Alstare Corona Extra Suzuki coureur Troy Corser heeft de eerste race van de tweede ronde van het World Superbike Championship op het circuit van Phillip Island gewonnen. Hij wist in een spannende race Alex Barros en James Toseland voor te blijven.
Gelijk bij de start zagen we Ducati Xerox coureur Troy Bayliss de leiding nemen. Na afloop van de eerste ronde zagen we dat de Australir al een gaatje had weten te slaan op een viertal achtervolgers Toseland, Corser, Noriyuki Haga en Alex Barros. Hierachter vormde zich in de tweede ronde een groep met Karl Muggeridge, Andrew Pitt, Chris Walker en Roberto Rolfo. In ronde drie zien we het uitvallen van Lucio Pedercini. Inmiddels heeft Bayliss een voorsprong op weten te bouwen van 2,8 sec op zijn achtervolgers waar Haga langzaam aan moet lossen. De groep daarachter wordt steeds groter en in de zesde ronde zien we dat deze groep is uitgebreid met Regis Laconi, Pierfrancesco Chili, Steve Martin en Yukio Kagayama. Bayliss houdt er nog steeds een moordend tempo op na en heeft inmiddels een voorsprong van meer dan 4 seconden op Toseland. Toseland gaat even later in de fout, hij gaat te wijd en Corser en Barros gaan hem binnendoor voorbij. Inmiddels zien we Sebastien Gimbert en Marco Borsiani al in pitbox staan. Toseland heeft na zijn foutje moeite om Corser en Barros te volgen en moet een klein gaatje laten vallen. In de derde groep zien we Rolfo voorbij Muggeridge komen en komt Ruben Xaus sterk naar voren. Vervolgens zien we twee coureurs onderuit gaan, Vittorio Iannuzzo en Graig Jones, die hierbij zijn derde crash in drie wedstrijden voor het Foggy Petronas team noteert. Ook zien we Fabien Foret en Muggeridge hun motoren in de pitbox parkeren.
In de vijftiende ronde zien we problemen voor de leider in de race, Bayliss. De rondetijd loopt op naar de 1Õ37 terwijl de mannen op de plaatsen achter hem nog steeds rondetijden van in de 1Õ34 zien noteren. Het duurt dan ook niet lang of we zien Bayliss een aantal plaatsen terugvallen. Met het ingaan van de laatste ronde is het Corser die een verdedigende lijn moet rijden om de slim rijdende Barros van hem af te houden. Barros lijkt het nog een aantal keren te willen proberen maar kan geen gaatjes vinden en kiest ervoor om zijn eerste podiumplaats veilig te stellen. Corser wint en gaat voor Barros en Toseland over de finish. Bayliss zakt nog een aantal plaatsen en nadat Haga en Rolfo de finish gepasseerd zijn zien we hem op een zesde plaats de wedstrijd finishen.
Barros liet na de race weten tevreden te zijn met zijn tweede plaats,
ÓDit is pas mijn tweede wedstrijd en ik heb weer veel geleerd vandaag. Ik heb het in de laatste ronde nog wel geprobeerd, maar Troy reed goede verdedigende lijnen en ik wilde ook geen extra risico nemen, het beste was ook van mijn banden af. We gaan er straks in de tweede race gewoon weer voor.Ó
Racewinnaar en de nieuwe leider in de tussenstand Troy Corser vertelde op het podium dat hij zijn race rustig had op proberen te bouwen.
ÒJe weet dat als je hier te hard pusht in het begin van de wedstrijd je aan het eind in de problemen komt met de banden. Ik denk dat Troy (Bayliss) ook iets te hard van start ging en teveel van zijn banden vergde, een harde les voor hem. Ik heb geprobeerd mijn race zo goed mogelijk op te bouwen om aan het eind geen problemen met de banden te krijgen. Alex probeerde het nog wel aan het eind van de race, hij is de meest ervaren rijder van ons allemaal en heeft een goede conditie maar gelukkig kon ik hem voorblijven.
Al met al een spannende race met aan het eind toch nog een andere winnaar dan velen halverwege de race gedacht zullen hebben.
coureur | team | merk | totaal | ||
1 | Corser T. | Alstare Suzuki Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 34’33.545 | 22 |
2 | Barros A. | Klaffi Honda. | Honda CBR 1000RR | 34’33.995 | 22 |
3 | Toseland J. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 1000RR | 34’41.519 | 22 |
4 | Haga N. | Yamaha Motor Italia WSB. | Yamaha YZF R1 | 34’48.666 | 22 |
5 | Rolfo R. | Ducati SC – Caracchi. | Ducati 999 F05 | 34’49.837 | 22 |
6 | Bayliss T. | Ducati Xerox. | Ducati 999 F06 | 34’50.665 | 22 |
7 | Xaus R. | Sterilgarda – Berik. | Ducati 999 F05 | 34’50.737 | 22 |
8 | Nieto F. | PSG-1 Kawasaki Corse 2. | Kawasaki ZX10R | 34’56.002 | 22 |
9 | Pitt A. | Yamaha Motor Italia WSB. | Yamaha YZF R1 | 34’56.035 | 22 |
10 | Walker C. | PSG-1 Kawasaki Corse. | Kawasaki ZX10R | 34’56.721 | 22 |
11 | Lanzi L. | Ducati Xerox. | Ducati 999 F06 | 35’01.892 | 22 |
12 | Kagayama Y. | Alstare Suzuki Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 35’01.958 | 22 |
13 | Laconi R. | PSG-1 Kawasaki Corse. | Kawasaki ZX10R | 35’02.378 | 22 |
14 | Martin S. | Foggy Petronas Racing. | Petronas FP1 | 35’02.522 | 22 |
15 | Fabrizio M. | D.F.X. Treme. | Honda CBR 1000RR | 35’02.667 | 22 |
16 | Chili P. | D.F.X. Treme. | Honda CBR 1000RR | 35’04.370 | 22 |
17 | Abe N. | Yamaha Motor France-Ipone. | Yamaha YZF R1 | 35’04.500 | 22 |
18 | Neukirchner M. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 35’08.962 | 22 |
19 | Clementi I. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 35’20.464 | 22 |
20 | Battaini F. | Kawasaki Bertocchi. | Kawasaki ZX10R | 35’41.918 | 22 |
21 | Nakatomi S. | Yamaha Motor France-Ipone 2. | Yamaha YZF R1 | 25’31.317 | 16 |
22 | Muggeridge K. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 1000RR | 23’53.533 | 15 |
23 | Foret F. | Alstare Eng. Corona Extra. | Suzuki GSXR1000 K6 | 24’14.019 | 12 |
24 | Jones C. | Foggy Petronas Racing. | Petronas FP1 | 16’12.434 | 10 |
25 | Iannuzzo V. | Celani Team Suzuki Italia. | Suzuki GSXR1000 K6 | 14’31.605 | 9 |
26 | Borciani M. | Sterilgarda – Berik. | Ducati 999 F05 | 12’54.996 | 8 |
27 | Gimbert S. | Yamaha Motor France-Ipone. | Yamaha YZF R1 | 6’33.623 | 4 |
28 | Pedercini L. | Team Pedercini. | Ducati 999 RS | 5’00.002 | 3 |
Tekst: Evert Slager ([email protected])
Uitslag: Joop Iedema ([email protected])