WorldSBK transfermolen: Wie rijdt waar in 2025…

8263
michael-van-der-mark
Michael van der Mark | © Randy van Maasdijk

Het 2024 FIM Superbike wereldkampioenschap is nog maar drie ronden onderweg maar achter de schermen wordt er al hard gewerkt aan de samenstelling van de grid voor komend seizoen. Een aantal coureurs hebben al een contract op zak voor volgend seizoen, maar er zijn ook verschillende coureurs die nog geen zekerheid hebben voor 2025. Wat is er tot nu toe bekend over de samenstelling van de WorldSBK startgrid voor volgend jaar?

De coureurs die momenteel al zeker zijn van een zitje en inmiddels bevestigd zijn voor 2025 zijn o.a. Nicolo Bulega (Aruba.it Racing – Ducati) Jonathan Rea en Andrea Locatelli (beiden Pata Prometeon Yamaha) en het duo Iker Lecuona en Xavi Vierge (beiden Tem HRC). Daarnaast zal ook Toprak Razgatlioglu (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team) in 2025 zijn huidige werkgever trouw blijven ondanks dat BMW geen uitspraken doet over de duur van het contract met hun sterrijder.







Met bovenstaande wetenschap is het momenteel de grootste vraag binnen de WorldSBK paddock wat gaat Alvaro Bautista doen. De Spanjaard koos er een jaar geleden heel bewust voor om een eenjarig contract te tekenen, dit aangezien hij het gezien zijn leeftijd van jaar tot jaar wilde bekijken en hij blijft racen zolang hij er nog plezier aan beleefd. Enige tijd teruggaf Bautista nog aan dat hij vooralsnog geen haast heeft om een beslissing te nemen. Onlangs in Assen sprak hij zichzelf echter een beetje tegen door te zeggen dat hij snel een beslissing wil nemen:

Alvaro Bautista: “Als het topmanagement van Ducati me wil, is dat altijd leuk! Ik concentreer me op het rijden met mijn beste prestaties. Ik denk dat ik snel een beslissing zal nemen voor mezelf en voor mijn team.”

Iemand die de ontwikkelingen van Bautista met meer dan normale belangstelling zal volgen is niemand minder dan Andrea Innone. De flamboyante steekt de afgelopen tijd niet onder stoelen of banken dat hij zijn zinnen voor 2025 gezet heeft op een zitje binnen een fabrieksteam

Andrea Iannone: “Mijn doel is om in een fabrieksteam te rijden, maar we zullen zien. Ik ben blij omdat ik na lange tijd veel dingen heb gevoeld en interesse heb gekregen van veel fabrikanten. Ik voel me vereerd. Ik denk dat we in Misano meer zullen weten.”

Vanzelfsprekend zal de voorkeur van Iannone uitgaan naar een zitje binnen het Ducati fabrieksteam, maar in Assen liet Iannone zich ontvallen dat hij inmiddels meerdere aanbiedingen op zak heeft van fabrieksteams. Nu hoeven we niet zolang na te denken dat dit dan aanbiedingen moeten zijn van BMW en Kawasaki. Bij zowel BMW als ook Kawasaki (in 2025 Bimota) is er immers nog een plaats vrij terwijl Yamaha en Honda beiden in 2025 al twee rijders onder contract hebben staan.

In Assen werd Alex Lowes gevraagd naar zijn toekomstplannen wetende dat zijn huidige Kawasaki teamgenoot Axel Bassani al een contract voor 2025 op zak heeft.

Alex Lowes: “Ik weet het niet echt, het is nog erg vroeg. Zoals we zien in de MotoGP en voorgaande jaren in WorldSBK, begint tegenwoordig alles erg vroeg. We hebben na het weekend in Assen een lange pauze, dus misschien komt er in deze weken wel meer nieuws. Van mijn kant weet ik het nog niet.”

Bij BMW gaf van der Mark antwoord op geruchten over zijn toekomst door te zeggen dat het enige wat hij kan doen is resultaten leveren. Toen hem werd gevraagd naar geruchten dat Iannone in verband gebracht wordt met een mogelijke overstap naar BMW, antwoordde Van der Mark simpelweg:

Michael van der Mark: “Ik moet gewoon goede resultaten laten zien, dat maakt alles een beetje makkelijker.”

Als Razgatlioglu het voor het zeggen zou hebben binnen BMW wie hij in 2025 als teamgenoot zou willen hebben dan heeft Van der Mark duidelijk zijn voorkeur.

Toprak Razgatlioglu: “Ik ben blij met Michael als teamgenoot. De sfeer in de pitbox is erg goed en we werken goed samen. Als BMW het mij vraagt, is het makkelijk om Michael te zeggen, hij is een goede teamgenoot, een goede vent en respectvol; we werken momenteel heel erg goed samen.”

Maar er zijn natuurlijk meer coureurs die nog op zoek zijn naar een nieuw contract. Zo zijn ook Dominique Aegerter en Remy Gardner (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), Tito Rabat (Kawasaki Puccetti Racing), Michael Ruben Rinaldi (Team Motocorsa Racing), Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team), Bradley Ray (Yamaha Motoxracing WorldSBK Team), Philipp Öttl (GMT94 Yamaha), Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW) en Sam Lowes (ELF Marc VDS Racing Team) nog niet zeker van een langer verblijf in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Onderstaand een overzicht:

  • Aruba.it Racing – Ducati: Nicolo Bulega – nog niet bekend
  • Pata Prometeon Yamaha: Jonathan Rea en Andrea Locatelli
  • Bimota by Kawasaki Racing Team: Axel Bassani – nog niet bekend
  • Team HRC: Iker Lecuona en Xavi Vierge
  • ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team: Toprak Razgatlioglu – nog niet bekend
  • GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team:
  • Barni Spark Racing Team:
  • Team GoEleven:
  • Team Motocorsa Racing:
  • Bonovo Action BMW:
  • Kawasaki Puccetti Racing:
  • Yamaha Motoxracing WorldSBK Team:
  • GMT94 Yamaha:
  • ELF Marc VDS Racing Team:


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.