Het einde van mijn schoolvakantie is weer bijna nabij en dat betekent tevens dat het WK Superbike op het TT-circuit van Assen weer op het programma staat. Vier dagen lang prachtige motorsport die voor mij weer een mooi einde van mijn vakantie moeten opleveren.
Het wordt voor mij dit seizoen alweer de tweede keer dat ik de heren uit het WK Superbike, het WK Supersport 600, de Superstock 1000 en de Superstock 600 aan het werk zal zien, want een kleine maand geleden ben ik met een aantal mensen reeds naar Brands Hatch geweest om aldaar het WSBK-weekend te bezoeken. Een weekend om nooit te vergeten; een prachtig circuit (niet te vergelijken met het TT-circuit van Assen), een geweldige sfeer (zowel rond de baan als op de camping) en natuurlijk het allerbelangrijkste, zeer spannende races!
Donderdag 31 augustus 2006:
Het WSBK-weekend in Assen begint ook dit jaar voor ons weer met de Paddock-Show en de ONK-races die op de donderdagmiddag plaatsvinden. Tegen de klok van half drie arriveren we op de parkeerplaats achter de Veenslang en na de motoren geparkeerd te hebben, besluiten we direct maar eens een kijkje te nemen in de grote Corona-tent waar alle bekende coureurs uit het WK Superbike en het WK Supersport 600 zich één voor één aan het publiek zullen gaan voorstellen. Diederick de Vries en Jan de Rooy presenteren het gehele spektakel en alle grote mannen komen bij hen voor de microfoon te staan voor een kort interview. Ik vind het ieder jaar weer mooi om deze grootheden van zo dichtbij te kunnen zien, vanzelfsprekend zonder dat ze daarbij een helm op hebben. Het interview dat me van deze middag het meeste zal bijblijven is toch wel het interview met Shinichi Nakatomi van het Yamaha Motor France Ipone Team. De Japanner blijkt geen woord Engels te spreken, maar samen met zijn teamgenoot Norick Abe als tolk slaagt Diederick de Vries er toch in hem nog wat vragen te stellen; zeer grappig om te zien.
Tussen de bedrijven door besluiten we tegen vier uur even naar het terras boven de pitsboxen te lopen, want op datzelfde moment staan ook de heren coureurs uit het ONK 250cc op de startgrid, klaar voor hun wedstrijd. De race wordt uiteindelijk vrij gemakkelijk gewonnen door Hans Smees, vóór Randy Gevers, waarbij het gevecht om de derde plaats tussen Jan Roelofs en Bram Appelo zeker meer dan de moeite waard is. Het is uiteindelijk Roelofs die zijn Yamaha toch nog net als derde over de streep weet te drukken.
Na de 250cc-race gaan we weer terug naar de Corona-tent waar onder andere de diverse Nederlandse coureurs, zowel de vaste deelnemers als de wild-card-rijders, hun opwachting nog zullen gaan maken. Samen verschijnen ze aan het eind van de middag op het podium; voor het grootste gedeelte jonge knapen die toch wel de toekomst voor de Nederlandse motorsport vormen. Ik ben benieuwd wat ze weten te presteren en natuurlijk zullen mijn ogen ook voor een groot gedeelte uitgaan naar Barry Veneman en Arie Vos die samen in het WK Supersport 600 zeker kans maken op een goede klassering.
Vrijdag 1 september 2006:
Ik stap vanochtend rond de klok van kwart over acht thuis achter op de motor, want de trainingen beginnen vandaag al om negen uur. Samen met mijn pa en mijn oom heb ik vandaag de beschikking over paddock-kaarten en eenmaal aangekomen in Assen besluiten we opnieuw naar het terras boven de pistboxen te gaan, alwaar we alle ochtendtrainingen van de vier verschillende solo-klassen bekijken. Vanaf dit punt heb je een geweldig overzicht over de gehele pitsstraat en je kunt daardoor precies zien wie er uit de pits vertrekt en wie de box komt binnen rijden. Wij blijken precies boven de pitsbox van het Yamaha Motor France Ipone Team (met Norick Abe, Sebastien Gimbert en Shinichi Nakatomi als rijders) te staan, die aan de ene zijde geflankeerd wordt door de box van het PSG-1 Kawasaki Corse Team (met Chris Walker, Fonsi Nieto en Régis Laconi als vaste coureurs), terwijl aan de andere kant de box van Klaffi Honda (met Alex Barros) is terug te vinden. Het is werkelijk een prachtig gezicht om de heren coureurs uit de diverse klassen te zien komen en gaan. Je kunt precies volgen wie er allemaal binnen staan en tevens kun je een beetje in de gaten houden welke coureurs relatief vaak binnen komen en welke coureurs daarentegen juist voor langere perioden in de baan blijven.
Gedurende de middagpauze besluiten we naar het einde van de Winterdijk-tribune te lopen, ter hoogte van de Ramshoek, vanwaar je een prachtig zicht hebt op een groot gedeelte van het circuit over de Drentse heide. In het WK Supersport 600 zien we het onze jongens, Veneman en Vos, goed doen met respectievelijk een vierde en een zesde tijd. De teamgenoot van Veneman, Kai Borre Andersen, beleeft nog even een hachelijk moment bij ons in de Ramshoek. Hij rijdt met zijn Suzuki rechtdoor de grindbak in en hij weet zijn machine nog net voor de vangrail weer in het juiste spoor te brengen; even schrikken dus, ook voor ons als toeschouwers!
Ook in de andere klassen krijgen we een aantal mooie kwalificatietrainingen voorgeschoteld. Bij de Superbikes blijken de twee Xerox Ducati’s van Troy Bayliss en Lorenzo Lanzi deze middag het snelst, terwijl de Nederlandse wild-card-rijder Harry van Beek zich ook vrij makkelijk weet te kwalificeren; het zal morgen zeker niet zoveel sneller gaan dat zijn plek op de startgrid nog in gevaar gebracht kan worden. Goed nieuws dus voor het Nederlandse kamp in deze klasse! Bertocchi Kawasaki-rijder Joshua Brookes is echter even de volledige beheersing over zijn machine kwijt. Bij het uitkomen van het Meeuwenmeer raakt hij buiten de baan en via een lange weg over het gras slaagt hij er toch nog in recht voor onze neus in de Ramshoek zijn machine weer het asfalt op te sturen.
Bij de training voor de Superstock 600-klasse zien we het Roy ten Napel en Ronald ter Braake bepaald niet onverdienstelijk doen, terwijl ook Nigel Walraven en Lennart van Houwelingen goed voorin te vinden zijn. Mogelijk dat zij ook nog voor een stunt kunnen zorgen op zondag.
Nadat ook het WK Zijspannen zijn trainingen heeft afgewerkt, zit de eerste trainingsdag er alweer op. Hopelijk is het morgen ook droog weer, zodat alle coureurs nog hun tijden kunnen verbeteren. Daarnaast zou regen op de zaterdag ook kunnen betekenen dat de Superpole voor het WK Superbike in zijn originele vorm (één voor één een supersnelle ronde proberen te rijden) geen doorgang kan vinden en dat zou erg jammer zijn, want de Superpole is voor mij toch wel het hoogtepunt van de tweede trainingsdag.
Zaterdag 2 september 2006:
De zaterdag begint met mooi weer en andermaal zijn we tegen de klok van negen uur in Assen met een leuk clubje motoren. Vandaag besluiten we andermaal op de Winterdijk-tribune te gaan zitten, zij het dit keer ter hoogte van de GT-bocht. Het meest indrukwekkende moment van de ochtendtrainingen tijdens deze dag is voor ons toch wel de crash van Arie Vos in de Ramshoek. Ik heb mijn ogen gedurende dat moment net precies gericht op de Ramshoek waar ik in één keer een motor door de lucht zie zweven die vervolgens aan de andere kant van de vangrail tot stilstand komt en die ook direct in brand vliegt. Vrijwel meteen zien we dat het hier Vos betreft die zelf ook in de grindbak ligt. Arie staat echter al vrij snel op en hij wordt vervolgens achter op een crossmotor teruggebracht naar de pits, waarbij hij niet geheel in een normale houding achterop zit, want hij laat zijn hoofd toch wel enigszins hangen. Hopelijk heeft hij niks ernstigs aan deze crash overgehouden en dat blijkt uiteindelijk gelukkig ook niet het geval te zijn, w
ant ’s middags tijdens de allesbeslissende kwalificatietraining zien we hem ook gewoon weer met zijn zwart-gele machine in de baan verschijnen.
Het hoogtepunt van deze dag voor ons is toch wel de Superpole voor de Superbikes. Ondanks het feit dat het gedurende het grootste gedeelte van de dag bewolkt is, blijft het wel droog, waarmee de normale Superpole dus ook gewoon doorgang kan vinden. Gelukkig maar! Om vier uur in de middag is het dan eindelijk ook tijd voor de desbetreffende Superpole, waarbij we de zestien snelste coureurs uit de kwalificatietrainingen één voor één een poging zien doen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Het is opnieuw een geweldig gezicht, waarbij we Troy Corser uiteindelijk naar de pole zien rijden. Echt een half uur zinderende spanning!
Als we na afloop van de trainingen weer naar huis willen keren, beleven we op de parkeerplaats achter de tribune nog een hachelijk moment. Eén van de motoren van ons clubje blijkt namelijk niet meer te willen starten. Na het veelvoudig geprobeerd te hebben, waaronder een aantal duwpogingen, komt er nog steeds geen geluid uit de desbetreffende Honda. Vervolgens is een tweetal mannen dat ons ziet ‘martelen’ en in Witten op de camping staat gelukkig zo bereidwillig startkabels voor ons op te halen om daarmee via de accu van hun auto te proberen alsnog de motor aan de gang te krijgen. Na meerdere verwoede pogingen blijkt echter ook dit niet te lukken. Op het moment dat we de strijd al hebben opgeven en we besloten hebben de motor naar een lokale camping te drukken om hem daar tijdelijk veilig achter te laten, doet mijn neef, de eigenaar van de motor, alsnog een poging de motor te starten en ja hoor, de machine start! Vervolgens kunnen we dus alsnog met de complete groep de reis terug naar Dedemsvaart maken. Wat een opluchting!
Zondag 3 september 2006:
Op weergebied belooft de zondag bij voorbaat al weinig goeds; de dag van de wedstrijden. ’s Ochtends op de weg richting Assen is het al zeer bewolkt, maar we slagen er toch in droog, daarbij enige regendruppels ter hoogte van Hooghalen buiten beschouwing gelaten, op de parkeerplaats van het TT-circuit te arriveren. Vandaag besluiten we andermaal op de Winterdijk-tribune te gaan zitten ter hoogte van de Ramshoek, omdat je vanaf dit punt dus ook een geweldig zicht hebt op onder andere de Zuidlus van het circuit.
We zitten nog niet zo heel lang op de tribune of het begint dan toch echt te regenen. Het blijkt uiteindelijk een bui te worden die een aantal uren zal blijven aanhouden, af en toe even onderbroken door een droog moment. Het dagprogramma loopt meteen ook al enorme vertraging op door een enorm oliespoor dat neergelegd is over een groot gedeelte van het circuit door de Petronas van Steve Martin tijdens de warm-up. Ook bij ons in de Ramshoek is duidelijk te zien dat een grote hoeveelheid olie op de baan is achtergelaten, waar na een aantal reinigingswerkzaamheden echter niets meer van is te zien.
De racedag blijkt uiteindelijk te beginnen met de eerste race voor de Superbikes die op een kletsnatte baan verreden wordt. Het blijkt een ware slijtageslag te worden, want de coureurs vallen er bij bosjes af. Het is uiteindelijk Chris Walker die wel gedurende de gehele race in het zadel van zijn Kawasaki weet te blijven zitten en die na een ijzersterke inhaalrace de race weet te winnen. Aan het begin van de wedstrijd lag de Brit namelijk nog helemaal achteraan, maar door een perfecte race in de stromende regen boekt hij dus alsnog zijn eerste WSBK-zege uit zijn carrière.
Daarna is het de beurt aan de heren coureurs uit het WK Supersport 600. De race wordt uiteindelijk in twee gedeelten verreden en voor aanvang van de herstart is het inmiddels ook al opgehouden te regenen. Mijn ogen zijn met name gericht op de Nederlanders Barry Veneman en Arie Vos. Vooral Vos zit na de herstart goed van voren en hij lijkt zelfs even de aansluiting te kunnen vinden met de vier koplopers Kenan Sofuoglu, Kevin Curtain, Kai Borre Andersen en Sebastien Charpentier. In de GT-bocht doet hij zelfs een soort van inhaalpoging bij Charpentier die echter niet slaagt. Daarna moet Vos toch een gat laten, maar de Ossenaar wordt wel knap vijfde over de gehele race, terwijl Veneman als zesde finisht. Een zeer knappe prestatie dus van de beide Nederlanders die onder deze verraderlijke omstandigheden het hoofd toch koel hebben weten te houden.
Vervolgens staat de tweede Superbike-race op het programma, waarbij met name Fonsi Nieto en Ruben Xaus naar mijn mening verrassend goed van voren te vinden zijn. Nieto lijkt zelfs even aanspraak te maken op de eerste plaats, maar helaas maakt hij in de Ruskenhoek een fout, waardoor hij veel tijd en tevens de aansluiting met race-leider Bayliss verliest. De Australiër wint de race uiteindelijk ook, vóór Pitt, (de grote winnaar van deze dag met twee tweede plaatsen), terwijl Nieto verdiend toch nog het podium op mag na alsnog derde te zijn geworden.
De Superstock 1000-race is werkelijk een lust voor het oog. Claudio Corti en Brendan Roberts hebben het de hele race zwaar met elkaar aan de stok en de laatste ronde zal uiteindelijk moeten bepalen wie er gaat winnen. Roberts doet in de GT-bocht nog een laatste alles-of-niets-poging, waarbij hij in de grindbak terecht komt, waardoor Corti wint en Roberts zelf genoegen moet nemen met de tweede plek. Echt een geweldige race om te bekijken dus!
Na de race voor het WK Zijspannen, wat een Fins feestje blijkt te zijn geworden, is het uiteindelijk aan het eind van de dag de beurt aan de Superstock 600-klasse. Roy ten Napel en Ronald ter Braake hebben prima getraind en ik hoop dan ook dat ze voor een stunt kunnen zorgen, maar helaas is dat niet het geval. Commentator Jan de Rooy heeft het er direct al over dat een aantal coureurs niet helemaal goed door de eerste Haarbocht is gekomen en helaas behoren zowel Ten Napel als Ten Braake daaronder. Bij het aanremmen voor de Ruskenhoek zien ook wij beide Nederlanders direct al niet meer in de voorste gelederen terug, maar wel zien we ze pas na een tijdje ver achter de rest van het veld alsnog aan komen denderen. Geen Nederlandse overwinning dus. Wel is ook in deze klasse de strijd om de eerste plek werkelijk adembenemend. Xavier Simeon en Nicolo Canepa doen gedurende de gehele race niks voor elkaar onder en ook dit gevecht moet uiteindelijk in de allerlaatste bocht van de wedstrijd nog beslist worden. Het is Canepa die zijn machine bij Simeon, die de hele race aan de leiding heeft gereden, in de GT-bocht binnendoor zet om daarmee er alsnog met de overwinning vandoor te gaan.
Daarmee komt er voor mij tevens een einde aan de 2006-versie van het WK Superbike in Assen. Vier dagen met prachtige motorsport, voor het grootste gedeelte verreden onder redelijke weersomstandigheden. Als het aan mij ligt, ben ik volgend jaar zeker weer van de partij!
Bron foto: www.tt-assen.com