Ruim 1.750 racefans hadden zo vlak na de vakantie toch nog een extra dag vrijaf genomen om de eerste trainingsdag van het WK Superbike mee te maken en zagen Neerlands favoriet Jurgen van den Goorbergh tot een voorlopige plaats op de eerste startrij komen. Turkstra in de fout
foto: Peter Stevens
Yamaha Racing Italia rijder Jurgen van den Goorbergh eindigde de eerste kwalificatiedag op de eerste startrij Ð tot grote vreugde van de Nederlandse fans. De Nederlander was meteen van de start af aan snel in de eerste sessie en probeerde daarna met een aantal verschillende afstellingen zijn R6 Yamaha te verbeteren voor de sessies van morgen. De verrassing van dit weekend echter was de onverwachte terugkeer van zijn teamgenoot Fabien Foret. Foret had een vervelende val gemaakt in de laatste ronde van Brands Hatch en brak daarbij een aantal botten in zijn linker enkel. Ondanks dat besloot de Fransman om toch te proberen in Assen te rijden in plaats van te wachten tot de volgende ronde. Zelfs na nog een val deze middag bleef Fabien bij zijn standpunt en hij finishte op een opmerkelijke negentiende plaats. Jurgen en Fabien worden hier in Assen vergezeld door voormalig wereldkampioen Supersport Andrew Pitt, die een wildcard heeft voor het team. Dit is PittÕs eerste Supersport race sinds 2002 en zijn eerste keer op PirelliÕs, maar ondanks dat reed hij de negende snelste tijd van de dag.
ÒVoor mij is de vrijdag normaalgesproken niet de juiste dag voor snelle tijden, maar vandaag waren we gelijk vanaf het begin erg strijdlustig en onze afstellingen lagen er ook erg dichtbij. Muggeridge was ontzettend snel vandaag Ð en dichtbij Superbike tijden Ð maar dat komt doordat zijn Ten Kate Team hier vaak getest heeft en dus een voordeel heeft, terwijl het voor ons de eerste dag was. We gaan proberen om morgen het gat te dichten, maar eigenlijk is alles wat ik nodig heb het behoud van mijn positie op de eerste startrij. Ik denk dat het dit weekend droog blijft en dat heb ik ook liever, want als het regent kunnen er rare dingen gebeuren.
Zijn nauwelijks herstelde teammaat Fabien Foret startte in beide trainingen en kwam tot een 19e tijd. De tijdelijk ingehuurde Ôback-upÕ Andrew Pitt kwam vooralsnog tot een 9e tijd, net voor Barry Veneman.
Barry VenemanÕs (10e) ondanks problemen met beste blok
Suzuki-coureur Barry Veneman gooide hoge ogen in de eerste vrije training op vrijdagmorgen. Daarin verbaasde hij vriend en vijand door een hele goede 4e tijd neer te zetten met zijn nieuw getunede motorblok. Hij stond daarmee nog voor zijn favoriete landgenoot Jurgen vd Goorbergh. Veneman reed zijn snelste tijd met zijn ÔnieuweÕ blok, dat nadien jammerlijk vastliep. Direct na die eerste training toog tuner Marc Hoegee naar Giessen om daar de blokken te repareren en opnieuw op de proefbank uit te testen. Õs Middags reikte Barry met zijn ÔoudeÕ blokken tot een 10e plaats, maar hoopt dat vrijdagavond de blokken weer in Assen zullen zijn en dat hij er zaterdag mee in actie kan komen.. ÒIk moet namelijk wel iets opklimmen op de startgrid. Dat is hier wel heel erg belangrijk. Ik moet er namelijk van meet af aan bij kunnen zitten, want het is mijn doel om tussen de 5e en de 10e plaats te willen finishenÓ, meldde Veneman, die samen met teammaat(baas) Jarno Janssen in 2005 een aanzienlijk groter aantal WK-races in de Supersportklasse wil gaan rijden, dan de 4 WK-starts van dit jaar. ÒIn 2005 willen we als het kan alle WK-races in Europa gaan rijdenÓ, besluit de coureur uit Dalfsen, wiens teammaat Jarno Jansen (Helenaveen) een voorlopige 24e startplaats in de wacht sleepte en zaterdag eveneens op een flinke stap vooruit hoopt.
Arie Vos (15e) wil mr
Kawasaki-rijder Arie Vos pakte een prachtige 15e plaats vooralsnog, maar heeft voor zaterdag zijn zinnen gezet op een plaats richting Top 10. Ik heb een machine die goed stuurt en van de andere machine is het motorblok een stuk sneller. Die gaan we combineren. Het snelle blok in het best sturende frame. Dat moet morgen zeker voor tijdwinst zorgen. En vandaag reed ik alles alleen. Als ik morgen nog een slipstream kan vinden ook, dan weet ik zeker dat ik een plaats op 5 winst kan pakken, en dan richting Top 10 op de startgrid komen. Dat is ook mijn doel voor de raceÓ, stelt de Brabantse glamour-boy uit race-city Oss.
Van Ginhoven en Withag op schema
Met hun respectievelijk 11e en 13e plaats scoorden Ghisbert van Ginhoven (Ankeveen) en Bob Withag (Borne) tijdens de eerste trainingsdag perfecte uitgangsposities voor de 2e trainingsdag en de race van zondag. De 21-jarige Van Ginhoven kwalificeerde vooralsnog zich als beste Nederlander voor Withag, die enkele jaren geleden stuntte met een topklassering in deze klasse na een prima bandenkeuze onder regenachtige weersomstandigheden.
Chili verovert zijn favoriete circuit op dag 1
Razendsnelle Frankie: Pierfrancesco Chili (PSG-1 Ducatie 998) maakte bij de WK Superbikes zijn levenswijsheid Ð het leven begint bij de veertig Ð vandaag waar door de snelste tijd neer te zetten in de Superbike klasse. Nadat hij al een keer eerder een race gewonnen had dit seizoen op zijn 998RS met de moter van de 999-machine, was de huidige snelste ronde houder weer het snelste van het veld met een tijd van 2:04.028 s die hij neerzette kort voor het einde van de n uur durende kwalificatie training. De tweede kwalificatie training en de Superpole zullen de uiteindelijke startopstelling bepalen, maar op dag n liet Chili zijn bedoelingen voor dit weekend in Assen zien, de baan waar hij het liefste op rijdt.
Welkom thuis Honda: Hun motor mag dan wel Japans zijn, maar het Ten Kate Team is een potente mix van Nederlandse expertise en Australisch race talent, met Chris Vermeulen (Ten Kate Honda CBR1000RR) die opnieuw met succes de stopwatch aanviel, ondanks veel kleine problemen met de machine afstelling. Het hele Ten Kate Team, inclusief de machines, zijn SBK nieuwelingen, maar op dit moment ligt Vermeulen slechts twee punten achter een gedeelde koppositie in het kampioenschap.
Werk in uitvoering: James Toseland (Ducatie Fila 999F04) bleek de beste te zijn van de officiele Ducati rijders, met een vijfde plaats, meer dan een seconde langzamer dan Chili, met een tijd van 2:05.096 s. Zijn teamgenoot Laconi verloor tijd in de tweede sector van de baan en eindigde teleurstellend achtste waarmee hij de laatste plaats op de voorlopige tweede startrij veroverde.