De laatste tweedaagse test zit erop en komend weekend gaat op het Phillip Island circuit in Australi het 2016 WorldSBK seizoen definitief van start. Wie zijn de belangrijkste kanshebbers, wie gaan er verrassen en hoe gaat onze eigen Michael van der Mark het doen in zijn tweede seizoen op de door Ten Kate geprepareerde Honda CBR 1000RR machine?
Traditioneel trappen de rijders in het World SBK kampioenschap het seizoen als eerste af. Het MotoGP seizoen gaat over ruim vier weken van start met de eerste race in Qatar. Het is vanaf nu gelukkig weer tijd voor actie. <p><br /> </p> <p><strong>Phillip Island circuit:<br /> </strong>Het circuit van Phillip Island is het prachtige decor waar het raceseizoen 2016 definitief van start gaat. Het circuit is gelegen op het gelijknamige eiland dat circa 150 km onder Melbourne ligt. Het 4,445 km lange circuit kent een uitdagende lay-out met een lang recht stuk dat wordt afgesloten met de supersnelle Doohan corner. Via de Southern Loop gaat het dan naar de rechter hairpin Honda corner waarvoor hard geremd moet worden en waar regelmatig passeeracties te zien zijn.</p> <p><br /> </p> <p>Via de linker Siberia bocht gaat het door een aantal bijzonder snelle slingers naar de overbekende Lucky Heights heuvel waar opnieuw hard geremd moet worden voor de tweede hairpin van het circuit. Vanaf die tweede hairpin is het opschakelen naar de zeer snelle Swan Corner en vervolgens weer het rechte stuk op richting start/finish waarop door middel van slipstream gevechten al diverse races pas in de laatste meters zijn beslist.</p> <p><br /> </p> <p>Het circuit kent twaalf bochten, zeven linker- en vijf rechterbochten. Het verschil in hoogte tussen het hoogste en laagste punt van het circuit bedraagt 57 meter en op het 857 meter lange rechte stuk worden topsnelheden van dik boven de 300 km/uur gehaald.</p> <p><br /> </p> <p><strong>World SBK:<br /> </strong>De WorldSBK klasse kent in het seizoen 2016 zeven deelnemende merken. In het veld zijn Kawasaki, Honda, Yamaha, Ducati, BMW, MV Agusta en Aprilia vertegenwoordigd. Suzuki is in het seizoen 2016 de grote afwezige in het veld. De Japanners uit Hamamatsu komen echter gedurende dit seizoen met een nieuwe Suzuki GSX 1000-RR en het is te hopen dat zij in 2017 met dat nieuwe wapen de strijd in de op productiemotoren gestoelde World SBK kampioenschap weer oppakken.</p> <p><br /> </p> <p>Herintredend in de WorldSBK klasse zijn BMW en Yamaha. BMW is in 2016 met twee teams vertegenwoordigd. Het Althea BMW team bestaat uit de Duitser Markus Reiterberger en de Spanjaard Jordi Torres. Het Milwaukee BMW team is overgestapt vanuit het British Superbike en verschijnt met Josh Brookes en Karel Abraham aan de start.</p> <p><br /> </p> <p>Yamaha verschijnt met één officieel fabriekstteam aan de start in het 2016 seizoen. Sylvain Guintoli en Alex Lowes moeten voor het merk met de stemvorken de kastanjes uit het vuur gaan halen. Het Hongaarse Toth team gaat ook van start op Yamaha maar zij krijgen geen enkele ondersteuning van Yamaha zelf. Het team heeft twee motoren op laten bouwen door het Oostenrijkse Yamaha Endurance Team (YART).</p> <p><br /> </p> <p>Het aantal merken is pas op het laatste moment gestegen naar zeven. Lang leek het er op dat het in het World SBK succesvolle Aprilia niet aan de start zou verschijnen. De Italianen uit Noale richten al hun 'financiële' peilen op het MotoGP project en zijn daarom gestopt als zelfstandig fabrieksteam in het WorldSBK.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia wilde wel motoren en technische ondersteuning beschikbaar stellen mits de kosten daarvan betaald werden door een team. Verschillende teams zijn daarvoor in beeld geweest maar de hoge kosten vormden steeds een onneembare hindernis. Door tussenkomst van organisator Dorna is op het laatste moment toch een oplossing gevonden in het Ioda Racing Team dat daarmee dit seizoen overstapt vanuit de MotoGP naar het WorldSBK en met rijders Alex de Angelis en Lorenzo Savadori aan de start verschijnt.</p> <p><br /> </p> <p>Terugkijkend op een jaar geleden zagen we natuurlijk twee fantastische races op het circuit van Phillip Island. Smaakmaker was toen met name Michael van der Mark die als “WorldSBK Rookie” in race één naar een fraaie vijfde plaats reed om vervolgens in race twee brutaal mee te strijden aan de kop van het veld waarbij hij zelfs enkele ronden het veld wist aan te voeren. Helaas eindigde die tweede race voor van der Mark in de grindbak maar de Rotterdammer had wel direct zijn visitekaartje afgegeven.<br /> <br /> De openingsrace van vorig seizoen werd overigens gewonnen door Jonathan Rea die op dat moment debuteerde op de Kawasaki ZX 10-RR. Het werd het begin van een bijzonder succesvol seizoen voor de Brit dat eindigde met een dominante wereldtitel. De tweede race op het eiland werd een prooi voor Leon Haslam op de Aprilia.</p> <p><br /> </p> <p>Het kampioenschap was overigens sowieso een redelijk Brits feestje. Op de eerste race in Qatar na (Jordi Torres) werden alle races gewonnen door Britse rijders en ook in de eindstand van het wereldkampioenschap 2015 vinden we Britse rijders op de eerste vier plaatsen. Rea pakte de titel gevolgd door Chaz Davies, Tom Sykes en Haslam. Torres was op de vijfde plaats de eerste niet Brit gevolgd door Sylvain Guintoli en Michael van der Mark die zijn debuutseizoen in de WorldSBK klasse afsloot op een zevende plaats in de eindstand. De Nederlander stond overigens drie keer op het podium, hij werd twee keer derde in Assen en één keer derde in Jerez.</p>
<p>Het is op voorhand moeilijk in te schatten hoe de verhoudingen in het veld echt liggen. Op basis van de testen lijkt het Kawasaki Racing Team duo Rea en Sykes opnieuw een dominante rol te kunnen vervullen met kort daarachter de Ducati’s van Chaz Davies en Davide Giugliano. Ook de door Ten Kate geprepareerde Honda’s met onze eigen troef Van der Mark en Nicky Hayden lijken er beter voor te staan dan een jaar geleden. Yamaha lijkt daarbij ook aan te kunnen haken.</p> <p><br /> </p> <p>Binnen het Kawasaki Racing Team hebben zich ten opzichte van vorig seizoen geen personele veranderingen voorgedaan. Rea en Sykes gaan in elk geval als de grote favorieten van start waarbij Sykes tot op heden de meeste indruk heeft gemaakt tijdens het voorseizoen. Rea zal er echter alles aan doen om zijn titel met succes te verdedigen.</p> <p><br /> </p> <p>Bij Ducati is er qua rijders ook niets gewijzigd. Davis en Davide Giugliano zijn de troeven van de roden uit Bologna. Beiden zijn met de Panigale-R snel genoeg om races te kunnen winnen. Giugliano zal dit seizoen echter wat zadelvaster moeten worden om hoge ogen te kunnen gooien in het kampioenschap. De Italiaan liet vorig seizoen spectaculaire dingen zien maar crashte te vaak en liep gedurende het seizoen ook pittige blessures op die hem de nodige races aan de kant hielden. Giugliano heeft tijdens de testen echter laten zien volledig terug te zijn en is, mits wat zadelvaster, een factor om rekening mee te houden.</p> <p><br /> </p> <p>Honda heeft uiteraard goede zaken gedaan met het binnenhalen van de vanuit de MotoGP klasse overgekomen Hayden. De Amerikaan heeft nog niets van zijn drive verloren en is er op gebrand te laten zien dat hij nog lang niet afgeschreven is. Hayden staat bekend om zijn uiterst loyale inzet op en buiten de baan en is publicitair zeer interessant. Onze landgenoot Van der Mark heeft tijdens de testen laten zien niets onder te doen voor zijn ervaren teamgenoot en beiden zijn samen met teambaas Ronald ten Kate overtuigd van het feit dat de inmiddels bejaarde Honda CBR 1000-RR Fireblade beter is dan bij de start van vorig seizoen.</p> <p><br /> </p> <p>Yamaha en BMW zijn beiden herintredend in het WorldSBK kampioenschap. Yamaha pakte in 2009 nog de wereldtitel middels Ben Spies. Na het seizoen 2011 trokken de Japanners zich terug uit het kampioenschap. Met de nieuwe Yamaha R1-M wordt nu met Guintoli en Alex Lowes een nieuwe gooi gewaagd richting succes. Of zij vanaf het begin de aansluiting met de kop van het veld zullen kunnen vinden is nog afwachten maar op basis van de testen tot nu toe lijkt men de aansluiting redelijk gevonden te hebben.</p> <p><br /> </p> <p>BMW keert komend seizoen ook terug in het WorldSBK kampioenschap. De Duitse hoop is vooral gevestigd op Markus Reiterberger die als regerend Superbike IDM kampioen de stap maakt naar het wereldtoneel. BMW levert motoren en technische know-how aan het Althea Racing Team waar onze landgenoot Jan Witteveen dit seizoen de technische leiding in handen heeft. Naast Reiterberger komt ook Torres uit voor het team.</p> <p><br /> </p> <p>De verwachtingen bij onze Oosterburen zijn ten aanzien van het talent Reiterberger hoog gespannen. De jonge talentvolle ‘Reiti’ wordt gezien als Duitse hoop in bange WorldSBK dagen. Of Reiterberger, die wordt begeleidt door zijn oud teambaas Werner Daemen al direct kan aanhaken bij de top lijkt twijfelachtig. Kijkend naar de testresultaten dient BMW nog wel enkele stappen te maken om de aansluiting bij die top te vinden. </p> <p><br /> </p> <p>Verder levert BMW motoren en technische know-how aan het Britse Milwaukee team. Het Engelse team maakt de overstap vanuit het British Superbike kampioenschap en neemt regerend BSB kampioen Joshua Brookes mee. Voormalig MotoGP coureur Karel Abraham is de tweede rijder in het team.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia deed afgelopen seizoen goed mee maar heeft door de korte voorbereiding veel achterstand opgelopen. De Angelis en Savadori maakten de afgelopen dagen voor het eerst kennis met team en machine en reden tijdens de testdagen hun eerste meters op de motor. De al niet geheel fitte De Angelis ging tijdens de eerste testdag nog een keer stevig onderuit wat uiteraard ook niet bevorderlijk is voor het vertrouwen. Van beiden mogen de eerste races van het seizoen dan ook zeker geen wonderen verwacht worden en het is nog maar de vraag of men gedurende het seizoen wel zal kunnen aanhaken bij de (sub)top.</p> <p><br /> </p> <p>Vrijdagmorgen gaat het seizoen van start met een eerste vrije training die om 10.15 uur lokale tijd (00.15 uur Nederlandse tijd) van start zal gaan. Alle teams en rijders moeten dan met de billen bloot.</p> <p><br /> </p> <p><strong><em>Handige links WorldSBK Phillip Island:</em></strong></p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/21obUCD" target="_blank">Volledig tijdschema </a></li> <li><a href="http://bit.ly/1KHIDyA" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>