Winston Ten Kate Honda rijder Sbastien Charpentier was vanaf pole position niet als eerste weg. Het was zijn landgenoot Kevin Curtain, startende vanaf de 2e positie, die zijn motorfiets het best onder controle had en als eerste de eerste bocht in ging. Echter, dat liet de Fransman niet over zijn kant gaat en hij pakte de leiding direct weer over.
De vanaf de 3e positie op de grid gestarte Gianluca Nanelli bleek het hoge tempo al snel niet meer te kunnen volgen en zakte steeds verder terug. Het was Itali Megabike rijder Michel Fabrizio, die het vuur na aan de schenen van Charpentier legde en erg veel druk uitoefende. Het duo sloeg een klein gaatje ten opzichte van de nummer 3, Yamaha Motor Germany rijder Curtain, die niets anders kon doen dan op gepaste afstand volgen, en hij werd op zijn beurt op eenzelfde afstand gevolgd door de teamgenoot van Fabrizio, de Fransman Fabien Foret.
CharpentierÕs teamgenoot, Katsuaki Fujiwara, lag lang op de 6e plaats, gevolgd door de man, die tijdens zijn blessure zijn plaats binnen het Winston Honda Ten Kate Team tijdelijk innam, Craig Jones.
Halverwege de wedstrijd was er in de hele situatie nog weinig veranderd. Aan de kop ging de strijd om de leiding in de wedstrijd onverminderd voort en nog steeds slaagde Curtain er niet in om in te lopen op het leidende duo. Echter, hij had een veilige voorsprong op Foret. Wat verder naar achter in het veld liep de achterstand van Craig Jones ten opzichte van Fujiwara verder op.
In de 15e ronde nog meer pech voor het Team Suzuki Nederland. Barry Veneman kon vanwege zijn gebroken enkel, die hij gisteren tijdens de kwalificatietraining opliep, niet aan deze wedstrijd deelnemen. En nu kwam helaas ook Jarno Jansen ten val. Jansen stond gewoon op, maar kon de race niet vervolgen. Maar op Brands Hatch dus helaas geen rijders aan de finish voor het Team Suzuki Nederland.
Ondertussen hing Fabrizio nog steeds als aan een draadje achter Charpentier, loerend op een mogelijkheid om de Fransman te passeren. Kevin Curtain profiteerde van het heftige gevecht tussen de twee en kon dichter bij hen komen.
Met nog 5 ronden te gaan kwam Charpentier hoe langer hoe meer onder druk te staan en niet langer alleen maar door Fabrizio. Ook Curtain begon zich inmiddels met de strijd om de leiding in de wedstrijd te bemoeien, hoewel het hem veel moeite kostte om de aansluiting te behouden. Charpentier leek werkelijk ontketend in zijn drang om zijn leidende positie in de wedstrijd te verdedigen en leek absoluut niet van plan deze uit handen te geven.
Achter het leidende trio was Chambon er inmiddels in geslaagd om Fabien Foret voorbij te gaan.
Met nog 2 ronden te gaan trapte Charpentier zijn Honda CBR600RR echt op zijn staart en nam wat afstand van Fabrizio en Curtain. De overwinning leek de Fransman, mits hij zijn machine op de baan hield, niet meer te kunnen ontgaan. Fabrizo gaf de strijd niet op, maar het gat naar Charpentier was te groot. In de laatste ronde zag Curtain misschien nog een kans om 2e te worden, maar Fabrizo gaf deze plaats niet meer uit handen.
Sbastien Charpentier ging, uiteindelijk toch nog ruim, als eerste over de streep. Fabrizio werd, na een knappe race 2e, op de 3e plaats gevolgd door Curtain. Charpentier’s teamgenoot Fujiwara finishte op de plaats waar hij het grootste deel van de race reed, de 6e. De enige nog in de strijd zijnde Nederlander, Yamaha Racing Support rijder Arie Vos, kwam als 19e over de streep.
coureur | merk | totaal | ||
1 | Charpentier S. | Honda CBR 600RR | 23 | 34’33.153 |
2 | Fabrizio M. | Honda CBR 600RR | 23 | 34’34.138 |
3 | Curtain K. | Yamaha YZF R6 | 23 | 34’34.326 |
4 | Chambon S. | Honda CBR 600RR | 23 | 34’40.470 |
5 | Foret F. | Honda CBR 600RR | 23 | 34’40.930 |
6 | Fujiwara K. | Honda CBR 600RR | 23 | 34’50.161 |
7 | Corradi A. | Ducati 749 R | 23 | 34’51.569 |
8 | Jones C. | Honda CBR 600RR | 23 | 34’54.284 |
9 | Lagrive M. | Suzuki GSX 600R | 23 | 35’01.371 |
10 | Crutchlow C. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’01.941 |
11 | Fores J. | Suzuki GSX 600R | 23 | 35’03.006 |
12 | Tunstall T. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’03.218 |
13 | Harms R. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’03.535 |
14 | Lauslehto T. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’03.852 |
15 | Stigefelt J. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’06.328 |
16 | Migliorati C. | Kawasaki ZX 6RR | 23 | 35’07.544 |
17 | Le Grelle S. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’11.958 |
18 | Penna S. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’14.728 |
19 | Vos A. | Yamaha YZF R6 | 23 | 35’24.150 |
20 | Miksovsky T. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’27.606 |
21 | Szkopek P. | Honda CBR 600RR | 23 | 35’35.606 |
22 | Enjolras J. | Yamaha YZF R6 | 23 | 35’51.287 |
23 | Berta A. | Ducati 749 R | 23 | 35’51.593 |
24 | Parkes B. | Yamaha YZF R6 | 16 | 24’15.683 |
25 | Jansen J. | Suzuki GSX 600R | 15 | 22’58.938 |
26 | Haarala T. | Honda CBR 600RR | 11 | 17’01.782 |
27 | Nannelli G. | Ducati 749 R | 8 | 12’12.596 |
Uitslag: Joop Iedema; [email protected]
Tekst: Monique Kramer; [email protected]
Foto: Evert Slager; [email protected]