#AusWorldSBK – Op het circuit van Phillip Island pakte Jonathan Rea dit weekend de dubbel voor het Kawasaki Racing Team en maakte Michael van der Mark indruk met een derde en tweede plaats. Wat hadden de hoofdrolspelers na afloop te zeggen over de tweede wedstrijd in Australi.
<p>Het was uiteraard feest in het Kawasaki Racing Team kamp. Regerend wereldkampioen Jonathan Rea won zaterdag de eerste race en was ook tijdens de tweede race op het Australische circuit de snelste. Rea toonde zich in de slotfase de koelbloedigste en zag in de laatste ronde naaste belager Chaz Davies onderuit gaan bij een poging hem te passeren bij het aanremmen van de Honda hairpin.</p> <p><br /> </p> <p>Jonathan Rea was uiteraard blij met de dubbel.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het is ongelooflijk. We hebben twee pittige races achter de rug. Ik heb gewoon mijn ding gedaan en had vooraf veel vertrouwen in de beide races. Ik wist dat Chaz Davies het vandaag opnieuw zou proberen. Hij deed het echter op een plaats waar er geen ruimte voor was. Hij ging daardoor wijd en schoof ongelukkig genoeg voor hem onderuit. We hebben na de eerste race de set-up wat aangepast en dat pakte goed uit. De motor was vandaag makkelijker te berijden en ik kon daardoor ook makkelijker aanvallen. Ik kon niet alleen aanvallen in bocht 4 (Honda hairpin) maar ook op andere delen van de baan. Ik wil mijn team daar hartelijk voor bedanken. We hebben een goede strategie bedacht en die heeft perfect gewerkt. Ik heb het gevoel dat we inmiddels 85-90 % van het potentieel van de motor weten te benutten en ben trots op het feit dat ik Kawasaki de eerste twee overwinningen met de nieuwe motor heb weten te schenken.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Tom Sykes had het duidelijk een stukje moeilijker dan zijn land- en teamgenoot. Sykes pakte nog een vijfde plaats in de eerste race maar moest in race twee genoegen nemen met een zesde plaats. De Brit reed in de openingsfase diverse ronden aan de leiding maar viel door een eigen foutje terug naar de vierde plaats. Een stevige passeer actie van Davide Giugliano wierp Sykes terug naar de zevende plaats in de race waarna hij door de schuiver van Davies de zesde plaats in de schoot geworpen kreeg.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We zitten er dichtbij als we kijken naar mijn optreden op Phillip Island. Ik voelde me in race twee heel comfortabel tot aan de tiende ronde. Ik maakte een schakelfoutje bij het insturen van de hairpin. Ik miste een versnelling waardoor ik wijd ging. Ik verloor in die ronde meer dan 1’5 seconde. Een aantal ronden later raakten in diezelfde bocht Giugliano en ik elkaar waardoor ik opnieuw 1’5 seconde verloor. We hebben tussen de beide races in de motor wat veranderd en ik voelde me daardoor veel meer op mijn gemak op de motor. Jammer genoeg zat ik bij het ingaan van de laatste vijf ronden te ver naar achteren waardoor ik er niet meer uit kon halen. Ik ben blij met de progressie die we gedurende het weekend hebben weten te boeken. Om de één of andere reden kom ik in Phillip Island maar niet goed uit de voeten en dat is jammer want ik vind het prachtig hier.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het Honda WorldSBK Team verlaat Phillip Island ook met een uitstekend gevoel. Michael van der Mark en Nicky Hayden kwamen beiden twee keer aan de finish waarbij van der Mark de meeste indruk maakte. Onze landgenoot stond samen met Rea twee keer op het podium. Na de derde plaats in de eerste race volgde er een prachtige tweede plaats in race twee.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De start was opnieuw goed en ik zat gelijk achter Sykes en Rea. Ik wilde er alles aan doen om in de beginfase van de race mijn banden te sparen, dus dat was een prima positie voor mij op dat moment. Toen Sykes een fout maakte ging het tempo meteen iets omhoog. Ik wilde eigenlijk de leiding helemaal niet overnemen maar bij het uitkomen van de laatste bocht richting het lange rechte stuk kon ik een goede slipstream pakken en Rea passeren. Eenmaal aan de leiding probeerde ik mijn eigen race te rijden maar toen ik op het grote scherm in bocht 10 zag dat de groep nog echt heel groot was toen heb ik even aangezet en geprobeerd iets harder te pushen met de hoop dat de groep uit elkaar zou vallen."</p> </blockquote> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Toen Rea en Davies me later in de race voorbijkwamen was ik in eerste instantie bang dat ze meteen weg zouden rijden, maar ik kon ze vrij goed volgen. Davies deed vervolgens een aantal pogingen de leiding over te nemen, maar bij de laatste actie ging het mis. Ik probeerde zo dicht mogelijk bij Rea in de buurt te blijven maar maakte helaas een foutje. Hij deed dat niet en toen wist ik dat het klaar was. Om vandaag als tweede te finishen is gewoon een fantastisch resultaat. Het is een fantastisch weekend geweest en het team heeft echt geweldig werk verricht door de motor te verbeteren. Een betere start van het seizoen hadden we ons niet kunnen wensen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Nicky Hayden finishte zijn tweede race op de Honda Fireblade op de vierde plaats. Het team had de motor voor de warm-up training nog wat aangepast en die aanpassingen pakten goed uit. De Amerikaan kon kon de hele race bij de kopgroep blijven, ging als derde de laatste ronde in maar werd in het laatste gedeelte van het circuit nog voorbij gestoken door Giugliano en moest daardoor op de streep genoegen nemen met de vierde plaats.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik moet het team bedanken want de motor was vandaag een stuk beter. De eerste race was nuttig voor ons omdat we daarin veel geleerd hebben over de afstelling van de motor waardoor we aanpassingen konden doen die ons in staat stelden de snelheid wat langer vast te houden. We waren duidelijk sneller dan in de eerste race en dat is een goed teken. Ik heb genoten van de tweede race ondanks dat ik net niet snel genoeg was om echt met de eersten mee te doen. In de laatste ronde wist ik dat Giugliano in mijn achterwiel zat en heb ik geprobeerd mijn positie te beschermen bij het insturen van Lucky Heights maar miste daardoor een beetje de lijn tussen de daarop volgende bochten 10 en 11. Hij maakte daar gebruik van en wist me te passeren. Ik draaide het gas volledig open maar het enige dat er gebeurde was dat de traction control op volle toeren begon te werken. Ik had de instelling van de traction control eigenlijk wat moeten veranderen in de laatste twee ronden. Ik ben best wel teleurgesteld in het missen van het podium. Het zou mooi geweest zijn om daar tijdens mijn eerste WorldSBK weekend op te kunnen staan. Maar verder ben ik vooral blij met het feit dat we een competitieve motor hebben. We hebben hier op Phillip Island veel geleerd en kijken nu vooruit naar Thailand.”</p> </blockquote>
<p>Het Aruba.it Ducati team sloot het Australische weekend met gemengde gevoelens af. Enerzijds was er de tevredenheid over de derde plaats van Davide Giugliano en anderzijds de teleurstelling over het schuivertje van Davies in het duel om de zege in de tweede race. Niettemin een goed weekend voor de Panigale rijders die met vertrouwen uitkijken naar de rest van het seizoen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik had vandaag wat meer last van de hitte dan tijdens de eerste race waardoor ik wat grip verloor. Ik verwachtte dat al en hield daardoor wat marge voor wat betreft de banden om in de laatste ronden nog wat te kunnen doen. Bij het passeren van Sykes raakten we elkaar waardoor ik helaas de nodige tijd verloor. Ik bleef daarna pushen en ben blij dat ik het podium nog heb weten te halen. Dit podium is het resultaat van heel hard werken door het team en zij zijn voor minimaal 60% verantwoordelijk voor dit podium. De rest heb ik gedaan. Ik draag dit podium op aan mijn familie die me ook in de moeilijke maanden die achter mij liggen volledig hebben gesteund. Verder wil ik Ducati bedanken omdat zij mij helpen mijn professionaliteit te verbeteren. Ik wil me vanaf nu focussen op het heden en de toekomst,” aldus een blije Giugliano.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Chaz Davies was uiteraard enigszins teleurgesteld. De Brit schoof bij een poging om in de laatste ronde de leiding over te nemen onderuit in de Honda hairpin. Davies pakte de machine snel op en wist de race nog als tiende te finishen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik ben normaal goed in het diep inremmen in de bocht maar vandaag vond ik ongelukkig genoeg de limiet van de voorband daarbij. Ik wist dat het een riskante poging was en het was idealer geweest als ik hem niet had hoeven te maken. Ik ging met een kleine voorsprong de laatste ronde in maar helaas wist Rea die op het rechte stuk teniet te doen en mij te passeren. Al bij al ben ik niet al te teleurgesteld over mijn races. Ik heb in beide races gevochten voor de overwinning en de motor is ten opzichte van vorig jaar flink verbeterd, zeker op het gebied van de elektronica. We moeten nog werken aan wat meer topsnelheid want die kwamen we hier wel wat tekort.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het nieuwe Pata Yamaha team kon tijdens de openingsronde nog niet helemaal meekomen in de kop van het veld. Voor Alex Lowes werd het zelfs een slecht weekend. De Brit schoof onderuit in de eerste race en kende in de tweede race wat technische problemen waardoor er niet meer in zat dan een veertiende plaats. Lowes was echter wel tevreden over de basis van de nieuwe Yamaha R1-M en datzelfde gold voor teamgenoot Guintoli die met een zesde en een vijfde plaats in de beide races wel de nodige punten op zijn conto kon schrijven. De Fransman toonde zich tevreden.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het was een solide weekend voor ons en een sterke start van het seizoen hier op Phillip Island. Na de hype rondom de terugkeer van Yamaha in het WorldSBK kampioenschap waren de verwachtingen hoog maar de realiteit is dat we nog maar aan het begin staan van dit project. We hebben een maand geleden tijdens de teampresentatie al aangegeven dat het enige tijd gaat duren voor we in staat zullen zijn races te winnen. We waren hier echter al veel competitiever dan ik gedacht had. We hebben een goede vorm laten zien en weten ook op welke punten we nog moeten verbeteren. We hebben dus waardevolle data weten te verzamelen en ervaring op weten te doen. We waren dicht bij het podium en ook niet ver van een overwinning. We hebben een goede basis gelegd voor over twee weken in Thailand waar we verder zullen werken aan het verbeteren van de motor.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><strong><em>Handige links Round 01, WorldSBK Phillip Island:</em></strong></p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/21obUCD" target="_blank">Tijdschema en volledige uitslagen</a> </li> <li><a href="http://bit.ly/1KHIDyA" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1T92vO7" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>