De van pole position startende Troy Corser had een goede start, wat niet gezegd kan worden voor de vanaf de 2e positie startende Karl Muggeridge. Met enige haperingen kwam hij van zijn plaats, kreeg zijn motorfiets uiteindelijk toch op snelheid en kon zijn 2e positie vooralsnog behouden.
Echter, de sterk rijdende Nuriyuki Haga ging hem in de tweede ronde voorbij en de Japanner slaagde er tijdens de ronde daarop in om ook de leider in de wedstrijd, Corser, met een prachtige actie voorbij te gaan. Het werd een voortdurend stuivertje wisselen om de leiding in de wedstrijd. De beide rijders gaven elkaar geen centimeter. Winston Ten Kate Honda rijder Karl Muggeridge zat er vlak achter, maar mengde zich nog niet in de strijd om de kop.
Door het gevecht vooraan in de wedstrijd slaagden de achtervolgende rijders erin om weer dichterbij de kopgroep te komen. In de 6e ronde ging Ducati Xerox rijder Regis Laconis zelfs voorbij aan Muggeridge. Het was een mooie, maar wilde, actie. De Fransman stak zijn hand naar Muggeridge op om zich te verontschuldigen.
Toch slaagde ook Laconis er niet in om zich te mengen in de strijd om de leiding in de wedstrijd. In de 7e ronde waren het nog steeds Corser en Haga, die beurtelings op kop reden. Ondanks het feit, dat Corser in het kampioenschapklassement meer dan het dubbele aantal punten dan Haga heeft, wilde Haga dit weekend op Brands Hatch, waar hij het hele weekend sterk reed, de overwinning pakken. Aan zijn rijstijl was duidelijk zichtbaar, dat hij erg graag wilde.
In de 9e ronde sloeg het noodlot toe voor de Engelse publiekslieveling James Toseland. De Ducati Xerox rijder moest zijn Ducati machine aan de kant zetten in verband met een technisch probleem. Zijn kans op het vergaren van extra punten voor het klassement was hiermee verkeken.
Bijna halverwege de wedstrijd leek het er even op, dat Corser een eindje bij Haga wegreed, maar dit liet Haga niet gebeuren. Ook Regis Laconis was inmiddels dichterbij gekomen en Chris Walker ging Karl Muggeridge voorbij, waardoor de Winston ten Kate Honda rijder terugzakte naar de 5e plaats, waar hij zijn teamgenoot Chris Vermeulen, in zijn kielzog vond. Vermeulen, de nummer 2 in het klassement, moest proberen op Brands Hatch zo veel mogelijk punten te verzamelen om de achterstand op Corser niet te ver op te laten lopen.
Na zijn val van gisteren vandaag was er vandaag wederom pech voor Klaffi Honda rijder Pierfrancesco Chili. In de 13e ronde van de wedstrijd moest hij zich terugtrekken uit de wedstrijd. Ook voor hem, net als voor Toseland, op Brands Hatch geen punten voor het klassement.
In de 16e ronde ging Chris Vermeulen, op jacht naar kampioenschappunten, zijn teamgenoot voorbij. Er was voor hem nog een mogelijkheid om ten koste van Chris Walker een plaats naar voren te schuiven. Maar in dit stadium van de wedstrijd leek een 4e plaats voor hem het maximaal haalbare, aangezien de drie koplopers inmiddels een voorsprong van ruim 3 seconden hadden opgebouwd.
Door een foutje in de 19e ronde moest Regis Laconis bijna bij Corser en Haga afhaken, maar het doorgaande stuivertje wisselen tussen de twee voorste rijders stelde Laconis in staat om toch weer de aansluiting te vinden.
Ondertussen was de strijd om de 4e plaats niet minder spannend en bleef Vermeulen bij Walker aandringen en het leek bijna onvermijdelijk, dat de Australir de Engelsman elk moment voorbij zou gaan. Echter, Walker liet zich niet makkelijk inhalen. Heel kort liet hij de Australir aan de 4e plaats ruiken, maar pakte hem gelijk weer terug. Het ging op het scherpst van de snede en op een bepaald moment raakten de rijders elkaar zelfs, waardoor Vermeulen iets moest inhouden en Walker enige meters voorsprong nam.
Een ronde later deed Vermeulen een tweede poging, maar ook dit keer werd zijn poging verijdeld, maar in de 23e ronde lukte het hem alsnog.
De strijd om de overwinning ging uiteindelijk tussen Corser en Haga, waarbij Corser aan het langste eind trok en als winnaar over de streep ging, op de derde plaats gevolgd door Regis Laconis. Vermeulen behield zijn 4e plaats, gevolgd door Walker en Muggeridge. Kagayama werd, met zijn gebroken ribben, toch nog 9e.
coureur | merk | totaal | ||
1 | Corser T. | Suzuki GSXR1000 K5 | 25 | 36’45.074 |
2 | Haga N. | Yamaha YZF R1 | 25 | 36’45.260 |
3 | Laconi R. | Ducati 999F05 | 25 | 36’47.050 |
4 | Vermeulen C. | Honda CBR 1000RR | 25 | 36’49.664 |
5 | Walker C. | Kawasaki ZX10 | 25 | 36’50.820 |
6 | Muggeridge K. | Honda CBR 1000RR | 25 | 36’53.502 |
7 | Pitt A. | Yamaha YZF R1 | 25 | 36’53.672 |
8 | Lanzi L. | Ducati 999RS | 25 | 37’00.702 |
9 | Kagayama Y. | Suzuki GSXR1000 K5 | 25 | 37’00.745 |
10 | Neukirchner M. | Honda CBR 1000RR | 25 | 37’13.324 |
11 | Abe N. | Yamaha YZF R1 | 25 | 37’17.544 |
12 | Bostrom B. | Honda CBR 1000RR | 25 | 37’17.574 |
13 | Hobbs D. | Yamaha YZF R1 | 25 | 37’17.757 |
14 | Riba P. | Kawasaki ZX10 | 25 | 37’17.959 |
15 | Martin S. | Petronas FP1 | 25 | 37’20.245 |
16 | Gimbert S. | Yamaha YZF R1 | 25 | 37’20.346 |
17 | Vizziello G. | Yamaha YZF R1 | 25 | 37’31.950 |
18 | Alfonsi L. | Yamaha YZF R1 | 25 | 37’33.702 |
19 | Clementi I. | Ducati 999RS | 25 | 37’35.197 |
20 | Cardoso J. | Yamaha YZF R1 | 24 | 36’55.566 |
21 | Bussei G. | Kawasaki ZX10 | 22 | 33’11.889 |
22 | Nieto F. | Ducati 999RS | 15 | 22’34.577 |
23 | Chili P. | Honda CBR 1000RR | 13 | 19’32.891 |
24 | Praia M. | Yamaha YZF R1 | 10 | 15’25.744 |
25 | Toseland J. | Ducati 999F05 | 9 | 13’17.917 |
26 | Nickmans M. | Yamaha YZF R1 | 9 | 13’56.287 |
27 | Velini A. | Ducati 999RS | 7 | 10’49.356 |
28 | McCoy G. | Petronas FP1 | 6 | 9’14.765 |
29 | Borciani M. | Ducati 999RS | 4 | 33’23.141 |
Uitslag: Joop Iedema; [email protected]
Tekst: Monique Kramer; [email protected]
Foto: Evert Slager; [email protected]