Op het zonovergoten circuit van Phillip Island in Australi werd de tweede race van het WK Superport seizoen verreden. Het was wederom Winston Ten Kate Honda rijder Sebastien Charpentier die de snelste was gevolgd door Kevin Curtain en Broc Parkes.
Na vanaf de pole vertrokken te zijn was het regerend wereldkampioen Charpentier die gelijk de leiding nam gevolgd door Curtain, Parkes, Yoann Tiberio, Robbin Harms, Antony Gobert en Kenan Sofuoglu. De Nederlander Barry Veneman uit het Hoegee Suzuki team zagen we op een tiende plaats doorkomen, terwijl zijn teamgenoot Kai Borre Andersen gelijk in de eerste ronde ten val kwam. Gelijk zien we de jonge Tiberio voorbij gaan aan Harms en de vierde plaats voor zich opeisen. Veneman komt vervolgens naar plaats negen. Aan de kop van de race zien we Parkes dichterbij komen bij Charpentier en Curtain en deze drie mannen worden op geringe achterstand gevolgd door een viertal coureurs, Tiberio, Harms, Sofuoglu en Gobert. Curtain neemt vervolgens in de vierde ronde de leiding over van Charpentier. Veneman klimt weer een plaats en klimt naar de achtste positie. In ronde zes zien we Sofuoglu een sprong maken naar plaats vier. Startnummers 69 en 57 komen de pitsstraat binnen rijden. De volgende ronde neemt Charpentier weer de leiding over van Curtain en zien we de opmars van Veneman doorgaan, plaats zeven en hij weet de achterstand naar de groep voor hem aanzienlijk te verkleinen. In de achtste ronde zien we de jonge Maxime Berger ten val komen, Curtain weer de leiding over nemen van Charpentier en de tweede groep op ruim vier seconden van de drie koplopers doorkomen. Barry rijdt daar vervolgens weer twee seconden achter. Langzaam zien we bij alle coureurs de rondetijden langzaam oplopen. Sofuoglu crasht, pakt zijn motor weer op en komt de pits binnenrijden. Na zijn sterke optreden in Qatar dit keer geen finish en punten voor de jonge Turk uit het team van Gerrit en Ronald ten Kate. Onze twee Belgische deelnemers Sebastien Legrelle en Didier van Keymeulen zien we doorkomen op respectievelijk een zestiende en achttiende plaats. Joshua Brookes neemt de zevende plaats over van Barry. In de veertiende ronde zien we Barry nog steeds op de achtste plaats echter voelt hij de druk van een grote groep achter hem steeds groter worden. Hij wordt duidelijk dat er een probleem is, zijn rondetijden schieten ineens van in de 1Õ34 naar in de 1Õ37. En voor n komen ze hem voorbij en in ronde 16 zien we de man uit Dalfsen al op een twaalfde plaats doorkomen. Even lijkt het erop dat hij zijn ritme weer terug weet te vinden, echter in de achttiende ronde valt de Hoegee Suzuki coureur terug naar de zestiende plaats en een ronde later zien we hem de pits binnen komen rijden.
ÒDit is toch ongelofelijk! Ik had een redelijke goede start en lag tiende de eerste ronde. Halverwege de race was ik op geklommen naar een zesde positie en het voelde allemaal heel goed aan. Echter in de dertiende ronde voelde ik dat ik grip verloor met mijn achterband en een ronde later voelde ik zelfs trillingen. Toen wist ik dat de band lek was en kon ik geen goede rondetijden meer rijden. Naarmate de wedstrijd vorderde werd het steeds erger en verloor ik steeds posities. Ik dacht nog even om de wedstrijd uit te rijden om zodoende punten te pakken. Iedere ronde welke ik nog reed was de motor niet meer te houden en was ik bang dat de band van de velg zou lopen. Ik ben toen maar de pit in gereden want ik had geen zin om te crashen terwijl ik toch geen punten meer kon halen. Ik had zeker een top 5 klassering in de race kunnen halen want de Suzuki liep echt super. Ik heb alleen pech gehad deze race en ik hoop dat het geluk de komende wedstrijden aan mijn zijde is”.
Inmiddels zijn Charpentier en Curtain de twee mannen die het uit lijken te gaan maken wie deze wedstrijd gaat winnen. Parkes volgt op ruim drie seconden en moet de eerste twee mannen laten gaan. Op ruim 12 seconden zien we Tiberio en Harms. Legrelle en van Keymeulen komen inmiddels door op een elfde en vijftiende plaats. Charpentier slaat een klein gaatje naar Curtain en komt als eerste over de streep, gevolgd door Curtain en Parkes. In de laatste ronde zien we nog een spannende ontknoping tussen Harms en Tiberio. Harms komt als eerste van de twee de laatste bocht uit, echter de jonge Tiberio komt net voor de streep uit de slipstream van de Deen en weet met een verschil van 0,010 seconde de vierde plaats voor zich op te eisen. Harms wordt vijfde voor de winnaar van 2004 op Phillip Island, Joshua Brookes, Johan Stigefelt en Dean Thomas. Christian Zaiser en Massimo Roccoli maakten de top tien vol, terwijl de Belg Le Grelle elfde wordt en Didier van Keymeulen als veertiende over de eindstreep komt.
coureur | team | merk | totaal | ||
1 | Charpentier S. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 600RR | 34’01.822 | 21 |
2 | Curtain K. | Yamaha Motor Germany. | Yamaha YZF R6 | 34’03.183 | 21 |
3 | Parkes B. | Yamaha Motor Germany. | Yamaha YZF R6 | 34’09.618 | 21 |
4 | Tiberio Y. | Megabike Honda Team. | Honda CBR 600RR | 34’18.610 | 21 |
5 | Harms R. | Stiggy Motorsports. | Honda CBR 600RR | 34’18.620 | 21 |
6 | Brookes J. | Ducati SC – Caracchi. | Ducati 749 R | 34’23.072 | 21 |
7 | Stigefelt J. | Dark Dog Stiggy Motorsports. | Honda CBR 600RR | 34’23.166 | 21 |
8 | Thomas D. | Gil Motor Sport. | Kawasaki ZX6RR | 34’28.131 | 21 |
9 | Zaiser C. | LBR Ducati Racing. | Ducati 749 R | 34’28.295 | 21 |
10 | Roccoli M. | Yamaha Team Italia. | Yamaha YZF R6 | 34’28.337 | 21 |
11 | Le Grelle S. | Legrelle – Honda Belgium. | Honda CBR 600RR | 34’31.661 | 21 |
12 | Sanchini M. | RG Team. | Yamaha YZF R6 | 34’36.810 | 21 |
13 | Vizziello G. | Yamaha Team Italia. | Yamaha YZF R6 | 34’38.150 | 21 |
14 | Van Keymeulen D. | Bikersdays Yamaha Moto 1. | Yamaha YZF R6 | 34’39.224 | 21 |
15 | Fores J. | SLM Racing. | Yamaha YZF R6 | 34’40.396 | 21 |
16 | De Angelis W. | Intermoto Czech Klaffi. | Honda CBR 600RR | 34’50.525 | 21 |
17 | Leblanc G. | Vazy Racing Team. | Honda CBR 600RR | 34’51.615 | 21 |
18 | Tunstall T. | Hardinge Ice Valley M.. | Honda CBR 600RR | 35’00.873 | 21 |
19 | Ivanov V. | Vector Racing. | Yamaha YZF R6 | 35’17.671 | 21 |
20 | Peris C. | Bikersdays Yamaha Moto 1. | Yamaha YZF R6 | 35’25.299 | 21 |
21 | Forner Garcia D. | Tati Team Beaujolais Racing. | Yamaha YZF R6 | 35’31.820 | 21 |
22 | Veneman B. | Hoegee Suzuki. | Suzuki GSX 600R | 29’46.912 | 18 |
23 | Miksovsky T. | Intermoto Czech Klaffi. | Honda CBR 600RR | 20’10.919 | 12 |
24 | Velini A. | Umbria Bike. | Yamaha YZF R6 | 20’10.969 | 12 |
25 | Sofuoglu K. | Winston Ten Kate Honda. | Honda CBR 600RR | 17’56.693 | 11 |
26 | Gobert A. | Yamaha – GMT 94. | Yamaha YZF R6 | 18’00.606 | 11 |
27 | Nedog L. | Ducati SC – Caracchi. | Ducati 749 R | 19’26.575 | 11 |
28 | Lauslehto T. | Dark Dog Stiggy Motorsports. | Honda CBR 600RR | 11’31.745 | 7 |
29 | Berger M. | Gil Motor Sport. | Kawasaki ZX6RR | 11’34.609 | 7 |
30 | Nannelli G. | Kopron Edo Racing. | Yamaha YZF R6 | 8’20.863 | 5 |
31 | Andersen K. | Hoegee Suzuki. | Suzuki GSX 600R | ||
32 | Berta A. | SLM Racing. | Yamaha YZF R6 | ||
33 | Enjolras J. | Tati Team Beaujolais Racing. | Yamaha YZF R6 |
Tekst: Evert Slager ([email protected])
Uitslag: Joop Iedema ([email protected])