‘Il Grande Max’ houdt de gemoederen de laatste tijd weer flink bezig, net als vorig jaar rond deze tijd. Deze keer gaat het om een samenwerking met het uit het Brits Superbike afkomstige GSE.
Vooral de afgelopen week kwam Max Biaggi weer veelvuldig in de media nadat bekend werd dat hij, of zijn management, een gesprek met MotoGP teammanager Fausto Gresini zou hebben gehad. Meteen werd al weer gerept over een terugkeer naar de MotoGP maar zo ver lijkt het voorlopig niet te komen aangezien Honda niet zal meewerken aan een dergelijke overstap.
Nu duiken er geruchten op dat de Romeinse Keizer mogelijk toch in het WK Superbike zal blijven en daar volgend jaar met een door de fabriek ondersteunde Ducati 1098 zal rijden. Het team waar de Italiaan dan voor zal uitkomen is GSE wat tussen 2001 en 2004 ook actief was in het WK Superbike en recent aankondigde per direct te zullen stoppen met hun deelname in het Brits Superbike als ze geen dispensatie kregen voor de zuigers van de 1098. (zie dit artikel).
Een overstap naar het WK Superbike, waar geen dispensatie voor de zuigers nodig zou zijn, leek uitgesloten omdat Teammanager Darrell Healey geen sponsor kon vinden die op het internationale vlak wilden treden. Dit lijkt met een top rijder als Biaggi een minder groot probleem te zullen worden zeker als FGSport, die Biaggi graag in het WK wil houden, ook een duit in het zakje zal doen.
FGSport schijnt ook de initiator te zijn geweest van de gesprekken tussen Ducati Corse, GSE en Biaggi nadat duidelijk werd dat Honda Gresini niet zou steunen bij het aantrekken van de Italiaan.
Er zijn nog geen verdere details bekend maar Biaggi schijnt ja gezegd te hebben om voor GSE te gaan rijden. Leon Camier wordt, als het allemaal door gaat, overigens genoemd als Biaggi’s teamgenoot. Ducati zal het team voorzien van twee fabrieks Ducati met hetzelfde Magneti Marelli electronische systeem als die van het Xerox Ducati team.