Onder de brandende zon verschenen de Superbike rijders als laatste op de baan voor de tweede Superbike race van dit weekend. In tegenstelling tot vorige week in Imola was er in Magny-Cours geen wolkje aan de lucht en waren de omstandigheden voor de race perfect.
Lorenzo Lanzi in actie in Magny-Cours (foto: Evert Slager)
Winston Ten Kate Honda rijder Chris Vermeulen, die de eerste race op zijn naam schreef, nam weer plaats op de pole position, met naast zich op de voorste rij: Lorenzo Lanzi (Ducati SC Caracchi), Nuriyuki Haga (Yamaha Motor Italia WSB) en de teamgenoot van Vermeulen, Karl Muggeridge. Na de race van eerder vandaag zal de strijd om de 3e plaats in het klassement n_g heftiger zijn. Haga behaalde immers geen punten, terwijl Toseland en Kagayama dat wel deden, waardoor zij in het klassement dichterbij Haga gekomen zijn.
Rgis Laconis, die vanochtend ook niet startte, zal moeten berusten in zijn 6e plaats in het klassement. De Italiaan ondervindt nog te veel hinder van zijn eerder dit seizoen geblesseerde arm.
Zowel Vermeulen als de andere rijders op de voorste startrij kwamen goed weg. Echter, terwijl de race net begonnen was verloor Andrew Pitt (Yamaha Motor Italia WSB) nog voor het ingaan van de eerste bocht de controle over zijn motorfiets. Hij kon niet voorkomen dat hij Muggeridge aantikte, waardoor er een enorme crash volgde, waar meerdere rijders bij betrokken waren, waaronder dus Muggeridge en Pitt, maar ook Steve Martin (Foggy Petronas Racing), Giovanni Bussei (Team Kawasaki Bertocchi) en Julien Da Costa (DFXtreme Sterilgarda). De race werd nog even vervolgd, maar na enige tijd volgde toch de rode vlag. De rijders keerden terug naar de pitboxen, terwijl twee van hen in de grindbak bleven liggen. Muggeridge, de man die in de eerste race net geen podiumplaats behaalde, werd op een brancard afgevoerd.
Er volgde na ongeveer 25 minuten een herstart. Op de grid ontbraken Muggeridge, Bussei en Da Costa. Met betrekking tot Muggeridge was inmiddels bekend dat hij niet ernstig geblesseerd is. Zijn teamgenoot Vermeulen had wederom een goede start vanaf pole position, gevolgd door Lanzi, Haga en Kagayama. Een langgerekt veld bij de eerste doorkomst, met nog steeds Vermeulen op kop die net als tijdens de eerste race direct een gaatje van bijna een seconde sloeg. Na de eerste race vertelde hij: ÒHet is nogal saai om de hele race in je eentje vooraan te rijden en het is moeilijk je dan te blijven concentreren.Ó
Ook Lanzi, rijdende op de 2e positie was goed op dreef en noteerde in de 3e ronde al een nieuw ronderecord, waarmee hij stukje bij beetje dichter bij Vermeulen kwam. Vlak daarna was het Haga die Kagayama met een mooie inhaalmanoeuvre passeerde. In dezelfde ronde, echter, nam Kagayama het stokje weer over van Haga. Zowel de strijd om plaats 1 als plaats 3 was in volle gang, terwijl de van de 15e positie gestarte Troy Corser (Alstare Suzuki Corona Extra), net als in de eerste race, bezig was met zijn opmars naar de voorkant van het veld en naderde de twee rijders die in strijd waren om plaats 5, James Toseland (Ducati Xerox), die de eerste race op het podium eindigde, en Chris Walker (Team PSG-1 Kawasaki Corse).
Halverwege de race was Vermeulen er nog steeds niet in geslaagd om zich los te maken van Lanzi. Het duo had inmiddels 6 seconden voorsprong op het strijdende duo daarachter, Haga en Kagayama. Toseland had zich op zijn beurt, in strijd om de 5e plaats, wel los kunnen maken van Walker, die ook Corser aan zich voorbij had moeten laten gaan.
De heftigste strijd werd zondermeer uitgevochten tussen Haga en Kagayama, die elkaar beurtelings passeerden, waarbij vooral Haga de welbekende dare devil in zichzelf naar boven bracht. Maar ook de strijd tussen Vermeulen en Lanzi ging onverminderd door, waarbij de Italiaan de Australir constant onder druk zette, loerend op een mogelijkheid om hem te passeren. En in de strijd om de 5e plaats lukte het Toseland nog steeds om de pushende Corser achter hem te houden.
In de 19e ronde hield de motorfiets van Vermeulen er plotseling mee op. De Australir viel uit als gevolg van een technisch probleem, waarmee hij de kans op de overwinning op een presenteerblaadje aan Lanzi gaf. Met een voorsprong van bijna 10 seconden en nog 4 ronden te gaan hoefde Lanzi in feite geen risicoÕs meer te nemen om de winst naar zich toe te trekken.
Corser was erin geslaagd om Toseland te passeren en dat bracht hem, mede door het uitvallen van Vermeulen, op een 4e plaats in de wedstrijd. Echter, normaalgesproken zou het gat naar Kagayama en Haga te groot zijn om kans te maken op een podiumplaats. Haga kon het tempo van Kagayama niet langer bijhouden en moest hem laten gaan.
Lanzi nam inderdaad geen onnodige risicoÕs en pakte de overwinning met een voorsprong van ruim 7 seconden op Kagayama en 3 seconden daarachter Haga. Met deze podiumplaats behoudt Haga de 3e plaats in het klassement, waarin Corser en Vermeulen eerder al 1e en 2e werden.
coureur | merk | totaal | rnd | |
1 | Lanzi L. | Ducati 999F05 | 39’01.858 | 23 |
2 | Kagayama Y. | Suzuki GSXR1000 K5 | 39’08.520 | 23 |
3 | Haga N. | Yamaha YZF R1 | 39’12.580 | 23 |
4 | Corser T. | Suzuki GSXR1000 K5 | 39’15.315 | 23 |
5 | Walker C. | Kawasaki ZX10 | 39’18.509 | 23 |
6 | Toseland J. | Ducati 999F05 | 39’18.863 | 23 |
7 | Pitt A. | Yamaha YZF R1 | 39’22.721 | 23 |
8 | Neukirchner M. | Honda CBR 1000RR | 39’24.138 | 23 |
9 | Abe N. | Yamaha YZF R1 | 39’24.571 | 23 |
10 | Chili P. | Honda CBR 1000RR | 39’32.966 | 23 |
11 | Bostrom B. | Honda CBR 1000RR | 39’34.129 | 23 |
12 | Checa Carrera D. | Yamaha YZF R1 | 39’40.053 | 23 |
13 | Nieto F. | Kawasaki ZX10 | 39’47.172 | 23 |
14 | Da Costa J. | Yamaha YZF R1 | 39’48.780 | 23 |
15 | Vizziello G. | Yamaha YZF R1 | 39’52.462 | 23 |
16 | Philippe V. | Suzuki GSXR1000 K5 | 39’52.661 | 23 |
17 | Sanchini M. | Kawasaki ZX10 | 39’53.292 | 23 |
18 | Velini A. | Ducati 999RS | 40’25.466 | 23 |
19 | Nickmans M. | Yamaha YZF R1 | 39’14.286 | 22 |
20 | Brian L. | Kawasaki ZX10 | 39’14.943 | 22 |
21 | Zannini G. | Ducati 999RS | 39’56.594 | 22 |
22 | Vermeulen C. | Honda CBR 1000RR | 30’27.640 | 18 |
23 | Gimbert S. | Yamaha YZF R1 | 20’54.567 | 12 |
24 | Clementi I. | Ducati 999RS | 10’26.852 | 6 |
25 | Borciani M. | Ducati 999RS | 7’04.725 | 4 |
26 | Notman A. | Petronas FP1 | 7’47.870 | 4 |
27 | Martin S. | Petronas FP1 | ||
28 | Muggeridge K. | Honda CBR 1000RR | ||
29 | Bussei G. | Kawasaki ZX10 |
Tekst: Monique Kramer; [email protected]
Uitslag: Joop Iedema; [email protected]