Tijdens het MotoGP raceweekend in Catalunya is de World Superbike commissie bijeengekomen en heeft men beslissingen genomen over het nieuwe technisch reglement dat vanaf 2015 in zal gaan voor het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
<p>In Montmeló kwam de World Superbike commissie, bestaande uit Javier Alonso (directie WSBK), Ignacio Verneda (directie FIM) en Takanao Tsubouchi (vertegenwoordiger MSMA), samen met Daniel Carrera en Gregorio Lavilla (beiden directie WSBK) bij elkaar om beslissingen te nemen over het nieuwe technisch reglement dat vanaf het seizoen 2015 zal in gaan.</p> <br /> <p>Het technisch reglement voor 2015 en verder wordt gebaseerd op een technisch platform. Het reglement dat voor het 2014 seizoen voor de EVO klasse geld vormt de basis voor het 2015 reglement. Er zijn echter wel wijzigingen toegepast om te zorgen dat de prestaties van de diverse machines gelijk op zullen gaan. Verder is het nieuwe reglement gericht op het reduceren van de kosten en het toegankelijker maken van het kampioenschap voor nieuwe teams.</p> <br /> <strong>Chassis</strong><br /> Voor wat betreft de chassis’ verandert er nagenoeg niets, wel zijn de toleranties voor het meten van de frames verwijderd.<br /> <strong><br /> Motorblokken</strong><br /> <p> Met betrekking tot de motorblokken is er besloten om de mogelijkheden om het een en ander aan te passen vergroot, dit om de gelijkheid van de prestaties van de diverse motormerken te kunnen blijven garanderen.</p> <br /> De meest opmerkelijke punten zijn de volgende:<br /> <ul> <li>Nokkenassen mogen aangepast worden.</li> <li>De poorten van de cilinderkoppen mogen aangepast worden, er mag echter niet gelast worden.</li> <li>Kleppen, zuigers en het merendeel van de componenten in het motorblok moeten standaard blijven.</li> <li>Drijfstangen mogen vervangen worden met vergelijkbaar materiaal dat voor de veiligheid wel hetzelfde gewicht moet hebben.</li> <li>De carterdelen moeten standaard zijn.</li> <li>Er is voor het hele seizoen slechts één set van versnellingsbakverhoudingen toegestaan.</li> <li>Er wordt geen gewicht meer gebruikt voor het balanceren van prestaties, dit wordt nu beperkt tot een beperking van de luchtinvoer.</li> </ul>
<strong>Elektronica</strong><br /> <p> Fabrikanten mogen de elektronica nog steeds zelf ontwikkelen maar ze moeten deze systemen wel beschikbaar stellen aan teams die gebruik maken van hetzelfde type machine, dit zal het ‘World Superbike Kit Systeem’ genoemd worden.</p> <br /> De meest opmerkelijke punten: <br /> <ul> <li>World Superbike Kit Systemen moeten voor een vaste prijs beschikbaar zijn voor alle teams in het World Superbike of andere FIM kampioenschappen.</li> <li>Alleen goedgekeurde ECU’s mogen in deze kits gebruikt worden – dit zullen race ECU’s zijn.</li> <li>De software van het fabrieksteam zal op drie momenten in het race seizoen beschikbaar zijn voor alle andere teams.</li> <li>Het World Superbike Kit Systeem moet bestaan uit alle elektronische onderdelen die niet standaard op de straatversie van de motor zitten en het systeem moet volledige operationeel zijn.</li> <li>De prijs voor het World Superbike Kit Systeem zal € 8000,- zijn.</li> <li>Als alternatief mag, net als in het 2014 reglement, de Superstock Kit ECU gebruikt worden, dit om deelname van wildcards te bevorderen.</li> </ul> <strong>Gaskleppen</strong><br /> <p> In het 2015 en 2016 seizoen zal in het reglement het gebruik van Ride By Wire (RBW) worden toegestaan. Deze systemen moeten beschikbaar zijn voor alle andere teams die gebruik maken van hetzelfde type machine. Deze zullen hand in hand gaan met de ‘World Superbike Kit Systemen’. Voor het 2017 seizoen zal gebruik moeten worden van de standaard gaskleppen.</p> <br /> De meest opmerkelijke punten:<br /> <ul> <li>Ride by Wire kits moeten beschikbaar zijn voor alle teams in het World Superbike of andere FIM kampioenschappen. </li> <li>Alleen de fabrikant en één aangewezen leverancier mogen de kit leveren (dit uit veiligheidsoverwegingen).</li> <li>De prijs van deze kits zal € 2500,- zijn.</li> <li>Alle machines die standaard geen RBW hebben maken momenteel gebruik van een oplossing waarvan de toepasbaarheid ‘volwassen’ is.</li> <li>Straatmotoren zullen vanaf 2017 deze technologie gaan gebruiken, de ontwikkeling wordt dus voortgezet.</li> </ul> <strong>Extra motorblokken</strong><br /> Verder was er door een van de teams gevraagd om het aantal beschikbare motorblokken voor 2015 te verhogen, dit verzoek heeft de commissie echter naast zich neergelegd. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>