Het afgelopen seizoen zette Max Biaggi de toon in het WK Superbike, in een gesprek met de nieuwe wereldkampioen hadden we de gelegenheid om met Max over het afgelopen seizoen en alvast over 2011 te praten. Over zijn emoties, het gevoel al zo lang erbij te zijn, en wat hem na 20 jaar als professional nog steeds zo motiveert.
<strong>Max, wanneer werd het je duidelijk dat dit wel eens het jaar van Max Biaggi en Aprilia zou kunnen worden? </strong><br /> Max Biaggi:Ó Zeker niet na de eerste wedstrijd in Phillip Island, daar zijn we na de race met erg veel zorgen terug gereisd naar Europa. We hadden precies dezelfde problemen als het jaar ervoor. Tot alle geluk voor ons was deze race over het hele jaar gezien ons dieptepunt. Na mijn dubbele overwinning in Portimão werd het me duidelijk dat ik met Aprilia om het wereldkampioenschap kon strijden.Ó<br /> <strong><br /> Wat was voor jou de mooiste race afgelopen seizoen? </strong><br /> Max: ÓMonza gaf mij een enorme voldoening. Een dubbele overwinning in het ÒOlympischeÓ der motorsport. Het enthousiasme van het publiek, en deze enorme mensenmassa toen ik op het podium stond, fantastisch. Ik ken zulke beelden alleen van wedstrijden waar Ferrari in de Formule 1 daar op Monza gewonnen had. Ik heb me toen wel eens afgevraagd wat er in de rijders omging, nu heb ik het zelf mogen meemaken.Ó<br /> <br /> <strong>Heb je buiten dit moment nog momenten beleefd waar je achteraf veel plezier van had? </strong><br /> Max:Ó Ja, zoals je denk ik gezien heb in Misano, daar had ik meerdere momenten. Het was denk ik mijn agressiefste race dit seizoen. Vooral de inhaal manoeuvre op Michel Fabrizio, toen ik hem voor de eerste bocht aan de buitenkant voorbij ging was voor mij heel bijzonder. Zulke acties zie je niet elke dag.Ó<br /> <br /> <strong>Waren er ook moeilijke momenten waar je het niet meer zo zag zitten?</strong> <br /> Max:Ó Ik probeer principieel eigenlijk helemaal niet negatief te denken, maar absolute zekerheid was natuurlijk nooit helemaal voorhanden.Ó<br /> <br /> <strong>Wat was het eerste wat je dacht toen je in Imola de titel binnenhaalde? </strong><br /> Max: "Ik dacht, verdomd, je hebt het gered. Het was het absolute moment van overwinnen. Mijn fans waren totaal geflipt, en dat hadden ze verdiend ook.Ó<br /> <br /> <strong>Heb je na je afscheid uit de MotoGP aan zo een comeback gedacht? </strong><br /> Max:Ó Zeker niet, nee.Ó<br /> <br /> <strong>Wat was voor jou gevoel de mooiste boodschap of compliment wat je hebt gekregen? </strong><br /> Max:Ó Ik heb echt miljoenen complimenten gekregen en het valt me erg moeilijk daar eentje uit te kiezen. Het mooiste denk ik, was een spandoek aan het circuit, weet niet meer waar het was, waar opstond: ÔMax jou rijstijl is net zo precies als de hand van een chirurgÕ, dat heeft erg veel indruk gemaakt.<br /> <br /> <strong>Heb je er over nagedacht hoe het voor jou zou zijn als je nu, na het behalen van de titel, gestopt was en wat zich er dan in jouw leven allemaal veranderd zou zijn? </strong><br /> Max:Ó Ja, daar heb ik heel veel en lang over nagedacht. Het is echter heel moeilijk om je dat in je fantasie allemaal voor te stellen van hoe dat zou zijn. Maar ik heb bij mezelf vastgesteld dat de aantrekkingskracht van de circuits nog te sterk is. Ik kan me mijn leven zonder alle geruchten, het ruiken van benzinedampen en de sound van de motoren nog niet voorstellen.Ó<br />
<strong>Waarom heb je precies besloten om je carrière nog voort te zetten? </strong><br /> Max:Ó Zoals ik al in Magny-Cours tegen je zei, ik moest hier heel diep over nadenken. Het is zo, als ik me met iets bezig hou dan voor minimaal 110 procent. Dat betekent voor mij niet alleen tijdens de tests en de races, maar dat betekent voor mij dat ik 365 dagen per jaar vol mee bezig ben, anders heeft het geen zin. Daarom heb ik er ook lang over nagedacht om de juiste beslissing te nemen. Dat vooral ook tegenover mijn gezin waar ik ook rekening mee moet houden.Ó<br /> <br /> <strong>Je begint nu als 40 jarige als Wereldkampioen je titel te verdedigen. Heeft de lichamelijke voorbereiding zich in al die jaren veranderd?</strong> <br /> Max:Ó Het geheim om in vorm te blijven is, dat je nooit moet jammeren. Ik heb nog nooit het verlangen gehad om met trainen te stoppen. Ik heb in al die jaren ook geleerd om naar mijn lichaam te luisteren. De motivatie en de wil om op hoog niveau te blijven en te winnen zorgt voor de rest.Ó<br /> <br /> <strong>Wordt 2011 moeilijker dan het afgelopen seizoen? </strong><br /> Max:Ó Ja, absoluut. Ik was vaak genoeg tweede, en ik weet daarom ook precies hoe je je dan voelt. Je ontwikkelt dan de wens en de wil naar revanche en juist die wil om te winnen wordt enorm. Het voordeel is dat ik deze gevoelens maar al te goed ken en er goed mee om kan gaan.Ó<br /> <br /> <strong>Je kent je "tegenstanders" behoorlijk goed, is er één van deze coureurs waarvan je zegt, dat is de gevaarlijkste over een heel seizoen gerekend? </strong><br /> Max:Ó Daarvan zijn er meer dan maar één. Het was qua spanning nog lang niet het einde van wat we in 2010 gezien hebben. Een aantal van hen hebben dit seizoen een paar foutjes teveel gemaakt, maar met één jaar meer ervaring zijn ook zij weer gegroeid en sterker, en dus ook gevaarlijker geworden. Maar ik verlies het overzicht zeker niet en onderschat niemand.Ó<br /> <br /> <strong>Op welke punten kan Aprilia zich volgens jou nog verbeteren? </strong><br /> Max:Ó Er zijn altijd wel dingen die je zou kunnen of willen verbeteren denk ik, ook de anderen zullen zich steeds verbeteren. Onze speelruimte wordt wat dat betreft steeds kleiner, maar we zullen er alles, en dan ook alles aan doen om onze titel te verdedigen.Ó<br /> <br /> <strong>Bedoel je daarmee dat je weer met de ketting gestuurde versie moet rijden i.p.v. de met tandwielen aangedreven versie? </strong><br /> Max:Ó Het is zeker een nadeel wat we daar hebben, dat kunnen we niet ontkennen. Ook om die redenen wordt het 2011 een stuk moeilijker voor ons.Ó<br /> <strong><br /> Heeft jouw familie en gezin in de beslissing of je zou doorgaan of stoppen een rol gespeeld? </strong><br /> Max:Ó Ja, dat kan ik in ieder geval wel zo bevestigen en heeft inderdaad een grote rol gespeeld.Ó<br /> <br /> <strong>In de MotoGP zijn er vanaf 2012 weer motoren met 1000cc motoren toegestaan, denk je dat dat problemen voor het WK Superbike op gaat leveren? </strong><br /> Max:Ó Ik heb geen idee, boeit me eigenlijk ook niet.Ó<br /> <br /> <strong>Hoe denk je bijvoorbeeld over Cal Crutchlow die 2011 naar de MotoGP gaat? </strong><br /> Max:Ó Iedereen heeft nou eenmaal in zijn hoofd dat de MotoGP zaligmakend is en dat ze daar beslist naar toe moeten. Daarbij is het echter al vaak voorgekomen dat deze coureurs met de staart tussen de benen terug zijn gekomen naar de Superbikes.Ó<br /> <br /> <strong>Wat heeft jou in 2005 dan uit de MotoGP gedreven? (Ik merk dat Max dit een vervelende vraag vindt en hij antwoord heel kort). <br /> </strong>Max: Ó Het verleden interesseert me niet. Ik ben nu een absolute Superbike fanaat.Ó<br /> <br /> <strong>In Imola liet je een spreuk los die me bezighield toen je zei: ÔIn de MotoGP kun je niet winnen als het systeem het niet wilÕ, waar doelde je daar op? </strong><br /> Max, (tikje geërgerd):Ó Ik doelde daar nergens op en bedoelde er ook niets mee.Ó<br /> <br /> <strong>In welke mate zal Max Biaggi betrokken zijn met ontwikkelen van de Aprilia MotoGP machine?</strong> <br /> Max:Ó Ik weet daar helemaal niets van. Voor zover ik weet houdt Aprilia zich volop bezig met het Superbike WK en zullen dat ook de komende twee jaar blijven doen, daar ben ik absoluut van overtuigd. Ik weet verder niets van een Aprilia MotoGP project en ik zal me op de Superbike blijven concentreren.<br /> <br /> <strong>Wat gaat Max Biaggi na 2012 doen als zijn contract als coureur afgelopen is, racedirecteur of iets dergelijks bij Aprilia of een vader met heel veel vrije tijd? <br /> </strong>Max lacht en zegt:Ó Over de toekomst moeten we heel voorzichtig zijn, je moet alleen praten over wat volgend jaar gebeurt. Nu wil je al weten wat ik over twee jaar doe, dat weet ik eigenlijk zelf niet eens. We moeten het afwachten, ik heb geen idee.Ó<br /> <br /> <strong>Wat doe je zo in de winter? </strong><br /> Max:Ó Nou ja, er komt nog een kindje bij in huize Biaggi. Daarom zullen we ook niet gaan reizen deze winter, we blijven in Monte Carlo en bereiden alles voor op ons geschenk van God. Met kerst zijn we thuis en komt de hele familie en vieren we het feest samen.Ó<br /> <br /> <strong>Oké Max, ik dank je voor het gesprek en wens jou en je familie het allerbeste, wij zien elkaar pas weer op de eerste grote WSBK test in Portimão, dus tot dan. </strong><br /> Max:" Ja, dat wens ik jullie ook, en bedankt voor de mooie Biaggi-posters die je gemaakt hebt, ciao….<br /> <br /> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Finterview-met-max-biaggi%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F25149%2FDefault.aspx&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&colorscheme=light&height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border-bottom: medium none; border-left: medium none; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden; border-top: medium none; border-right: medium none;" allowtransparency="allowtransparency"></iframe>