Na de eerste Superbike race leek de bewolking plaats te maken voor zonneschijn, maar rond de tijd dat het Supersport veld zich op de grid verzamelde voor hun race kregen de hier en daar grijzige wolken weer de overhand. Toch leek de dreiging van regen niet groot en de race werd bestempeld als een droge race.
Kevin Curtain verstevigt 2e positie in klassement in Imola
Door het uitvallen van poleman Sbastien Charpentier, die gisteren tijdens de vrije training ten val kwam en een scheurtje in zijn sleutelbeen opliep, schoven alle rijders een plaats op en vertrokken Fabien Foret (Team Megabike), Gianluca Nanelli (Ducati SC Caracchi), Broc Parkes (Yamaha Motor Germany) en Stphane Chambon (Gil Motor Sport) vanaf de eerste startrij. De beste start was voor Chambon, die als eerste de eerste bocht in ging, gevolgd door Foret en de van de 6e positie gestarte Robbin Harms (Stiggy Motorsports), die direct in de eerste ronde al gepasseerd werd door Michel Fabrizio (Italia Megabike). Javi Fores (Alstare Suzuki Corona Extra) maakte een uitje naar de grindbak, maar hield zijn motorfiets onder controle en stuurde hem terug de baan op.
Intussen was het Parkes, die door meerdere rijders gepasseerd te hebben, de leiding in de wedstrijd had overgenomen. Achter hem verzamelden zich Fabrizio, Harms en Curtain. De van de in zijn schoot geworpen pole vertrokken Foret was inmiddels teruggezakt naar een 6e plaats.
In de 5e ronde passeerde Fabrizo, middels een vloeiende inhaalmanoeuvre, Parkes en pakte de leiding in de wedstrijd. Met zijn wilde rijstijl slaagde Parkes er echter in om de leiding weer over te nemen. Overigens middels een prachtige inhaalmanoeuvre binnendoor. Klaarblijkelijk schrok Fabrizio hier zodanig van, dat ook Harms aan hem voorbij schoot. Ze bleven stuivertje wisselen, terwijl ze elkaar bijna raakten. De vijf rijders achter Parkes – Harms, Fabrizio, Curtain, Nannelli en Foret – gaven elkaar geen meter en zorgden voor spannende onderlinge gevechten. De man met de beste start, Chambon, kon niet volgen en zakte terug naar een 8e plaats.
Halverwege de wedstrijd leken Parkes en Fabrizio een kleine afstand te nemen van de rest van de kopgroep. Leider in het klassement, Kevin Curtain, gestart vanaf een 9e positie, had inmiddels weten op te rukken naar een 3e plaats, een kleine seconde achter Fabrizio.
In de 11e ronde nam Fabrizio de leiding weer over van Parkes. Dit onderlinge gevecht maakte het voor Foret, die inmiddels Curtain gepasseerd had, mogelijk om enige toenadering tot het duo te zoeken.
In de 12e ronde ging Chambon er met een enorme highsider af. Hij stond op en haalde zijn motorfiets, die op een gevaarlijk punt op de baan was blijven liggen, van de baan af. Pech dus voor de Fransman, die hierdoor zijn achterstand in het klassement op Parkes niet kan inlopen. Ook ging het bijna mis voor Curtain, die zijn voorganger iets raakte, uit balans raakte maar zijn motorfiets toch weer onder controle kreeg en zijn race op de 5e plaats kon vervolgen.
In ronde 13 volgde er een rode vlag situatie. Simone Sanna (Improve Racing) ging er met een dikke highsider af en kwam midden op de baan terecht. Wonder boven wonder werd hij niet geraakt door n van de achteropkomende rijders. Hij probeerde naar de kant te rollen, maar slaagde daar niet helemaal in, waarna, met nog 8 ronden te gaan, besloten werd de rode vlag te zwaaien. Wellicht ook mede gezien het feit, dat het weer was begonnen te regenen en de race als een droge race gestart was.
Gezien het feit dat er nog niet voldoende ronden gereden waren om de race helemaal te beindigen, keerden de rijders na 13 ronden terug naar hun pitbox om zich klaar te maken voor een 2e race van 8 ronden. Uitslag 1e deel van de race: Parkes, Curtain, Foret, Fabrizio. Zij zullen bij de 2e race vanaf de voorste startrij vertrekken. De tijden van de 1e en 2e race zullen bij elkaar opgeteld worden.
Natte Supersport herstart op het Enzo e Dino FerrariÕ circuit in Imola (foto: Monique Kramer)
Bij de start van de 2e race waren alle rijders goed weg. Echter in de tweede bocht was het Fores die onderuit ging. Wederom was het Parkes, die de leiding in de wedstrijd nam, gevolgd door Nannelli en Fabrizio. Al snel nam Nannelli het initiatief. passeerde Parkes en liep al gauw ruim 4 seconden uit.
En terwijl het water onder de achterbanden van de rijders vandaan spoot gingen er toch direct een aantal rijders onderuit, waaronder Ron van Steenbergen (Team Suzuki Nederland).
In een gevecht om de tweede plaats passeerde Alessio Corradi (Ducati Selmat) Parkes en vond Curtain aansluiting bij Parkes. Curtain passeerde zijn teamgenoot, wat hem de 3e plaats in de wedstrijd opleverde. En Parkes zakte nog verder terug nadat hij gepasseerd werd door Fabrizio en Antonello. Inmiddels reed Arie Vos (Kunstgras.com Racing) op een knappe 7e plaats en was Jarno Janssen (Team Suzuki Nederland) op een 13e plaats te vinden.
Met nog vier ronden te gaan reed Nannelli met een voorsprong van ruim 9 seconden onbedreigd op kop, terwijl Corradi en Curtain het gevecht aangingen voor de 2e positie in de wedstrijd. Jarno Janssen kwam ten val, maar kon de wedstrijd vervolgen, wat wel inhield dat hij terugzakte naar een 18e plaats.
Bij het ingaan van de 19e ronde waren Corradi en Curtain Nannelli tot op 4 seconden genaderd. In de ronde daarvoor was ook goed zichtbaar dat Nannelli, vooral in de bochten, erg voorzichtig reed om een valpartij te voorkomen. Uiteindelijk slaagde hij er toch in als eerste over de finish te komen, gevolgd door Corradi en Curtain.
Na het bij elkaar optellen van de tijden van de twee races is Nannelli de winnaar van de Supersportrace in Imola, met als 2e en 3e op het podium respectievelijk Curtain en Corradi.
Arie Vos haalde zijn doelstelling en finishte als 7e bij de eerste 10. Jarno Janssen werd door zijn valpartij 19e.
| coureur | merk | tijd | rnd |
1 | Nannelli G. | Ducati 749 R | 42’55.695 | 21 |
2 | Curtain K. | Yamaha YZF R6 | 42’58.147 | 21 |
3 | Corradi A. | Ducati 749 R | 42’59.896 | 21 |
4 | Fabrizio M. | Honda CBR 600RR | 43’03.660 | 21 |
5 | Parkes B. | Yamaha YZF R6 | 43’06.201 | 21 |
6 | Antonello A. | Kawasaki ZX 6RR | 43’25.520 | 21 |
7 | Vos A. | Honda CBR 600RR | 43’37.459 | 21 |
8 | Stigefelt J. | Honda CBR 600RR | 43’42.969 | 21 |
9 | Mariottini C. | Honda CBR 600RR | 43’44.191 | 21 |
10 | Lagrive M. | Suzuki GSX 600R | 43’58.763 | 21 |
11 | Foret F. | Honda CBR 600RR | 44’10.662 | 21 |
12 | Enjolras J. | Yamaha YZF R6 | 44’11.553 | 21 |
13 | Miksovsky T. | Honda CBR 600RR | 44’11.599 | 21 |
14 | Penna S. | Honda CBR 600RR | 44’17.373 | 21 |
15 | Canepa N. | Kawasaki ZX 6RR | 44’21.458 | 21 |
16 | Lauslehto T. | Honda CBR 600RR | 44’28.424 | 21 |
17 | Janssen J. | Suzuki GSX 600R | 44’28.528 | 21 |
18 | Kennaugh H. | Suzuki GSX 600R | 44’41.894 | 21 |
19 | Lascorz J. | Honda CBR 600RR | 44’51.048 | 21 |
20 | Chaemsap S. | Honda CBR 600RR | 44’57.844 | 21 |
21 | Goi I. | Yamaha YZF R6 | 41’39.898 | 20 |
22 | Gianfardoni R. | Kawasaki ZX 6RR | 29’01.749 | 14 |
23 | Fores J. | Suzuki GSX 600R | 25’11.548 | 13 |
24 | Sanna S. | Honda CBR 600RR | 25’15.120 | 13 |
25 | Van Steenbergen R. | Suzuki GSX 600R | 26’06.533 | 13 |
26 | Harms R. | Honda CBR 600RR | 22’49.794 | 12 |
27 | Baiocco M. | Yamaha YZF R6 | 24’03.927 | 12 |
28 | Chambon S. | Honda CBR 600RR | 21’02.197 | 11 |
29 | Berta A. | Ducati 749 R | 18’36.257 | 9 |
30 | Haarala T. | Honda CBR 600RR | 11’51.844 | 6 |
31 | Ruggiero S. | Yamaha YZF R6 | 6’08.710 | 3 |
32 | Hurtado R. J. | Honda CBR 600RR | 2’02.604 | 1 |
Tekst: Monique Kramer; [email protected]
Uitslag: Joop Iedema; [email protected]