Rockanje-Classic Achter deze naam gaat een evenement schuil dat uniek is voor Nederland. Een duinkaartje kost Û 4,00 een programmablad kost Û 1,00. Wilt u op de tribune zitten (500 plaatsen) dan kost dit Û 3,00 extra Het rennerskwartier is open voor iedereen zodat u de racemonsters van dichtbij kunt bekijken. Er worden weer voetgangersbruggen geplaatst om ervoor te zorgen dat u veilig de binnenkant van het circuit kunt bereiken. Foto: www.rockanje-classic.nl
Ongeveer 800 strobalen, 70 medewerkers en kilometers dranghek gaan zorgdragen voor een duidelijke afscheiding tussen publiek en baan. Compleet met truck/trailer en het gehele MotoPort Rockanje Racing Team zullen wij aanwezig zijn te Rockanje. Uw bezoek wordt erg op prijs gesteld. Rob zal bovendien met zijn SHS/Bryony Honda enkele ronden rijdenÉÉzoek de verschillen!
Het begin
Het moet halverwege het jaar 1958 geweest zijn dat de plaatselijke postbode, dhr. V.d. Bergh, bij burgemeester Spaans kwam met het verzoek of hij met een aantal andere toestemming kon krijgen voor het houden van een wielerwedstrijd. Dhr. Spaans, die altijd in was om Rockanje als badplaats extra publiciteit te geven, stelde onmiddellijk voor om in plaats van een wielerkoers een motorrace te organiseren. Nadat de mannen over dit voorstel hadden nagedacht, en aan het idee gewend waren, accepteerden zij de uitdaging.
En zo kon het gebeuren dat er op 11 juli 1959 een heuse motorrace werd georganiseerd door de ‘Stichting Circuit Rockanje'(SCR). De burgemeester werd zelf voorzitter van de stichting De overige bestuursleden waren Rinus v.d. Bergh, Piet de Krom ( ondernemers), Arie v.d. Pol( politie ), Arie v.d. Blink,Aart van Rij, Henk Rijkenbarg, en Dirk Huysman. 1959 was een proefjaar voor de SCR.
Na dit eerste jaar zou de KNMV beslissen of Rockanje op de officile kalender mocht. Met 3000 toeschouwers en een bijna vlekkeloze organisatie slaagde de SCR met vlag en wimpel. En in 1960 werd er gestreden om het Kampioenschap van Nederland in de 50cc klasse. In de jaren daarna kreeg ook de 125cc klasse de status ‘tellend voor het Nederlands Kampioenschap. In beide klassen werd zowel nationaal als internationaal gereden. Tijdens de laatste paar edities reden er ook 250 cc motoren mee.
Het voorlopige einde
De techniek maakte met name in die jaren enorme sprongen voorwaarts. Het gevolg hiervan was dat de rondetijden, in de 15 jaar dat de races gereden zijn, omlaag vlogen en de gemiddelde snelheden daarmee omhoog.
De snelste tijd in de 50cc bedroeg 1.min.50.8sec. in 1959. In 1973 was dat gedaald tot 1.min.23.8. Wat een vermeerdering van de gemiddelde snelheid inhield van 65 km/uur naar 88 km/uur. Voor de 125 cc ging dit van 73 km. per uur naar 95 km. per uur gemiddeld.
Hierdoor werden er steeds zwaardere eisen gesteld aan het pakket veiligheid- maatregelen. Zo werden er door de stichting voetgangers-bruggen gebouwd om zodoende oversteekplaatsen te creren, kwamen er elk jaar meer strobalen, en moest het publiek elk jaar ietsje verder van de baan, enz. enz. Maar bij een circuit als het duincircuit van Rockanje, met om de paar centimeter een boom, is de rek er qua ruimte toch al snel uit. Er kunnen onmogelijk uitloopstroken en dergelijke worden gecreerd.
De KNMV stond onder zware druk voor wat de veiligheid van de stratencircuits betreft, maar tot een race verbod is het nooit gekomen. De oliecrisis zorgde er in de begin ’70er jaren voor dat alle gemotoriseerde sporten het moeilijk kregen. Dit zorgde er in het geval van Rockanje voor dat er een voorlopig einde kwam aan de motorraces.
Een nieuw begin
In de jaren na 1973 werd er wel regelmatig gesproken over het weer opstarten van de races. Maar de veiligheid zou een te groot obstakel worden, zo werd er gedacht. Daarom werden er nooit echte pogingen ondernomen. Een van de mensen die al een poosje met datzelfde idee rond liep was de huidige voorzitter van de Stichting Promotie Badplaats Rockanje.
In Augustus 1998 werd er tijdens een bestuursvergadering van PROBARO unaniem besloten om te onderzoeken of het mogelijk zou zijn om de races in een of andere vorm terug te halen. En dus werden de mogelijkheden met de KNMV besproken. Deze adviseerde contact op te nemen mat de Historische Motorsport Vereniging.
et deze vereniging werden afspraken gemaakt, het circuit gekeurd en goed bevonden, en kon het bestuur van de Stichting PROBARO aan de slag met het organiseren van de ROCKANJE-CLASSIC:
Na het vinden van voldoende sponsorgelden kon worden begonnen met het eigenlijke organiseren van het evenement.
MotoTV van Yorin televisie bij Historische motorraces in Rockanje.
Het motorprogramma ÒMoto TVÓ zal op 25 mei met een reportageploeg aanwezig zijn om beelden te maken van de MotoPort Rockanje Classic. Yorin, het voormalige Veronica, zal de beelden al op zondag 2 juni uitzenden. De Motoport organisatie, waarvan MotoPort Rockanje deel uitmaakt, is dit jaar hoofdsponsor van het tv programma ÒMotoTVÓ. Het is de bedoeling om sfeerbeelden in het rennerskwartier en rond de baan te maken, en ook zal er een rondje worden meegereden door de presentatrice.
Yorin is trouwens niet de enige die aandacht aan het evenement schenkt. Men zal proberen door de opnamen in Rockanje een beeld te scheppen van het Historische racen. Mede omdat dit circuit van de hele cyclus waar gereden word ook de meest authentieke uitstraling heeft, en omdat de publieke belangstelling ook erg groot is, werd er gekozen voor het Rockanjese stratencircuit. Yorin is niet de enige die aandacht aan het evenement schenkt.
Radio Voorne zal de gehele dag vanuit het rennerskwartier de uitzending verzorgen.
Daarnaast is er zelfs een Filmteam uit Maastricht aanwezig om de verrichtingen van de deelnemers vast te leggen op video. En een videoproductiebedrijf uit Hellevoetsluis zal met 2 cameraÕs wederom een film maken van de races dit jaar. Hierbij krijgt u een beeld van het hele evenement, met niet alleen de wedstrijden, maar ook alles wat er rond omheen gebeurd. Mocht u trouwens graag op TV komen dan is het wel zaak dat u vroeg aanwezig bent want er zal voornamelijk Ôs morgens tijdens de training worden gefilmd.