
Nicolo Bulega heeft maandag op Phillip Island tijdens de eerste dag van de WorldSBK Test meteen zijn visitekaartje afgegeven. De Aruba.it Racing – Ducati coureur was het snelst na een indrukwekkend optreden voor Andrea Iannone en Toprak Razgatlioglu die ondanks een crash en het grotendeels missen van de eerste sessie met de derde tijd de enige niet Ducati coureur werd binnen de top vijf.
Nicolo Bulega begon maandag meteen sterk aan de eerste dag van de WorldSBK Test op het Phillip Island Grand Prix Circuit. De Aruba.it Racing – Ducati coureur, die Toprak Razgatlioglu Toprak Razgatlioglu (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team) het grootste deel van de eerste sessie zag misssen vanwege een crash in bocht zes, zette in de eerste twee uur durende sessie een snelste rondetijd van 1’29.454 op de klok. In de tweede sessie van de dag scherpte de Italiaan zijn eigen snelste rondetijd aan tot een 1’28.765, een tijd waarmee hij als enige van het veld de 1’29 grens wist te slechten.
Andrea Iannone (Pata GoEleven) noteerde in de middagsessie de tweede rondetijd van de dag, de voormalig MotoGP coureur moest echter wel 0,498 seconde prijsgeven op de snelste rondetijd van de dag van zijn landgenoot.
Toprak Razgatlioglu herstelde zich ondanks de crash eerder op de dag in de middag op een indrukwekkende manier. De BMW wist ondanks een pijnlijke hand een rondetijd op de klok te zetten van 1’29.334, een tijd die aan het einde van de dag goed bleek voor de derde rondetijd van de dag.
Nicolo Bulega: “We hadden vandaag tijdens de eerste dag slechts twee sessies, maar ik kan zeggen dat ik een goed gevoel heb. Maar, zoals ik al zei, iedereen zal veel nog verbeteren, dus wij moeten ook verbeteren. Maar op dit moment ben ik tevreden. We hebben gewoon geprobeerd om wat normale tests te doen, want deze winter hebben we niet veel getest vanwege de weersomstandigheden. Ik heb gewoon geprobeerd om op mijn standaardmotor te rijden en veel ronden af te leggen zonder al te veel dingen te veranderen. Ik geef er de voorkeur aan om niet te veel te veranderen en me te concentreren op wat ik zelf kan verbeteren, niet alleen de motor. Nu ik denk dat ik op een goed niveau zit, moeten we ook werken aan het verbeteren van de motor en meer ronden blijven rijden met de Flag-to-Flag-races in het verschiet: want die komen er dit weekend.”
Andrea Iannone: “We hadden vandaag veel problemen met een aantal nieuwe onderdelen en uiteindelijk was er hierdoor veel verwarring in de pitbox. Maar in ieder geval hebben we ons er doorheen gewerkt en was het uiteindelijk allemaal niet zo erg als het in eerste instantie leek. Mijn tempo is goed, dus morgen wordt interessant, want ik heb een groot plan om iets nieuws te proberen. Ook met de banden, want vandaag gebruikte ik dezelfde banden als vorig jaar. We zullen zien hoe het gaat, maar uiteindelijk was het niet zo slecht. Ik hoop dat we morgen goed kunnen werken, zonder stress, en alles op elkaar afstemmen. Vandaag was moeilijk voor ons, maar dat is het doel en daar zijn we op gefocust.”
Toprak Razgatlioglu: “Voor mij was het een heel vreemde crash. We hebben de data gecontroleerd en ik zat op 39% gas toen ik de high-sider kreeg, omdat de tractie niet goed werkte. Ik weet niet waarom, zelfs na een gesprek met mijn elektronicaman, die het ook heeft gecontroleerd. We weten nog steeds niet wat de reden is, maar hoe dan ook, het is niet al te erg – ik heb geluk dat er geen botbreuken zijn, maar ik voel wel overal pijn, vooral in mijn hand. Vanmiddag reden we weer omdat ik de motor beter moest begrijpen en aan de afstelling moest werken. Aan het eind van de dag hadden we een goed tempo, begrepen we de motor beter en hadden we een goede afstelling gevonden. Morgen is er weer een dag en ik hoop dat we dan nog een iets betere afstelling kunnen vinden. Het tempo is op dit moment goed, maar ik heb iets meer nodig. Ik voel me veel beter voor het raceweekend omdat we drie of vier dagen hebben, dus ik concentreer me alleen op mijn motor, want we hebben een goede afstelling nodig. Alles lijkt de goede kant op te gaan, maar het enige teleurstellende was de vreemde start. Maar goed, dit is racen.”
Jonathan Rea (Pata Maxus Yamaha) daarentegen had andere zorgen en moest de tweede sessie van de dag laten schieten na een crash in de ochtendsessie. Terwijl zijn collega coureurs de tweede sessie van de dag afwerkten bracht de Noord-Ier een bezoek aan het ziekenhuis in Cowes. Röntgenfoto’s hier wezen uit dat hij bij zijn crash meerdere breuken in zijn linkervoet had opgelopen en hij hierdoor niet alleen de tweede dag van de WorldSBK Test zal moeten missen maar er ook komend weekend niet bij zal zijn tijdens de eerste ronde van het 2025 FIM Superbike World Championship seizoen op het circuit dat hij tot zijn tweede thuiscircuit mag rekenen.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’