Met Belgen en Nederlanders actief in het EK Superstock geven we jullie even kort wat informatie over de race die vanmorgen gereden werd Didier vanKeymeulen pakte in Monza een mooi podium, maar ook Sepp Vermonden wist twee punten te pakken.
Ghisbert van Ginhoven viel helaas bij zijn debuut met technische problemen uit, Robert de Vries viel met een zeventiende plaats net buiten de punten
De andere Belgen haalden helaas de eindstreep niet. Later meer nieuws via de teamberichten.
Op de foto: van Ginhoven.
Het team van Van Ginhoven stuurde ons de volgende update:
Vrijdag 14 Mei
De rit naar Monza was geen gemakkelijke. De politie gaf ons een boete wegens het vervoeren van
gevaarlijke stoffen: de vaten met Elf racebenzine. Nicolas heeft al wat ervaring op Monza zodat hij zich
redelijk snel op zijn gemak voelt. De setup van zijn fiets is nu goed voor elkaar. Ghisbert moet nog even
wennen in de voor hem nieuwe competitie. Er zit een ander tandwielverhouding op zijn motor als
aanpassing aan het circuit. Na de eerste dag is de Ghizz niet echt tevreden. Dit kan beter vindt hijzelf.
Nicolas moet helaas de 1e kwalificatie staken doordat een klem van de waterslang het heeft begeven,
vandaar de ongebruikelijke kwalificatie. De heren zijn qua tijden inmiddels behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Zaterdag 15 Mei
We wisten het van te voren: Monza is een supersnel circuit waar je veel vermogen nodig hebt. Vandaag
worden we geconfronteerd met een zwak punt van onze machines ten opzichte van de concurrentie:
vermogen. Op de rechte stukken is het moeilijk aanklampen bij de Japanse PK pakhuizen. Het voordeel
wat we hebben bij de bochten moeten we inleveren op het rechte stuk. Binnen de regels van de
Superstock kunnen we niet veel meer doen. Maar geen probleem: Nicolas en Ghizz vermaken zich prima
en weten dat er nog genoeg circuits komen waar het op echt stuurmanskunst aankomt. Een aap op een
Japanner kan immers ook wel gas geven op het recht eind nietwaar?
Zondag 16 Mei
Nicolas is er in de eerste ronde afgereden. Hij is OK. Fiets niet zo OK. Ghizz ging als een speer. Rijd
1.55.0, werkt zich op naar de 14e plek! Dan speedwobble op het rechte stuk. Zo erg dat de stuurdemper
van de bevestiging breekt. Alles nog OK. Volgende ronde gaat het blok rare geluiden maken. Dus gestopt.
Team nu een beetje boel chagrijnig. Alles bij elkaar wel goede prestaties plus domme pech.
Verslag Robert de Vries
Robert rijd mooie 17de plaats
Met zijn 37 waren ze aan de start van de eerste vrije training op de supersnelle baan van Monza. Robert behaalde een mooie 26ste plaats met een tijd van 1Õ59.301 en een speed van 267,4 km/uur, onze Yamaha-rijder komt veel snelheid te kort tegenover Vizziello die een speed had van 295,3 km/uur. Tijdens de eerste kwalificatierit weet Robert meer dan 2 seconden van zijn tijd af te racen, dit is een zeer goede tijdswinst, maar toch leverde dat hem slechts de 27ste tijd op. Maar zijn topspeed is nu reeds hoger, Robert haalde een top van 280,3 uit de Yamaha YZF R1.
Zaterdag;
Na nog wat sleutelwerk op vrijdagavond zou het nu beter moeten gaan, maar het is en blijft altijd een technische sport en Robert moest al tijdens zijn eerste ronde de motor aan de kant zetten met problemen aan de batterij op post 3. Nu moest Robert met een training minder alles zetten op de 2de kwalificatie, en hij ging er dan ook voor. Hij was tweede Nederlander net achter Gisbert Van Ginhoven op de 25ste plaats. Robert zal zondag zijn Yamaha van op de 9de startlijn naar de Prima Variante brengen.
Zondag;
Onder een prachtige Italiaanse zon gingen de jonge Superstock rijders van start en Robert was goed mee van start gegaan en kwam bij de eerste doortocht als 23ste door. Met de regelmaat van een klok nam hij iedere ronde een plaatsje winst tot hij op de 19de plaats aankwam in de zevende ronde. Daarna ging het wat moeilijker om voorbij te steken, maar het noodlot van andere komt Robert een handje helpen. Na 11 ronden is de wedstrijd afgelopen en strand Robert op een mooie 17de plaats, wat spijtig genoeg net buiten de punten is. Winnaar van de wedstrijd werd Vizziello.
Reactie;
Ik heb constant gereden en geprobeerd mijn armen wat te sparen want daar had ik op zondagmorgen wel wat pijn aan. Ik heb een beetje op zekerheid gereden want vele rijders gingen in de fout en dat wou ik ten alle tijden vermijden. Ik heb mooie constante rondetijden gereden, wel een beetje spijtig dat ik net buiten de punten viel. Maar ja, ik ben vol goede moed voor binnen 2 weken in Oeschersleben. Dat is een technische baan en dat ligt mij beter dan deze snelle baan. Ik hoop dan toch binnen de punten te eindigen. Ik heb toch een troost, ik eindig als eerste Nederlander.
Uitslagen : www.worldsbk.com
Samenstelling: persracing
Verslag Sepp Vermonden
Mooie 14de plaats en weerom 2 punten
Vrije Training Ð Vrijdag.
Kennismaking met het circuit was de boodschap op deze oersnelle baan. Sepp kan nu kennismaken met een topsnelheid van 283,2 km/uur, hij kan een 25ste tijd plaatsen maar hij ondervind problemen bij het remmen. Zo maakt hij ook even kennis met het grind, zonder erg. In de kwalificatie gaat Sepp met andere remolie en remschoenen van start en hij gaat nog sneller rond. Dat geeft hem de 18de tijd (1Õ55.788) en een topspeed van 289,1 km/uur.
Reactie; Het ging goed, maar mijn armen deden op het einde pijn. Het remmen werd daardoor moeilijker maar ik hoop morgen nog iets beter te kunnen.
Vrije training Ð Zaterdag
Idem tijd gereden als vrijdagnamiddag, wat zeker niet slecht is maar toch zakte Sepp af naar de 23ste chronotijd. Zijn armen zijn minder pijnlijk dan gisteren, dus is Sepp vol vertrouwen voor de ultime kwalificatie deze namiddag. En het is ook beter, de snelste rijder doet 6 honderdste van zijn besttijd af en Sepp doet er 4 honderdste vanaf. Maar een paar minuten voor het einde van de seccie is Sepp aan een snelle ronde bezig als hij ter hoogte van post 6, twee rechtse bochten de controle over het voorwiel verliest. De Suzuki duikt om zijn kop het grind in en komt er zwaar gehavend uit, maar gelukkig is Sepp alleen maar teleurgesteld in zichzelf, hij is ongehavend. Maar toch kan hij de 21ste startplaats behouden.
Reactie; Het ging goed en ik was aan een snelle ronde bezig en dan net als vorige week mijn voorwiel weg.
Race over 11 ronden.
Een mooie zonnige en warme middag, voor het eerst die seizoen. Sepp neemt een matige start en is uiterst voorzichtig met een 24ste plaats bij de eerste split, bij het overschrijden van de eerste ronde ligt hij reeds op de 19de plaats. Rustig opbouwend gaat hij soms met een kleine terugval naar voren. In de achtste ronde ligt hij op de 16de stek, het zo mooi zijn om terug in de punten te kunnen eindigen, maar er zijn nog 2 ronden te gaan. Dan komt het in de voorlaatste ronde is Sepp in de top 15 beland, nu is het nog even op de tanden bijten en Sepp doet het. Bij het overschrijden van de finish is Sepp 14de en meteen 2 punten bij in de stand voor het Europees Kampioenschap
Reactie; Ik heb een beetje op safe gereden, mijn vertrouwen was wat weg na mijn val van gisteren. Maar naar gelang de race vorderde kreeg in meer vertrouwen, maar mijn tijden van zaterdag kon ik niet maar halen. Ik heb gereden om aan te komen en dat is goed daar ik terug binnen de punten ben geeindigd.
De wedstrijd werd gewonnen door Vizziello, 2de was Alfonsi en 3de Vankeymeulen.
In het E.K. staat Sepp op de 22ste plaats met 5 punten.
Voor meer uitsalggen zie www.worldsbk.com
Volgende wedstrijd binnen 14 dagen in het Duitse Oeschersleben.
Samenstelling: Pers-Racing