WorldSBK Test Phillip Island: Honda vooralsnog niet sneller dan in 2018

98
leon-camier
Leon Camier - PI test | foto© Russell Colvin

Tijdens de eerste dag van de tweedaagse WorldSBK test van 2019 op Phillip Island waren natuurlijk vele ogen gericht op de prestaties van het nieuwe Moriwaki Althea Honda Team. Leon Camier en Ryuichi Kiyonari kwamen namelijk op hun fabrieks Honda machines voor het eerst samen in actie met de rest van het veld.

Het verhaal is onderhand wel bekend, Honda nam in oktober 2018 plots en onverwacht afscheid van Ten Kate als partner in het WorldSBK. De mannen uit Nieuwleusen en Honda Europe werden door HRC aan de dijk gezet om vervolgens dit seizoen met een officieel Honda fabrieksteam – in samenwerking met Moriwaki Engineering en Althea – terug te keren in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.




Terwijl er de afgelopen wintermaanden door verschillende teams op Europese circuits getest werd koos het Moriwaki Althea Honda Team ervoor om zich in Thailand voor te bereiden op hun terugkeer in het WorldSBK. Nadat Honda zondag het nieuwe team op Phillip Island presenteerde en haar nieuwe kleurstelling bekend maakte kon men zich maandag tijdens de openingsdag van de tweedaagse WorldSBK Test op het Phillip Island Grand Prix Circuit voor het eerst meten met de concurrentie.

Vele ogen waren er maandag dan ook gericht op Leon Camier en Ryuichi Kiyonari. Wat had Honda de afgelopen maanden weten te bewerkstelligen, had men iets weten te vinden ten opzichte van de vorige seizoen door Ten Kate geprepareerde Honda CBR1000RR SP2 machine en hoe zouden beide Honda coureurs tijdens hun eerste gezamenlijke optreden presteren ten opzichte van de concurrentie?

Maandagochtend werd echter al snel duidelijk dat de Honda, in tegenstelling tot de verrassend sterk acterende BMW en Ducati machines, vooralsnog niet echt een stap heeft weten te maken. Waren de Honda’s de afgelopen jaren op Phillip Island vaak in goede doen – de eerste twee races in Australië en Thailand presteerde men altijd redelijk goed waarna in Aragon de problemen vaak begonnen – maandag bleek al snel dat Camier ten opzichte van het afgelopen jaar niet sneller was. Sterker nog, de Brit was in vergelijking met een jaar geleden flink langzamer.

De Brit was maandag met een snelste rondetijd van 1’32.459 vooralsnog 1’7 seconde langzamer dan snelste man Alvaro Bautista en een kleine seconde langzamer dan een jaar geleden (1’31.537) tijdens de eerste testdag op het Australische circuit.

Ondanks dat Honda alle details en informatie van de afgelopen jaren tot hun beschikking heeft was de achterstand volgens Camier, die de dag als elfde op de tijdlijst afsloot, wel te verklaren:

Leon Camier: “Er zijn een paar aspecten die we moeten verbeteren, maar we waren ons hier al van bewust en weten waar we aan moeten werken. Ik denk dat we hier zeker de kans hebben om vooruitgang te boeken, maar misschien niet de definitieve stap die we zoeken. We moeten in gedachten houden dat het dit seizoen allemaal nieuw voor ons is en we hebben geen referenties van deze fiets op dit circuit. We hebben vandaag een aantal goede stappen gezet op het gebied van elektronica, maar ook op dit gebied hebben we nog ruimte voor verbetering. We zullen nu de gegevens die we tijdens de sessies van vandaag hebben verzameld analyseren en dan zien wat we morgen kunnen doen.”

Deze uitspraken van Camier duiden erop dat Honda kiest voor een compleet nieuwe aanpak en dat men hun nieuwe Superbike project vanaf nul aan wil beginnen. Dit betekent dat men geen informatie van de afgelopen jaren wenst te gebruiken en als basis de Suzuka 8H machine gebruikt. Deze machine heeft aanzienlijk minder vermogen, iets waar dus de komende tijd hard aan gewerkt moet worden. Opvallend was echter wel dat Camier zijn snelste rondetijd al in de eerste sessie van de dag op de klok zette – net als vele anderen overigens – maar dat ’s middags zijn zijn lap by lap rondetijden – in tegenstelling tot zijn collega’s – niet meer in de buurt kwamen (nagenoeg alle rondetijden lagen in de 1’33 en slechts een enkele ronde van in de 1’32).

Natuurlijk is het pas de eerste dag, natuurlijk is het nog maar een test en natuurlijk is alles nog nieuw maar de verwachte sprong voorwaarts die Ducati en BMW maandag al meteen lieten zien lijkt voor Honda vooralsnog ver te zoeken.

 

Onderstaand een fotoserie gemaakt tijdens de twee testdagen van de hand van Russell Colvin. Gedurende de test zullen er regelmatig foto’s toegevoegd worden.

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "invalid_grant",
  "error_description": "Bad Request"
}
See here for documentation.

Handige links WorldSBK & WorldSSP Test Phillip Island:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App