WorldSBK test Jerez: Jonathan Rea opnieuw het snelst, tiende tijd voor Michael van de Mark

35
Jonathan Rea WorldSBK test Jerez | foto© Kawasaki Racing

Jonathan Rea heeft ook tijdens de tweede WorldSBK testdag op het circuit van Jerez de snelste rondetijd laten noteren. De Kawasaki coureur was woensdag het snelst voor Lorenzo Savadori en teamgenoot Tom Sykes. Michael van der Mark noteerde net als tijdens de eerste dag opnieuw de tiende rondetijd.

Maar liefst achtentwintig coureurs ( 14 WorldSBK, 2 British Superbike, 8 WorldSSP en 4 EK STK1000 ) begonnen woensdag op het circuit van Jerez aan de tweede en afsluitende testdag. Vanwege de frisse omstandigheden op het Zuid Spaanse circuit in de ochtend was er opnieuw het eerste uur weinig actie op de baan.







Nadat de actie op gang kwam was het Jordi Torres die een flinke crash meemaakte en in bocht drie met een flinke highsider van zijn Althea Racing BMW S 1000 RR werd geslingerd. De Spanjaard werd overgebracht naar het medical centre met een pijnlijke schouder en arm. Ondanks dat er niet gebroken was kreeg de Spanjaard van de artsen geen groen licht om terug te keren op de baan waardoor het optreden van Torres deze dag beperkt bleef tot slechts zeven ronden.

Niet veel later was het Tom Sykes die ten val kwam bij het uitkomen van de laatste bocht voor start en finish, de Kawasaki coureur bleef zelf gelukkig ongedeerd maar zijn machine, die pas halverwege het rechte stuk tot stilstand kwam, had behoorlijke schade waardoor het enige tijd duurde voordat de Brit weer terugkeerde op de baan.

Vervolgens was het Jonathan Rea die zijn Kawasaki ZX-10RR niet onder controle had en kennis maakte met het Spaanse asfalt. De regerend World Superbike kampioen blesseerde zich bij de crash waardoor een bezoek aan het medical centre noodzakelijk was. Niet veel later keerde de Kawasaki coureur echter terug in de box om niet veel later terug te keren op de baan.

Met nog anderhalf uur te gaan werd de sessie ruim een kwartier stilgelegd middels een rode vlag situatie. Eugene Laverty en Randy Krummenacher kwamen beiden bij het aanremmen van de eerste bocht ten val waarbij de Aprilia van Laverty de naast het circuit staande airfence beschadigde. Terwijl de marshalls de airfence repareerden en ruim vijftien minuten later de lichten weer op groen konden bezochten Laverty en Krummenacher het medical centre voor een medische check. Gelukkig vielen ook deze verwondingen mee en werd het tweetal even later al weer in de pitbox gesignaleerd.

Ondanks zijn crash halverwege de dag was het uiteindelijk toch Jonathan Rea die aan het einde van de dag (en de test) de lijst aanvoerde. De Brit noteerde een snelste tijd van 1’39.809 en dook daarmee een fractie onder de tijd van Lorenzo Savadori die even eerder op de dag als eerste onder de 1’40 grens wist te duiken door een rondetijd op de klok te zetten van 1’39.920.

Dat Sykes weinig hinder had ondervonden van zijn crash in de openingsfase van de dag bleek wel toen hij eenmaal terug op de baan was. De Kawasaki coureur had slechts drie ronden nodig om zich te melden binnen de top drie. Sykes wist weliswaar niet onder de 1’40 grens te duiken maar aan het einde van de dag bleek zijn snelste ronde van 1’40.219 wel voldoende voor de derde tijd op de lijst.

Het Aruba.it Racing Ducati duo Marco Melandri en Chaz Davies was ook gedurende de tweede dag constant voorin het veld te vinden om uiteindelijk de tweede dag af te sluiten met respectievelijk de vierde en vijfde rondetijd.

De zesde rondetijd kwam toch wel enigszins verrassend op naam van de Amerikaan Nicky Hayden. De Honda coureur, volgens eigen zeggen nog niet geheel hersteld van zijn twee maanden geleden opgelopen knieblessure, noteerde een snelste rondetijd van 1’40.548 en snoepte daarmee maar liefst 1,3 seconde van zijn snelste tijd van de eerste dag af. Het opmerkelijke van deze prestatie is natuurlijk het feit dat de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP2 pas twee weken geleden als straatversie in het krat afgeleverd werd in Nieuwleusen en men alle zeilen bij heeft moeten zetten om überhaupt voor deze test twee fietsen in WorldSBK trim gereed te krijgen.

Achter de Amerikaan noteerde Yamaha coureur Alex Lowes de zevende tijd voor Xavi Forés en Honda WorldSBK Teamgenoot Stefan Bradl.

Net als tijdens de eerste dag wist Michael van der Mark ook tijdens de tweede en afsluitende dag de tiende rondetijd op de klok te zetten. De Yamaha nieuwkomer wist ten opzichte van de eerste dag zijn tijd wel ruim viertiende van een seconde aan te scherpen en het verschil met de snelste man van de dag te verkleinen tot 1,641 seconde, toch is er zeker nog het nodige werk te doen voor de Rotterdammer op de voor hem nieuwe Yamaha R1. Ondanks dat de tijden en positie dan misschien nog een beetje tegenvielen, een gebrek aan inzet en de wil om zich de Yamaha zo snel als mogelijk eigen te maken kan de Nederlander niet ontzegd worden. Samen met teamgenoot Lowes voerde Van der Mark namelijk de lijst aan wat betreft het meest aantal gereden ronden van alle aanwezige WorldSBK coureurs (Lowes 83 – Van der Mark 78).

Kwalificatiebanden
Hoewel de gebruikelijke namen ook vandaag weer de bovenste posities op de lijst innemen kan er nog niet heel veel waarde aan de gereden rondetijden worden gehecht. Zo reden Rea en Sykes beiden hun snelste tijd volgens informatie van het team op racebanden, zou Savadori zijn snelste tijd gereden hebben op een gebruikte kwalificatieband…..kortom wie van de coureurs op het laatste moment nog een echte zachte band gebruikt heeft en wie niet blijft onduidelijk, en derhalve is een objectief vergelijk van de tijden ook niet mogelijk.

Overige klassen
Zulfhami Khairuddin noteerde de snelste rondetijd van de aanwezige World Supersport corueurs terwijl Michael Ruben Rinaldi het snelst was van de vier aanwezige EK Superstock 1000 coureurs.

Portimâo
Na twee testdagen komt er een einde aan de eerste WorldSBK test van 2017 in Jerez. Een deel van de teams zal nu doorreizen naar het circuit van Portimâo waar later deze week opnieuw twee dagen getest zal worden.

Rondetijden WorldSBK test Jerez (samengesteld dinsdag en woensdag):

WorldSBK:
  1. Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team): 1.39.809
  2. Lorenzo Savadori (Milwaukee Aprilia Team): 1.39.920
  3. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team): 1.40.219
  4. Marco Melandri (Aruba It.Racing- Ducati): 1.40.313
  5. Chaz Davies (Aruba It.Racing- Ducati): 1.40.324
  6. Nicky Hayden (Honda World SBK Team): 1.40.548
  7. Alex Lowes (Pata Yamaha Official Team): 1.40.600
  8. Xavi Forés (Barni Racing): 1.40.738
  9. Stefan Bradl (Honda World SBK Team):1.40.854
10. Michael van der Mark (Pata Yamaha Team): 1.41.450
11. Randy Krummenacher (Puccetti Kawasaki Racing):1.41.56
12. Markus Reiterberger (Althea BMW Racing):1.41.578
13. Jordi Torres (Althea BMW Racing): 1.41.619
14. Eugene Laverty (Milwaukee Aprilia Team): 1.41.886
15. Leon Haslam ( British Superbikes): 1’41.928
16. Luke Mossey (British Superbikes): 1’42.349

 WorldSSP:
 1. Zulfhami Khairuddin (Orelac Racing VerdNatura): 1.44.410
 2. Jules Cluzel (CIA Landlord Insurance Honda):1.45.199
 3. Robin Mulhauser (CIA Landlord Insurance Honda): 1.44.410
 4. Nacho Calero (Orelac Racing VerdNatura):1.45.507
 5. Kyle Ryde (Kawasaki Puccetti Racing): 1.45.625
 6. Hikari Okubo (CIA Landlord Insurance Honda):1.45.852
 7. Federico Caricasulo (GRT Yamaha): (geen transponder)
 8. Lucas Mahias (GRT Yamaha) (geen transponder)

European STK1000:
 1. Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing-Junior Team):1.43.343
 2. Mike Jones (Aruba.it Racing-Junior Team): 1.43.670
 3. Marco Faccani (Althea BMW Racing Team): 1.43.769
 4. Julian Puffe (Althea MF 84): 1.46.176