Op het circuit van Phillip Island werden vandaag de eerste trainingen verreden voor de tweede ronde van het 2006 World Superbike Championship. Het was Ducati Xerox coureur Troy Bayliss die voorlopig de snelste tijd op de klokken wist te zetten.
Onder prachtige weersomstandigheden zagen we Troy Corser gelijk vanaf het begin van de eerste kwalificatie training snelle tijden realiseren. De regerend wereldkampioen reed vanaf de eerste minuut al tijden van in de 1Õ33. In de achtste minuut van de training zagen we een valpartij van de Italiaan Ivan Clementi. De coureur uit het Team Pedercini beschadigde zijn Ducati 999RS behoorlijk, maar kon zelf later de training hervatten.
Met nog 33 minuten te gaan was het ex-MotoGP coureur Alex Barros die naar de eerste plaats kwam. Vervolgens ontstond er een tweestrijd tussen Barros en Bayliss die beiden beurtelings de eerste plaats bezetten. Alstare Suzuki Corona Extra coureur Troy Corser zakt naar de vierde plaats en moet afhaken om de strijd om de eerste plaats. Winston Ten Kate Honda coureur James Toseland klimt naar de derde plaats en Troy Bayliss laat vervolgens met een snelle ronde van 1Õ33.387 zien dat hij de te kloppen man is dit weekend. Met deze tijd slaat hij een gaatje van ongeveer 0Õ4 seconde op tweede man Barros.
Tegenvallend tijdens deze training is het optreden van de twee Yamaha Motor Italia coureurs Noriyuki Haga en Andrew Pitt. Haga vinden we, met een achterstand van meer dan 1,2 seconde op snelste man Bayliss, terug op een zevende plaats en Pitt moet zelfs meer dan 1,5 seconde toegeven op de snelste man en vinden we pas terug op de zestiende plaats op de voorlopige startopstelling.
Andere mannen die we iets verder naar voren hadden verwacht zijn Karl Muggeridge (13e), Michel Fabrizio (18e) en Lorenzo Lanzi die we zelfs op een 21e plaats terugvinden, met een achterstand van bijna twee seconden op de snelste man van vandaag .
Als we dan praten over de tegenvallers van vandaag, dan moeten we wel realistisch blijven en kijken naar de tijdverschillen. De tijd dat iemand op een twintigste plaats slechts twee seconden toegeeft op de snelste man is ook al een tijdje vervlogen. Misschien is dit wel het geheim van de spannende eerste races van dit seizoen in Qatar en zal het Superbike kampioenschap in 2006 wel eens mooier kunnen worden dan ooit. Want, laten we eerlijk zijn, wie had er vorig jaar rond deze tijd verwacht dat Alex Barros samen met vier andere MotoGP sterren zijn intrede zou doen in het kampioenschap van de productiemachines.
Ik in ieder geval niet, maar ik durf er wel eerlijk voor uit te komen dat ik het wel supergaaf vind.
Voorlopige startopstelling:
# | coureur | team | merk | tijd | |
1 | Bayliss T. | Ducati Xerox. | Ducati 999 F06 | 1’33.387 | 27 |
2 | Barros A. | Klaffi Honda. | Honda CBR 1000RR | 1’33.790 | 21 |
3 | Toseland J. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 1000RR | 1’33.851 | 25 |
4 | Corser T. | Alstare Suzuki Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 1’33.868 | 22 |
5 | Kagayama Y. | Alstare Suzuki Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 1’34.461 | 25 |
6 | Martin S. | Foggy Petronas Racing. | Petronas FP1 | 1’34.501 | 23 |
7 | Haga N. | Yamaha Motor Italia WSB. | Yamaha YZF R1 | 1’34.577 | 20 |
8 | Walker C. | PSG-1 Kawasaki Corse. | Kawasaki ZX10R | 1’34.589 | 17 |
9 | Chili P. | D.F.X. Treme. | Honda CBR 1000RR | 1’34.601 | 21 |
10 | Nieto F. | PSG-1 Kawasaki Corse 2. | Kawasaki ZX10R | 1’34.618 | 25 |
11 | Rolfo R. | Ducati SC – Caracchi. | Ducati 999 F05 | 1’34.644 | 23 |
12 | Clementi I. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 1’34.708 | 9 |
13 | Muggeridge K. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 1000RR | 1’34.756 | 22 |
14 | Neukirchner M. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 1’34.822 | 23 |
15 | Gimbert S. | Yamaha Motor France-Ipone. | Yamaha YZF R1 | 1’34.832 | 24 |
16 | Pitt A. | Yamaha Motor Italia WSB. | Yamaha YZF R1 | 1’34.863 | 21 |
17 | Abe N. | Yamaha Motor France-Ipone. | Yamaha YZF R1 | 1’35.010 | 25 |
18 | Fabrizio M. | D.F.X. Treme. | Honda CBR 1000RR | 1’35.021 | 29 |
19 | Xaus R. | Sterilgarda – Berik. | Ducati 999 F05 | 1’35.024 | 25 |
20 | Laconi R. | PSG-1 Kawasaki Corse. | Kawasaki ZX10R | 1’35.033 | 19 |
21 | Lanzi L. | Ducati Xerox. | Ducati 999 F06 | 1’35.202 | 23 |
22 | Borciani M. | Sterilgarda – Berik. | Ducati 999 F05 | 1’35.502 | 22 |
23 | Foret F. | Alstare Eng. Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 1’35.917 | 23 |
24 | Nakatomi S. | Yamaha Motor France-Ipone 2. | Yamaha YZF R1 | 1’36.080 | 18 |
25 | Battaini F. | Kawasaki Bertocchi. | Kawasaki ZX10R | 1’36.126 | 21 |
26 | Pedercini L. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 1’36.151 | 15 |
27 | Iannuzzo V. | Celani Team Suzuki Italia. | Suzuki GSXR1000 K6 | 1’36.278 | 23 |
28 | Jones C. | Foggy Petronas Racing. | Petronas FP1 | 1’36.408 | 19 |
Tekst: Evert Slager ([email protected])
Tijden: Joop Iedema ([email protected])