Leon Haslam is dit seizoen misschien voor velen wel een van de grootste verassingen in het World Superbike kampioenschap. Momenteel bezet de Stiggy Motorsports coureur de zesde plaats in de tussenstand van het kampioenschap, en wordt er volop gespeculeerd waar de toekomst van de talentvolle coureur ligt.
De Engelsman was lange tijd de best geklasseerde Honda coureur in het kampioenschap en wordt inmiddels nauwlettend gevolgd door een aantal collega World Superbike teams en ook enkele Moto2 teams hebben inmiddels aangegeven in 2010 graag met de zoon van voormalig MotoGP ster Ron Haslam in zee te willen. Ook zijn huidige teambaas, ex-Grand Prix coureur Johan Stigefelt, wil het komend seizoen graag gebruik blijven maken van de diensten van Haslam maar de Zweedse team manager heeft zelf eerst nog een aantal beslissingen te nemen alvorens hij Haslam concreet een voorstel kan doen.
Zo is het al lang geen geheim meer in de World Superbike paddock dat Stigefelt momenteel niet tevreden is over de samenwerking met Honda -Honda Europe heeft een driejarige overeenkomst met Ten Kate waardoor het Nederlandse team de nummer 1 status heeft- en hij openlijk flirt met een aantal andere motorfabrikanten. Zo wordt er in de wandelgangen al gefluisterd dat het Zweedse team al een overkomst getekend zou hebben met Yamaha om als tweede fabrieksteam uit te gaan komen in het productiemotoren gebaseerde kampioenschap en dat deze overeenkomst tijdens de eerstvolgende wedstrijd op de Nürburgring (6 september 2009) wereldkundig gemaakt zal worden.
Hoe ziet Haslam zijn eigen toekomst? De Brit heeft volgens eigen zeggen slechts 1 doel voor ogen en dat is wereldkampioen worden in het World Superbike kampioenschap. Met aanbiedingen van Ten Kate, Alstare Suzuki, PBM Kawasaki en enkele Moto 2 Teams op zak zal Haslam zeker eisen stellen aan het pakket waarmee hij dit doel wil bereiken. Mocht Stiggy Motorsports de overstap maken naar Yamaha, en Haslam ook een aanbieding doen, dan kan hij dus kiezen uit alle Japanse merken die in het kampioenschap vertegenwoordigd zijn.
"Het is mijn eerste jaar in een nieuw team en ondanks dit kunnen we al regelmatig goede resultaten laten zien. Mijn doel dit jaar is beste privé coureur te worden, de snelste Brit en snelste Honda coureur te zijn in het kampioenschap. Al deze doelen zijn nog steeds mogelijk. Ontwikkeld zich alles perfect dan ga ik verder bij Stiggy en worden we het komend seizoen wereldkampioen," liet Haslam onlangs weten aan de redactie van Speedweek.
Waar zal Haslam zijn beslissing of hij met Stiggy doorgaat of niet vanaf laten hangen? ‘Pocket Rocket’ heeft natuurlijk kunnen zien dat de nieuwe Yamaha vooral in de handen van Ben Spies een kampioensmachine is geworden, de keuze voor Yamaha lijkt dus voor de hand te liggen. Maar als de geruchten omtrent Stiggy en Yamaha niet waar zijn zou het dus zo maar kunnen zijn dat we Haslam op een Ten Kate Honda zullen zien of wellicht wel op de Suzuki. De tijd zal het leren.