Honda (HRC) is voornemens om in 2020 hun World Superbike project helemaal zelf en echt serieus aan te gaan pakken, een pakket dat Honda weer terug aan de top moet gaan brengen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Stefan Bradl is één van de belangrijkste kandidaten om als coureur het project te gaan leiden.
Het verhaal is bekend, een intern conflict tussen Honda Europe en HRC zorgde er mede voor dat er een einde kwam aan de jarenlange samenwerking tussen ’s werelds grootste motorenfabrikant en het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing.
Honda Europe en Ten Kate werden door HRC (Honda Racing Corporation) aan de kant gezet waarna HRC bekendmaakte zelf terug te keren in het WorldSBK en daarvoor een samenwerking aanging met Moriwaki Engineering en het Italiaanse Althea Racing.
Het resultaat mag er zijn………de coureurs Leon Camier en Ryuichi Kiyonari maar ook de door Althea Racing ondersteunde Alessandro Delbianco zijn vaak op de laatste drie plaatsen op de grid te vinden en bezetten na vijf verreden WorldSBK weekenden slechts de vijftiende, zestiende en twintigste plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Resultaten waarmee duidelijk is geworden dat de Japanse Honda bazen het niveau van het WorldSBK zwaar maar dan ook zwaar onderschat hebben – iets dat men inmiddels ook al schoorvoetend toe heeft gegeven.
Dat Honda zich deze blamage en afgang inmiddels heeft aangetrokken zal voor velen ook geen geheim meer zijn. Er zijn inmiddels dan ook al flinke veranderingen aangekondigd, zo wordt er door Honda inmiddels hard gewerkt aan een compleet nieuwe WorldSBK machine, een machine gebaseerd op de Honda RC213V MotoGP fiets. Deze machine zal vanaf komend seizoen worden ingezet door een volledig eigen HRC-team, een team waarmee Honda weer terug wil keren naar de top van het veld binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
Als coureur zou Honda graag verder willen met Camier. Naast de Brit moet er dan echter nog wel een topcoureur komen die meteen de strijd aan kan gaan met de huidige toppers in het WorldSBK veld. Als één van de belangrijkste kandidaten valt steeds vaker de naam Stefan Bradl, de 29-jarige Duitser die momenteel in dienst is bij HRC als MotoGP testcoureur en dit seizoen enkele keren middels een wildcard van start zal gaan in de MotoGP klasse.
Stefan Bradl: “Ik ben erg blij met mijn huidige situatie als MotoGP testcoureur, dit omdat er voor mij geen plaats was in een officieel fabrieksteam. Ik volg de World Superbike-activiteiten zelf momenteel niet van heel dichtbij, maar ik ken HRC goed en ik ben ervan overtuigd dat ze zich ook voorbereiden op een terugkeer aan de top in deze categorie. Op dit moment doe ik alleen mijn werk: zowel in de afgelopen MotoGP tests als ook in de race als wildcardcoureur heb ik bewezen dat ik nog steeds competitief ben. De rest is aan anderen, maar als HRC me vraagt dan zullen we hierover zeker in gesprek gaan. “
Of Bradl een goede en de juiste keuze is of dat ook dit verhaal gerekend mag worden tot dezelfde hoogmoedswaanzin waarmee Honda eind 2018 bepaalde beslissingen nam is en blijft vooralsnog de grote vraag. De Duitser kwam namelijk ook al in 2017 op een Honda uit in het World Superbike, destijds voor het door Ten Kate Racing gerunde Red Bull Honda World Superbike Team. Een succes werd het echter niet, een zesde plaats tijdens de Nederlandse ronde in Assen is vooralsnog zijn beste resultaat in het kampioenschap. Los van het feit dat Bradl’s prestaties ver onder de maat bleven en hij constant zijn meerdere moest erkennen in zijn teamgenoot Nicky Hayden was er ook nooit sprake van een echte klik binnen het team, sterker nog……..het kinderlijke en onacceptabele gedrag van de eigenzinnige Duitser leidde zelf tot dusdanige spanningen binnen het team. Zo ver zelfs dat bepaalde mensen weigerden nog langer samen te werken met, zich nog langer te laten kleineren door de Duitser en op zoek gingen naar een andere functie binnen het team of zelfs de eer helemaal aan hun zelf hielden en opstapten. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat Bradl beter overweg kan met Japanse Honda ‘bazen’ dan met de geen blad voor de mond nemende en met beide benen op de grond staande Nederlanders…….dit zal de toekomst dan moeten leren.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App