te slaan door er in de volgende bocht zijn motor gelijk weer naast te zetten. De rondetijden van Toseland lopen op en Bayliss loopt per ronde 0,7 tot 0,9 seconde weg. Met nog vijf ronden te gaan hebben we de volgende situatie, Bayliss aan de leiding, op ruim 2 seconden gevolgd door Toseland, daarachter op 14 seconden Barros, Haga en Pitt op ruim 15 seconden, Rolfo, Kagayama en Walker op 21 seconden, Xaus, Nieto op 25 tellen en op een have minuut een groepje met Fabrizio, Chili, Neukirchner, Abe en Martin.
In de eindsprint naar de finish loopt Bayliss verder weg voor Toseland en weet Barros aan gaatje te slaan ten opzichte van Haga en Pitt. Bayliss heeft op de eindstreep een voorsprong van 5,5 seconden op Toseland en wint zijn eerste manche van dit seizoen. Barros wordt derde gevolgd door Haga en Pitt.
Alex Barros geeft na afloop van de race aan behoorlijk geschrokken te zijn van de valpartij van Troy Corser en weet precies waar en hoe hij hem geraakt heeft,
ÓIk raakte Troy met mijn voetsteun vol op zijn helm, hierdoor was ik even mijn concentratie kwijt en moest ik even weer terug in mijn ritme komen. Daarna was het een mooie strijd met Haga en Pitt. Aan het eind kon ik bij ze wegrijden en mijn tweede podium van vandaag behalen.Ó
Op de vraag wat zijn ervaringen zijn na twee wedstrijden vertelde de Braziliaan
ÒIk had verwacht dat het zwaarder zou zijn, twee races op een dag. Ik heb veel dingen de afgelopen tijd veel dingen gedaan naast het racen en was bang dat mijn conditie niet helemaal 100 % zou zijn. Gelukkig valt het mee en doen de oudjes het nog aardig goed hier vandaag.Ó
Ook James toseland liet na afloop van de race weten tevreden te zijn, ÒIk heb niks verkeerd gedaan in de tweede manche. Bayliss reed een hele goede tweede race. Ik moest hem aan het eind laten gaan maar hield genoeg tijd over om de tweede plaats veilig te stellenÓ.
Bayliss die met n punt voorsprong op Toseland (75-74) aan de leiding gaat in de tussenstand van het kampioenschap liet weten tevreden terug te kijken op het weekend.
ÒNatuurlijk was ik in de tweede manche bang om aan het eind van de race weer problemen met de banden te krijgen. Gelukkig gebeurde dat niet en kon ik een gaatje slaan op James. Ik ben tevreden en ik ga straks maar een biertje drinken denk ikÓ.
Twee races en twee keer een Australische winnaar. Gezien de uitslag van de training, er stonden vijf Australirs bij de eerste zeven op de startgrid, is dat geen grote verrassing. Over zes weken, bij de eerste race in Europa op het Ricardo Tormo circuit in Valencia, gaan we weer verder met de volgende race meetellend voor het World Superbike Championship. Eerst zal het grootste deel van de teams eind maart nog een test af gaan werken op hetzelfde circuit in Spanje.
coureur | team | merk | totaal | ||
1 | Bayliss T. | Ducati Xerox. | Ducati 999 F06 | 34’33.803 | 22 |
2 | Toseland J. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 1000RR | 34’39.331 | 22 |
3 | Barros A. | Klaffi Honda. | Honda CBR 1000RR | 34’48.115 | 22 |
4 | Haga N. | Yamaha Motor Italia WSB. | Yamaha YZF R1 | 34’50.011 | 22 |
5 | Pitt A. | Yamaha Motor Italia WSB. | Yamaha YZF R1 | 34’51.459 | 22 |
6 | Kagayama Y. | Alstare Suzuki Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 34’54.635 | 22 |
7 | Rolfo R. | Ducati SC – Caracchi. | Ducati 999 F05 | 34’54.933 | 22 |
8 | Xaus R. | Sterilgarda – Berik. | Ducati 999 F05 | 34’59.027 | 22 |
9 | Nieto F. | PSG-1 Kawasaki Corse 2. | Kawasaki ZX10R | 34’59.441 | 22 |
10 | Walker C. | PSG-1 Kawasaki Corse. | Kawasaki ZX10R | 34’59.810 | 22 |
11 | Fabrizio M. | D.F.X. Treme. | Honda CBR 1000RR | 35’06.670 | 22 |
12 | Abe N. | Yamaha Motor France-Ipone. | Yamaha YZF R1 | 35’06.974 | 22 |
13 | Neukirchner M. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 35’07.014 | 22 |
14 | Chili P. | D.F.X. Treme. | Honda CBR 1000RR | 35’08.117 | 22 |
15 | Martin S. | Foggy Petronas Racing. | Petronas FP1 | 35’08.270 | 22 |
16 | Laconi R. | PSG-1 Kawasaki Corse. | Kawasaki ZX10R | 35’09.352 | 22 |
17 | Clementi I. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 35’09.779 | 22 |
18 | Foret F. | Alstare Eng. Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 35’22.840 | 22 |
19 | Nakatomi S. | Yamaha Motor France-Ipone 2. | Yamaha YZF R1 | 35’22.923 | 22 |
20 | Gimbert S. | Yamaha Motor France-Ipone. | Yamaha YZF R1 | 35’23.017 | 22 |
21 | Jones C. | Foggy Petronas Racing. | Petronas FP1 | 35’54.181 | 22 |
22 | Battaini F. | Kawasaki Bertocchi. | Kawasaki ZX10R | 35’56.608 | 22 |
23 | Muggeridge K. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 1000RR | 14’23.112 | 9 |
24 | Lanzi L. | Ducati Xerox. | Ducati 999 F06 | 14’23.207 | 9 |
25 | Borciani M. | Sterilgarda – Berik. | Ducati 999 F05 | 14’36.743 | 9 |
26 | Iannuzzo V. | Celani Team Suzuki Italia. | Suzuki GSXR1000 K6 | 9’48.270 | 6 |
27 | Pedercini L. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 9’51.136 | 4 |
28 | Corser T. | Alstare Suzuki Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 4’46.512 | 3 |
Tekst: Evert Slager; [email protected]
Uitslag: Joop Iedema; [email protected]