WSBK: Diskwalificaties bepalen uitslagen MONZA

53

Muggeridge en Parkes 1-2 Karl Muggeridge (Ten Kate Honda CBR600RR) maakte een slechte start goed en vloog naar zijn tweede opeenvolgende overwinning. Zijn teammaat Broc Parkes (Ten Kate Honda CBR600RR) reed ook zeer sterk te Monza en wist vanaf de tweede startrij naar een derde plaats te rijden in een race vol incidenten en met een uiteindelijk andere uitslag. Zo ging de tweede plaats in eerste aanleg naar Fabien Foret, maar deze werd na de race gediskwalificeerd vanwege een onreglementaire motor. Hierdoor schoof Parkes dus een plaats op en was het een Ten Kate Honda 1-2.

Muggeridge ging heel voorzichtig van start na eerdere ervaringen op Monza waarbij hij de koppeling verbrandde bij de start. Hij moest zodoende van de elfde plaats komen, maar al in de vierde ronde wist hij de leiding te pakken. Parkes lag op een zevende plaats bij de eerste doorkomst, maar op zijn snelle Ten kate honda wist hij zich ook snel door het veld te werken. Voor Muggeridge was het hard werken, ondanks zijn relatief grote voorsprong van 5,7 sec. op zijn achtervolgers. Door dit resultaat staat hij nu tweede in het kampioenschap. “Ik ben uiteraard tevreden. Ik had waarschijnlijk de slechtste start ooit in de geschiedenis van de motorraces. Ik rolde gewoon weg vanaf de startlijn. De laatste twee jaren had ik koppelingsproblemen na de start en die wilde ik nu echt voorkomen. Ik maakte me echter niet druk om de start, ik wilde alleen maar goed door de eerste chicane komen. Het gehele weekend was ik al redelijk snel dus ik wist dat ik me wel naar voren zou kunnen werken. Het is een perfect resultaat voor mijn kampioenschapkansen.”




Parkes, die in het kampioenschap vijfde staat dankzij zijn raceresultaat meldde; “Het was geweldig om op het podium te komen. Na de teleurstelling te Misano (valpartij in leidende positie) heb ik extra hard getraind om optimaal aan de start hier te verschijnen. Mijn Honda was hier zeer snel en dat heeft me zeker geholpen. Nu gaan we naar Oschersleben, ŽŽn van mijn favoriete circuits!”

Voor teambaas Gerrit ten Kate was het resultaat bijna perfect. “Ik ben uiteraard tevreden met dit resultaat, beide rijders op het podium! De tijden waren iets langzamer als vorig jaar, maar dat lag vooral aan de hoge asfalttemperatuur. Broc wilde aan het einde van de race vooral finishen in plaats van een aanval te openen op de tweede plaats. Voor Karl ziet het er in het kampioenschap weer rooskleurig uit, een gat van elf punten is overbrugbaar.”

WK Supersport
Race vier – Monza, Italie
14 – 16 Mei 2004
1. K. Muggeridge, AUS, Ten Kate Honda CBR600RR
2. B. Parkes, AUS, Ten Kate Honda CBR600RR, 8.354
3. J. Vd Gorbergh, NED, Yamaha YZF R6, 13.223
4. S. Charpentier, FRA, CBR600RR, 22.382
5. C. Kellner, GER, Yamaha YZF R6, 35.638
6. M. Neukirchner, GER, Honda CBR600RR, 35.686
7. G. Bussei, ITA, Ducati 749 R, 36.195
8. V. Guareschi, ITA, Ducati 749 R, 36.444
9. M. Lagrive, FRA, Suzuki GSXR 600R, 37.082
1. J. Hanson, SWE, Kobutex Honda CBR600RR, 43.110

Vermeulen tweede, maar gediskwalificeerd op Monza

Chris Vermeulen (Ten Kate Honda CBR1000RR) was normaal gesproken vierde en tweede geworden in de 18 ronden durende Superbike races te Monza. Met een temperatuur van ongeveer 30 graden en een baantemperatuur rond de 50 graden, veranderde Vermeulen zijn banden keus voor de tweede race en dacht hierdoor zijn derde podiumplaats te pakken. Later werd hij gediskwalificeerd voor de tweede race doordat zijn omvalschakelaar niet functioneerde. De omvalschakelaar dient ervoor dat de motor onmiddellijk stopt als de rijder valt.

In de eerste race had Vermeulen een goede start en was in gevecht met de latere racewinnaar Regis Laconi (Ducati), James Toseland die tweede werd, en McCoy die als derde eindigde. Vermeulen finishte vierde doordat hij last kreeg van een slippende koppeling bovenop zijn niet correcte bandenkeus.

Gedurende de tweede race hielpen hardere compound banden Vermeulen bij het behalen van een welverdiende tweede plaats achter de fabrieks-Ducati van Regis Laconi. Hij was erg teleurgesteld dat hij gediskwalificeerd werd maar tegelijkertijd vrij kalm. “Ik ben blij met de veranderingen die we tussen de twee races hebben gemaakt, de keuze voor een hardere band was goed en het is raar dat we ergens voor gediskwalificeerd zijn voor een regel waar wij juist een groot voorstander van zijn. Mijn Honda kan ik gewoon weer starten na een valpartij omdat de startmotor nog functioneert, dit in tegenstelling tot 95% van de concurrentie. Ik kijk echter vooruit en wil niet te lang stil staan bij dit voorval.”

Teammanager Ronald Ten Kate omschrijft een warme zware dag. “Het team en ik respecteren de regels, en op het moment weten we nog niet waarom de omvalschakelaar niet werkte. Bij de opbouw van de motor hebben we het systeem getest en alles werkte. Ironisch genoeg zijn wij de enigen die zich niet druk hoeven te maken om de omvalschakelaar, we hebben immers gewoon een startmotor tot onze beschikking! Het systeem functioneert wel op de reservemotor, dus volgende week zullen we moeten uitzoeken waar de fout ligt bij de wedstrijdmotor. Ik vind het vooral een jammerlijk voorval omdat het gehele team rondom Chris fantastisch werk heeft geleverd dit weekend en geen loon naar werken heeft gekregen.”

WK Superbike Race Vier – Monza, Itali
14 – 16 Mei 2004

Race Resultaten 1
1. R. Laconi, FRA, Ducati 999 F04
2. J. Toseland, GBR, Ducati 999 Fo4, 9.800
3. G. Mccoy, AUS, Ducati 999 RS, 11.891
4. C. Vermeulen, AUS, Ten Kate Honda CBR1000RR, 34.055
5. L. Haslam, GBR, Ducati 999 RS, 38.021

Race Resultaten 2
1. R. Laconi, FRA, Ducati 999 F04
2. J. Toseland, GBR, Ducati 999 Fo4, 18.281
3. G. Mccoy, AUS, Ducati 999 RS, 19.403
4. L. Haslam, GBR, Ducati 999 RS, 34.611
5. T. Corser, AUS, Petronas FP1 40.665

De uitslagen zijn aangepast aan de situatie na de diskwalificaties