Zoals een ieder inmiddels weet is Fabien Foret na zijn gewonnen race op de Lausitzring gediskwalificeerd. Reden: een te lichte achteras, het totaal-gewicht van de Honda CBR600FS was, in tegenstelling tot eerdere geruchten, wel in orde.
Ronald ten Kate: “Na de race moesten we het blok openschroeven van Fabien,
de FIM keurmeester Steve Whitlock had namelijk voor de race al bepaald dat
de nummer 1 en 2 van de race een zgn. engine-check zouden krijgen. Niets aan
de hand voor ons: het blok is in Valencia ook al van onder tot boven
gecheckt en goed bevonden. Deze keer was er in het blok ook niets
onreglementairs. Een van de duitse keurmeesters wou plotsklaps, nadat alles
gecheckt was en de monteurs richting champagne wilden gaan, de achteras van
de motorfiets checken. Het gewicht van deze as bleek niet binnen de
homologatie-eis ! Dit was voor ons volkomen onbegrijpelijk, want we hebben
de as absoluut niet bewerkt, maar zo ontvangen van Honda. Het hele verhaal
is doorgenomen met Honda en alle stappen zijn reeds genomen om zo’n geval in
de toekomst te vermijden. Een ieder met enig technisch inzicht zal inzien
dat deze as (die voor alle duidelijkheid niet van titanium of iets
dergelijks is) niet de doorslag geeft om een race wel of niet te winnen. Dit
werd overigens ook volmondig toegegeven door Steve Whitlock en de aanwezige
juryleden.
Het is echt triest dat dit verhaal ons moet overkomen, omdat wij als team
juist aandringen op meer controles van motoren. Ons voorstel is om zelfs na
kwalificatietraingen motorblokken te verzegelen om deze na de race (ongeacht
of er mee gereden is of niet) te checken.
We vinden het echt verschrikkelijk voor Foret, die een geweldige race reed
en op kop zou hebben gestaan in het kampioenschap ! We zullen nog nog harder
aan de slag gaan om weer races te winnen en hopen alsnog aanspraak te kunnen
maken op de titel.
Met vriendelijke groet,
Ronald ten Kate
Teammanager
Team Ten Kate Honda